Мета статті – розглянути, систематизувати наявні способи визначення рівня конкуренції на ринку. Сучасне ринкове середовище є на стадії послаблення глобалізації, перебудови регіональних ринків і не залишає вільного простору для комфортного існування компаній. Усі ринки та сегменти дедалі більше зазнають впливу конкуренції. Керівникам підприємств необхідно розуміти рівень концентрації ринку в кожному сегменті, щоб приймати правильні рішення залежно від його структури. Для визначення типу ринку та його структури вчені протягом останніх 100 років запропонували численні методи дослідження ринкової структури. Розглянуто найвідоміші методи визначення концентрації ринку, зокрема Індекс концентрації (CR), Індекс Герфіндаля-Гіршмана (HHI), коефіцієнт Джині, індекс Лінда та інші. А також способи оцінки ринкової влади підприємства: індекс Лернера, індекс перехресної еластичності попиту, індекс прибутковості Байна та інші. Прикладне застосування отримали методи оцінки ринкової концентрації, що базуються на ринкових частках та кількості конкурентів. Це пов’язано із доступністю даних та легкістю розрахунку. Зокрема, індекси концентрації (CR) та індекс Герфіндаля-Гіршмана (HHI) вже тривалий час застосовуються в американському та європейському антимонопольному законодавстві.
Узагальнення та аналіз згаданих індексів та їх формул дали можливість визначити головні групи критеріїв для оцінки ринкової структури. Такими визначені: ринкові частки конкурентів, рівень прибутковості фірми та рівень перехресної еластичності попиту щодо замінників. Критерії оцінки ринкової структури та ринкової сили є в динамічному балансі. Перехресна еластичність попиту виступає основним регулятором рівня прибутковості підприємства на висококонцентрованих ринках. Зростання ринкової частки фірми дає більшу ринкову силу та можливість підвищення цін та прибутковості. Ріст ціни через перехресну еластичність буде підвищувати попит на товари замінники та зменшувати попит на основний товар, у такий спосіб регулюючи ціну та прибутковість. Отже, розуміння та аналіз різних індексів і критеріїв є критично важливим для ефективного управління в умовах сучасного конкурентного середовища.
1. Cavalleri M., Eliet A., McAdam P. et al. Concentration, market power and dynamism in the euro area. European Central Bank. 2019. URL: https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecb.wp2253~cf7b9d7539.en.pdf.
2. U.S. Department of Justice & Federal Trade Commission. (2023, December 18). Merger guidelines. URL: https://www.ftc.gov/system/files/ftc_gov/pdf/2023_merger_guidelines_fina...
3. Linda R. Methodology of concentration analysis applied to the study of industries and markets. Commission of the European Communities, 1976.
4. Pindyck R. S. The measurement of monopoly power in dynamic markets (Working paper 1540-84). Massachusetts Institute of Technology (MIT), Sloan School of Management, 1984.
5. Lerner A. P. The concept of monopoly and the measurement of monopoly power. The Review of Economic Studies. 1934. 1(3). 157–175. DOI https://doi.org/10.2307/2967480.
6. Miller P. J. Measures of monopoly power and concentration: Their economic significance. In Business concentration and price policy (Pp. 119-140). National Bureau of Economic Research, Inc. 1955.
7. Zouboulakis M. S. A. G. Papandreou‟s academic economic thought 1943–1963. Journal of the History of Economic Thought. 2023. 45(3). 486-502. DOI https://doi.org/10.1017/S1053837222000281.
8. Bain J. S. Pricing, distribution, and employment economics of an enterprise system (Revised ed.). New York : Henry Holt and Company, 1948.
9. Gerasymenko A., Borovyk Iu., Afendikova S. The methodology of competition assessment. Economic Annals-XXI. 2017. 165(5-6). 52-55. DOI https://doi.org/10.21003/ea.V165-11.
10. Kwoka J. E. Large firm dominance and price-cost margins in manufacturing industries. Southern Economic Journal. 1977. 44(1). 183–189. DOI https://doi.org/10.2307/1057315.
11. Larson D. A. Constrained sales maximization and the Bain and Lerner monopoly indices: Another case of divergence. Nebraska Journal of Economics and Business. 1972. 11(1). 53–61. URL: http://www.jstor.org/stable/40472409.
12. Rhoades S. A., Cleaver J. M. The nature of the concentration: Price/cost margin relationship for 352 manufacturing industries: 1967. Southern Economic Journal. 1973. 40(1). 90–102. DOI https://doi.org/10.2307/1056296.
13. Herfindahl O. C. Concentration in the steel industry (Ph.D. dissertation). Columbia University. 1950.
14. Hirschman A. O. National power and the structure of foreign trade. University of California Press. 1945.
15. Rosenbluth G. Measures of concentration. In Business concentration and price policy (pp. 57-99). National Bureau of Economic Research, Inc. 1955.
16. Horvath J. Suggestion for a comprehensive measure of concentration. Southern Economic Journal. 1970. 36(4). 446–452. DOI https://doi.org/10.2307/1056855.
17. Kryveshko O. V. Evaluation of the impotence of competitive advantages. Efektyvna ekonomika. 2020. 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7656. DOI https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.2.64.
18. Sheffrin A. “Predicting Market Power Using the Residual Supply Index”, presented to FERC, Market Monitoring Workshop, December 3-4, 2002. Pp. 1–16.
19. Twomey P., Green R., Neuhoff K., Newbery D. “A Review of the Monitoring of Market Power: The Possible Roles of TSOs in Monitoring for Market Power Issues in Congested Transmission Systems”, Cambridge Working Papers in Economics 0504, Faculty of Economics, University of Cambridge. 2004. Pp. 1–99.
20. Крикавський Є. В., Чухрай Н. І. Промисловий маркетинг : підруч. Львів : НУ "Львівська політехніка", 2001.
21. Омельяненко Т. В., Барабась Д. О., Вакуленко А. В. Управління конкурентоспроможністю підприємства : навч.-метод. посіб. для самост. вивч. дисц. Київ : КНЕУ, 2006.
22. Тарнавська Н. П. Управління конкурентоспроможністю підприємств: теорія, методологія, практика. Тернопіль : Економічна думка, 2008.
23. Теребух А. А. Господарські рішення на промислових підприємствах: формування, реалізація та економічна ефективність : монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2013.
24. Крикавський Є. В., Похильченко О. А. Концепція кластера у формуванні потенціалу конкурентоздатності деревообробних підприємств : монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2012.
25. Петрович Й. М., Кривешко О. В., Ступак І. О. Стратегічне управління конкурентоспроможністю промислового підприємства : монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2012.
26. Герасименко А. Г. Ринкова влада: джерела, масштаби, наслідки. Київ : КНТЕУ, 2014.