Застосування бортового кондиціонера електромобіля в системі охолодження батарей

1
Національний університет «Львівська політехніка»
2
Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного
3
Національний університет «Львівська політехніка», кафедра електромехатроніки та комп’ютеризованих електромеханічних систем
4
Національний університет «Львівська політехніка»

Перегрів є однією з головних причин, яка прискорює швидкість розряджання батареї в електромобілях та призводить до погіршення її продуктивності з часом. Швидкі заряджання батареї не корисні для її довговічності, оскільки високі струми підвищують температуру та можуть не зворотно пошкодити внутрішню структуру акумулятора. За оптимальних температур доступність потужності розряджання прийом заряду під час рекуперативного гальмування та справність акумулятора є найкращими. Термін служби батареї, керованість електромобіля та економія палива погіршуються з підвищенням температури, тому система охолодження батареї має велике значення для електромобілів. Електромобілі часто використовують просту та недорогу систему повітряного охолодження. Воно може бути реалізовано через циркуляцію повітря навколо батареї, що, однак, є менш ефективним методом. Щоб покращити охолодження, можна використовувати вентилятор для збільшення потоку повітря. Рідинне охолодження батареї, яке працює приблизно так само, як і охолодження двигуна внутрішнього згоряння, значно складніше і дорожче. Охолоджувальна рідина прокачується через канали передбачені в батареї, де нагрівається і подається для охолодження в теплообмінник. Але й тут ступінь охолодження рідини тим більший, що нижча температура зовнішнього повітря. Особливі незручності виникають за потреби швидко зарядити електромобіль в спекотний день, коли контролер електромобіля зменшує швидкість заряджання для зниження температури.

Запропоновано застосування стандартної системи кондиціонування електромобіля для додаткового зниження температури охолоджувальної рідини в контурі акумуляторної батареї перед запланованим заряджанням та елементи методики, які дають змогу з достатньою для інженерної практики точністю розраховувати затрати енергії, потрібної на охолодження батареї до необхідної температури.

  1. Dinçer I., Hamut H. S., Javani N. Thermal management of electric vehicle battery systems. John Wiley & Sons, 2016. 480 p.
    https://doi.org/10.1002/9781118900239
  2. Murugan, M., et al. Thermal management system of lithium-ion battery packs for electric vehicles: An insight based on bibliometric study. Journal of Energy Storage. 2022. Vol. 52, Part A. Article ID 104723. DOI: https://doi.org/10.1016/j.est.2022.104723
  3. Zhao G., et al. An up-to-date review on the design improvement and optimization of the liquid-cooling battery thermal management system for electric vehicles. Applied Thermal Engineering. 2022. Vol. 219, Part B. Article ID 119626. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2022.119626
  4. Lemort V., Olivier G., de Pelsemaeker G. Thermal Energy Management in Vehicles. John Wiley & Sons, 2023. 320 p.
    https://doi.org/10.1002/9781119251767
  5. Chen, Z., et al. Temperature rise prediction of lithium-ion battery suffering external short circuit for all-climate electric vehicles application. Applied Energy. 2018. Vol. 213. Pp. 375-383. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apenergy.2018.01.068
  6. Lu, M., et al. Research progress on power battery cooling technology for electric vehicles. Journal of Energy Storage. 2020. Vol. 27. Article ID 101155. DOI: https://doi.org/10.1016/j.est.2019.101155
  7. Donaldson P. Battery cooling. E-Mobility Engineering. 2021. Iss. 009. Pp. 64-74. URL: https://www.emobility-engineering.com/ev-battery-cooling/ (дата звернення 05.07.2023)
  8. Thakur A.K., et al. A state of art review and future viewpoint on advance cooling techniques for Lithium-ion battery system of electric vehicles. Journal of Energy Storage. 2020. Vol. 32. Article ID 101771. DOI: https://doi.org/10.1016/j.est.2020.101771
  9. Battery Cooling Techniques in Electric Vehicle. URL: https://cfdflowengineering.com/battery-cooling- techniques-in-electric-vehicle/ (дата звернення 05.07.2023)
  10. Xia G., Cao L., Bi G. A review on battery thermal management in electric vehicle application. Journal of power sources. 2017. Vol. 367. Pp. 90-105. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpowsour.2017.09.046
  11. EV Battery Cooling System. URL: https://www.mathworks.com/help/hydro/ug/ev-battery-cooling.html (дата звернення 05.07.2023)
  12. EV Battery Cooling: Challenges and Solutions. URL: https://www.laserax.com/blog/ev-battery-cooling (дата звернення 05.07.2023)
  13. Kim J., Oh J., Lee H. Review on battery thermal management system for electric vehicles. Applied Thermal Engineering. 2019. Vol. 149. Pp. 192-212. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2018.12.020
  14. Щур І. З., Біляковський І. Є., Харчишин Б. М. Формування та дослідження низьковольтних модулів акумуляторних батарей та суперконденсаторів для автономних систем електричного живлення. Електроенергетичні та електромеханічні системи. 2022. № 1(4). с. 88-102. DOI: https://doi.org/10.23939/sepes2022.01.088
  15. Sobianowska-Turek A., et al. The Necessity of Recycling of Waste Li-Ion Batteries Used in Electric Vehicles as Objects Posing a Threat to Human Health and the Environment. Recycling. 2021. Vol. 6, Iss. 2. 35.
    https://doi.org/10.3390/recycling6020035
  16. Afroze S., et al. Emerging and Recycling of Li-Ion Batteries to Aid in Energy Storage, A Review. Recycling. 2023. Vol. 8, Iss. 3. Article ID 48.
    https://doi.org/10.3390/recycling8030048
  17. Біляковський І.Є., Ткачук В.І., Каша Л.В., Хай М.В., Елементи методики оцінки теплового стану компонентів електромеханічного перетворювача вентильного двигуна з явнополюсним статором і постійними магнітами на зовнішньому роторі. Електроенергетичні та електромеханічні системи. 2021. №1(3). С. 8-16. DOI: https://doi.org/10.23939/sepes2021.01.008