ЯВИЩЕ ТЕАТРАЛЬНИХ ФОРУМІВ У СВІТІ

1
Department of Design and Fundamentals of Architecture Lviv Polytechnic National University, Lviv
2
Lviv Polytechnic National University

У статті досліджуються особливості архітектурного формування театральних форумів-виставок як важливого чинника розвитку театру в сучасному суспільстві. Театр є потужним виразником культури, і навіть під час війни в Україні відбувається відродження національної культури. Світовий досвід показує, що театральні форуми, як-от у Празі, Авіньйоні та Венеції є ключовими платформами для презентації театру й архітектури. Львів, із багатою театральною історією та архітектурною спадщиною від XI до XXI століття, досі не має власного міжнародного форуму. Тому запропоновано архітектурно-просторову концепцію Львівського театрального трієнале – моделі, що поєднує світовий досвід і локальні традиції. У статтях професора В. Проскурякова та викладачів “Львівської політехніки” розглядаються ідеї архітектури та сценографії світових театральних форумів, а також концепції українських павільйонів для PQ 2015/2019. Метою статті є висвітлення явища театральних форумів з метою формування концепції театрального форуму в одній з світових театральних "столиць" — м. Львові. У статті аналізується досвід театральних форумів у різних містах світу, з акцентом на архітектурні особливості стаціонарних і тимчасових об’єктів. Розглянуто поєднання вистав із архітектурним середовищем, де історичні й сучасні простори формують гнучкі культурні платформи. Представлено архітектурнопросторову модель Львівського театрального трієнале, що поєднує світовий досвід і традиції Львова. Дослідження доводить, що Львів заслуговує на власний міжнародний форум, що сприятиме інтеграції українського театру у світову культуру, розвитку творчості та увазі міжнародної спільноти до української культури у час боротьби за незалежність.

ArchDaily. (2018). Tbilisi Architecture Biennial. [online] Доступно: https://www.archdaily.com/902313/tbilisi-architecture-biennial [Дата звернення: 26 травня 2025].

Biennial Foundation. (2025). Шепоти на горизонті: склад художників 14-ї Тайбейської бієнале. [online] Доступно: https://biennialfoundation.org/2025/03/whispers-on-the-horizon/ [Дата звернення: 26 травня 2025].

BOP Consulting. (2018). The Network Effect: Роль фестивалів Единбурга в національній культурній                        та        подієвій      сферах.      [online]      Festivals      Edinburgh.      Доступно: https://www.edinburghfestivalcity.com/assets/old/The_Network_Effect    July_2018   original.pdf [Дата звернення: 26 травня 2025].

Dezeen. (2019). Інсталяції Тбіліської архітектурної бієнале. [online] Доступно: https://www.dezeen.com/2019/01/09/tbilisi-architecture-biennial-installations/ [Дата звернення: 26 травня 2025]. https://doi.org/10.1055/a-0751-1743

Designboom. (2023). Вивчення 10 павільйонів у Джардині на Венеційській архітектурній бієнале.[online].Доступно:https://www.designboom.com/architecture/exploring-10-pavilions-giardin i-venice-architecture-biennale-05-30-2023/ [Дата звернення: 26 травня 2025].

Edinburgh International Festival. (2025). Місця проведення. [online] Доступно: https://www.eif.co.uk/venues [Дата звернення: 26 травня 2025].

Festival d’Avignon.  (n.d.). Історія та архіви. [online] Доступно: https://festival-avignon.com/en/archives [Дата звернення: 26 травня 2025].

Festival d’Avignon. (2025). Місця проведення. [online] Доступно: https://festival-avignon.com/en/venues [Дата звернення: 26 травня 2025].

Fundação Bienal de São Paulo. (2025). Про нас. [online] Доступно: https://bienal.org.br/en/about-us/ [Дата звернення: 26 травня 2025].

Климко З.В., (2018). До питання творення архітектури українських національних театральних павільйонів на всесвітніх виставках. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, №895, с.54-59, Львів: Видавництво Львівської політехніки.

Климко З.В., (2015). «Театр» сценографічних рішень Є. М. Лисика на Празькому Квардієнале 2015. Побудова простору дійова організація і їх оформлення / З. В. Климко // Архітектурний вісник КНУБА : наук.-вироб. зб. / Київ. нац. ун-т буд-ва і архіт. ; відп. ред. П. М. Куліков. - Київ : КНУБА, 2015. - Вип. 5. с. 56-65

La Biennale di Venezia. (2025). Місця проведення. [online] Доступно: https://www.labiennale.org/en/venues [Дата звернення: 26 травня 2025].

Prague Quadrennial. (2023). Медіа. [online] Доступно: https://pq.cz/media/ [Дата звернення: 26 травня 2025].

Proskuryakov, V. (2020). Participation of lecturers and students of Lviv Architectural School in Prague quadrennial 2019. Architectural Studies, 6(1), 117-127. https://doi.org/10.23939/as2020.01.117

Проскуряков В.І. (2019). Ідея творення архітектури першого українського національного театрального павільйону на виставці Празьке Квадрієнале 2019. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, № 911, С. Львів: Видавництво Львівської політехніки.

Проскуряков В., Климко З., Зінченко О. (2016). Творчість Є. М. Лисика в часі, просторі, сценографії та архітектурі: монографія.: Міністерство освіти і науки України, Нац. ун-т «Львів. політехніка». – Львів: Вид-во Львів. Політехніки. 136 с.: іл.

Проскуряков О.В., Чолавин Ю. та Лизун Р., (2021). Архітектура національних театральних павільйонів на виставках празького квадрієнале, і зокрема, перших українських. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія: Архітектура, №1(5) с. 117-122, Львів: Видавництво Львівської політехніки. https://doi.org/10.23939/sa2021.01.117