У статті досліджено вплив навчального, пошукового та конкурсного проєктування театрально-видовищних будівель, розроблених викладачами та студентами кафедри дизайну архітектурного середовища Інституту Архітектури та дизайну Національного університету "Львівська Політехніка". В рамках сучасного культурного та освітнього середовища, де активна участь молоді є важливою складовою культурного розвитку, пропонується необхідність створення адаптивних, інноваційних просторів для творчості та спілкування.
Підкреслюється продовження існування застарілих архітектурних форм, властивих радянському періоду, зокрема у сегменті театрів для юної аудиторії та лялькових театрів. Відмічається відсутність інновацій у цих типах споруд на початку ХХІ століття. Особливо це стосується театрально-видовищних закладів, таких як театри юного глядача та лялькові театри, які продовжують існувати, але не відповідають сучасним потребам якісного виховання української молоді.
В матеріалах статті наведено класифікацію театрально-видовищних центрів для дітей та молоді. Автором наведено фактори, які й надалі мають негативний вплив на розвиток театрально-видовищних центрів в майбутньому в Україні. Висвітлений досвід проєктування пошукових, навчальних та конкурсних проєктів на прикладі діяльності кафедри дизайну архітектурного середовища доводить, що він може знайти застосування у прикладній архітектурно-будівельній галузі країни в цілому.
Proskuryakov, V. I., Filipchuk, YU. V., (2017). Hypothesis of Architectural Creation of Theatrical and Spectacle Centers for Children and Youth: A Case Study of the Expansion of Puppet Theater in Kropyvnytskyi City. Arkhitekturnyy Visnyk KNUBA, 13, s.168-173.
Klymko, Z. V., (2018). On the creation of architecture of Ukrainian National Theatre Pavilions at world exhibitions. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Lʹvivsʹka politekhnika», Arkhitektura, 895, pp.54-59.
Proskuryakov, V. I., Proskuryakov, O. V., (2020). Futuristic Ideas of Architect F. Kizler in Educational Design: A Case Study of the Department of Architectural Environment Design at Lviv Architecture Institute. Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Lʹvivsʹka politekhnika». Seriya: «Arkhitektura», 2, (2), с.154-163. https://doi.org/10.23939/sa2020.02.154
Proskuryakov, V. I., (2020). Designing the architecture of the first Ukrainian National theater pavilion for the world exhibition. Architectural Studies, 6, (1), pp.120-127. https://doi.org/10.23939/as2020.01.120
Filipchuk, Yu.V. and Kubai, R.M., (2020). Design results of cultural and educational, theatrical and entertainment buildings. Architectural Studies, 6(1), pp.143-148. https://doi.org/10.23939/as2020.01.143
Proskuryakov, V. I., Proskuryakov, O. V., (2021). Architectural-Scenographic Ideas of E. Lysyk in Educational Design: A Case Study of Lviv Architectural School (Based on the Activities of the Department of Architectural Environment Design - DAS). Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Lʹvivsʹka politekhnika». Seriya: «Arkhitektura», 3(1), pp.109-116. https://doi.org/10.23939/sa2021.01.109
Proskuryakov, V. I., (2023). Department of Architectural Environment Design at Lviv Polytechnic National University: Origin and Development (on the Occasion of the 20th Anniversary of its Establishment). Visnyk Natsionalʹnoho universytetu «Lʹvivsʹka politekhnika». Seriya: «Arkhitektura», 2(5), pp.150-159. https://doi.org/10.23939/sa2023.02.150