Серед об’єктів предметно-просторового дизайну, що формують найближче оточення людини, періодично, у святкові дні або з нагоди урочистих родинних подій, з’являється змінний тематичний декор. У порівнянні з іншими елементами дизайнерського облаштування простору, такий декор має свої особливості. Він використовується короткий час, тому його часто виготовляють із недовговічних, вразливих природних матеріалів. Але особливо важливо, що він призначений для створення відповідної емоційної атмосфери, а не для побутового використання. В минулому змінний тематичний декор призначався для магічного супроводу різноманітних обрядових ритуалів. Кожна етнічна культура сформувала для нього свої традиційні візуальні і змістові характеристики. Вони сприймались як магічний оберіг, тому довгий час залишалися незмінними. Сучасну функцію естетичного оздоблення простору змінний тематичний декор отримав відносно недавно. Низка об’єктивних обставин, глобалізаційні виклики, комерційні аргументи стали чинниками, що привели до заміни автохтонних традицій обрядового декору на чужі, запозичені від інших, більш економічно і політично спроможних етнічних культур. Змінний тематичний декор, як вид дизайнерської продукції, має великий потенціал впливу на національно-культурну самоідентифікацію особи і суспільства загалом.
Разом з тим, для сучасного українського суспільства дуже важливим завданням є відродження національної ідентичності. Доцільно було б використати особливості і переваги змінного тематичного декору для повернення українських етнокультурних традицій в наше предметно-просторове середовище. В Україні вже є успішний досвід організації святкових інсталяцій в міських громадських просторах. Доцільно його доповнити організацією масового промислового виробництва якісного, конкурентоспроможного змінного тематичного декору, з традиційними для української культури ознаками і характеристиками.
Liang Rui, Muhammad Firza (2025) Emotional Design of Interior Spaces: Exploring Challenges and Opportunities. Buildings (15)153 https://doi.org/10.3390/buildings15020153
Cherkes B., Radomska V. (2019) Current state of preservation and problematics of restoring polychrome paintings by Modest Sosenko in thestructure of sacred architecture. Architectural Studies, V.5,1.c.1-8. https://doi.org/10.23939/as2019.01.001
Гнідець Р.Б., Ясінський М.Р.(2021) Український архітектурний модерн у творчості Івана Левинського. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Архітектура. Т.3,(2, с.18-27.
Дида І., Дида О. та Езатуллах А.Х. (2021) Змінний тематичний декор в дизайні житлового інтер’єру. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Архітектура. Т. 3, №2, с.28–37. https://doi.org/10.23939/sa2021.02.028
Державна цільова соціальна програма з утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2028 року, (2024) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/864-2024-%D0%BF#n11
Лінда С.М. (2009). Історизм і репрезентація нації. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: Архітектура., № 656, с.61–70.
Макарова М.В.(2022) Взаємозвязок глобалізації та культури в сучасному світі. Теорія та історія культури. Питання культурології.(40)с.54-61 doi: https://doi.org/10.31866/2410-1311.40.2022.269356
Смоляр О. (2016). Принципи монументального декорування в сучасному дизайні інтер'єрів готелів України. Народознавчі зошити. Вип. 2.,с. 459–465.
Тканко З.О., (2015) Мода в Україні ХХ століття. Львів: видавництво «АРТОС»
Чепелик В. (2000). Український архітектурний модерн: монографія Київ: КНУБА