ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ОЦІНЮВАННЯ ТА ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ

Автори:
1
Національний університет «Львівська політехніка»

Досліджено особливості процесів оцінювання та формування стратегічного потенціалу підприємств, розглянуто різнопланові підходи до реалізації цих процесів. Обґрунтовано доцільність розроблення методики аналізу стратегічного потенціалу, яка дала б змогу в результаті її застосування отримати не тільки узагальнену оцінку показника стратегічного потенціалу, але також оцінку його структурних складових елементів таких, як кадровий, виробничий, фінансовий, інноваційний, організаційний, конкурентний, маркетинговий і логістичний потенціали, потенціал відтворення та синергетичний ефект, що досягається внаслідок їх узгодженого підвищення. Запропоновано таку методику аналізу показника стратегічного потенціалу, яка дає змогу отримати інтегровану оцінку цього показника завдяки оцінюванню його складових за відповідними критеріями. Ця методика, на відміну від наявних, полягає в інтегруванні усіх складових елементів стратегічного потенціалу, врахувавши їх, виявленні прихованих резервів підвищення загального показника через його вплив на ці складові елементи та їх узгоджене покращення. Крім того, така методика створить можливість для кращого врахування непередбачених змін у зовнішньому середовищі підприємства у складних сучасних умовах.

1. Білецька І., Яблонь В. Стратегічне управління як інструмент забезпечення стабільного розвитку підприємства. Мodeling the development of the economic systems. (1). 26–31. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2025-15-4.

2. Carpenter M. A., Sanders G. (2009). Strategic management: a dynamic perspective concepts. Upper Saddle River, NJ: Pearson International. DOI: https://doi.org/10.4236/oalib.1105837.

3. Березін О. В. Завдання та механізми оптимізації структури виробничого потенціалу підприємства. Вісник національного ун-ту водного господарства та природокористування: зб. наук. пр. Економіка. 2019. №4 (40). С. 20–27. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-89.

4. Bosone C., Dautović E., Fidora M., Stamato G. How geopolitics is changing trade. 2024. URL: https://cepr.org/voxeu/columns/how-geopolitics-changing-trade.

5. Bremmer I., Kupchan C. Top risks 2024. Eurasia Group’s annual report. 2024. URL:https://www.eurasiagroup.net/issues/top-risks-2024.

6. De Villa M. A., Rajwani T., Lawton T. Market entry modes in a multipolar world: Untangling the moderating effect of the political environment. International Business Review. 2015. 24(3), 419−429.

7. Довбня С., Папуша І. Еволюція стратегічного управління та особливості його сучасного етапу. Економіка та суспільство. 2022. № 40. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-40-54.

8. Sytnyk Yo., Zakharchyn H. HR management of enterprises under martial law, socio-cultural and technological challenges. Economics, Entrepreneurship, Management. 2024. 11(1), 67−79. DOI:https://doi.org/10.56318/eem2024.01.067.

9. Bilderback S. L., Miller G. J. Importance of employee development programs in business. Journal of Management Development. 2023. Vol. 42. no. 4. Pp. 327–336. DOI: https://doi.org/10.1108/JMD-03-2022-0054.

10. Koval Z. Evaluation of efficiency of marketing strategies of enterprises by factor analysis methods. Journal of scientific works “Economic Innovations” of the Institute of Market Problems and Economic and Environmental Research. National Academy of Sciences of Ukraine. 2019. Vol. 1. № 1 (70). 132-142. URL: http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0001062026.

11. Koval Z. Assessment of strategic opportunities of the enterprise in conditions of uncertainty. Technology Audit and Production Reserves. 2023. 5 (4 (73)). 27–31. DOI: https://doi.org/10.15587/2706-5448.2023.289288.

12. Коваль З. О. Стратегічний аналіз : навч. посіб. 2024. 424 с.

13. Краснокутська Н. С. Потенціал підприємства: формування та оцінка : навч. посіб. 2005. 352 с.

14. Коноплянко Д. Сутність та методи оцінки стратегічного потенціалу підприємства. Економіка та суспільство. 2021. (34). 142-157. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-34-89.

15. Frederico Belo, Yao Deng, Juliana Salomao. Estimating and testing investment-based asset pricing models. Journal of Financial Economics. 2024. Vol. 162. DOI: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304405X24001685.

16. Ареф’єва О. В., Сафонік Н. П., Кривенко Є. А. Фактори інноваційного розвитку системи матеріальнотехнічного забезпечення підприємства в умовах неотехнологічного відновлення. Modern Economics. 2021. № 30. С. 13–20. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V30(2021)-02.

17. Ємельянов О. Ю., Петрушка Т. О., Симак А. В. Інноваційність економічного розвитку підприємств: сутність, види та особливості оцінювання. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 3. (Index Copernicus International). DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-37-44.

18. Kulinich T., Berezina L., Bahan N., Vashchenko I., Huriievska V. Application of project management: lean technologies and saving manufacturing (aspects of management and public administration). International Journal of Computer Science and Network Security (IJCSNS). 2021. 21 (5). Pp. 57–68. DOI:https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2021.21.5.11.

19. Robbins S. P., Judge T. A. Organizational Behavior. Pearson, 2016. 747 p.

20. Харчук В. Ю. Формування та використання систем гармонійного розвитку підприємств в умовах глобалізації бізнесу: теоретико-концептуальні засади та інструментарій моделювання: монографія. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. 276 с.