УКРАЇНСЬКІ ТА ПОЛЬСЬКІ НАУКОВО-ПОПУЛЯРНІ БЛОГИ НА ПЛАТФОРМІ YouTube: ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ

2024;
: 39-45
1
Національний університет "Львівська політехніка"
2
The Ukrainians Media

У науковій розвідці звернено увагу на функціонування української та польської блогосфери, розглянуто найпопулярніші блоги науково-популярного спрямування. Проблема є актуальною, оскільки блоги на різних платформах мають не лише інформаційний чи розважальний характер, а й просвітницький, адже вже зараз із блогів можна отримувати освітньонаукову та пізнавальну інформацію. Фактично блоги науково-популярного напряму функціонують як відносно безкоштовне освітнє джерело, що діє паралельно до державних та комерційних інституцій. Опираючись на теоретичні розробки українських науковців, можна стверджувати, що блоги, у яких можна використовувати аудіовізуальну та текстову складову, є найзручнішим засобом творення науково-популярного контенту. Власне це і відповідає запитам сучасного споживача інформації. Новизна статті полягає у виокремленні особливостей блогів на платформі YouTube.з аудіовізуальними та текстовими можливостями для створення науково-популярного контенту, а також розкриття специфіки та тенденцій функціонування блогів науково-популярного спрямування. На основі рейтингування та контент-аналізу з’ясовано, що найбільшою популярністю користується історична тематика, а потім природничі науки, астрологія та медицина і психологія. Зокрема, до п’ятірки українських популярних блогів входять «Імені Т.Г. Шевченка», «Історія без міфів», «Клятий раціоналіст», «WAS: Популярна історія», «Цікава наука». А серед польських науково-популярних блогів популярними є «Historia bez cenzury», «SciFun», «emce», «Uwaga! NaukowyBełkot», «Polimaty». На основі проаналізованих науково-популярних блогів виокремлено такі тенденції: подача матеріалу у блогах має ознаки авторських журналістських програм; використання історичних методів науки; використання у своїх матеріалах (у їх назвах, на обкладинках чи й у самих відео) емоційно забарвлену лексику, суб’єктивні судження та інші художні прийоми; особливості цитування джерел інформації, використаних у блозі. Вони різняться у блогах різної тематики (зазначення їх в описі здебільшого відсутні у матеріалах на історичну тематику, але наявні в інших досліджених блогів).

1. Babii, I. (2020). Blogging in Ukrainian. Language is the border of national security: Collection of abstracts of reports of the Interuniversity Scientific and Practical Seminar. 27–29. (accessed 2 October 2023). 2. Babii, I. (2020). The Ukrainian blogosphere as a reflection of socio-cultural processes. Totalitarianism as a system of destruction of national memory. Danylo Halytskyi National Medical University, 16–19. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/7518/1/2020_Babii_I-Ukrain... 19.pdf (accessed 2 October 2023). 3. Vakulenko, S. (2022). Activation of the blog and information activities on the Internet. Bulletin of the Student Scientific Society of VasylStus Donetsk National University, 14, 207–211. URL: https://jvestniksss.donnu.edu.ua/article/view/12101 (accessed 2 October 2023). 4. Hnatyshyn, S. (2022). Blogology: theory and practice. Medical education, 2, 88–95. URL: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/13273/12387 (accessed 2 October 2023). 5. Hret, M. (2013). Blogs as a component of scientific communication. Printing and publishing, 3–4, 3–7. URL: http://pvs.uad.lviv.ua/static/media/3-4-63-64/2.pdf (accessed 12 October 2023). 6. Dosenko, A. (2015). Regarding the dynamics of the development of the Ukrainian blogosphere. Psycholinguistics. 18 (2), 141–149. 7. Dosenko, A., Handzyuk, V. (2020) Development of the Ukrainian blogosphere: Theoretical aspects of analysis. Integrated communications. 2 (10). 20–25. URL: https://intcom.kubg.edu.ua/index.php/journal (accessed 12 October 2023). 8. Zaitseva S., Levun N. (2016). Linguistic features of the Ukrainian blogosphere. Ukrainian sense, 2016, 278–290. URL: https://ukrsense.dp.ua/index.php/USENSE/article/view/154 (accessed 12 October 2023). , 9. Kiselyova A. (2015). The Ukrainian-language blogosphere as a modern means of forming national selfawareness. System and structure of East Slavic languages, 8, 171–180. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/ handle/123456789/16475/Kiselova.pdf?sequence=1 (accessed 2 October 2023). 10. Lukiv, N. (2018). The blogosphere as a new stage in the development of journalistic activity. Master’s scientific bulletin, 31, 40–42. URL: https://tnpu.edu.ua/naukova-robota/nauk-stud/Magistr%20%E2%84% 96%2031.pdf#page=40 (accessed 12 October 2023). 11. Manifest (2023b). Rating of Ukrainian-language YouTube channels of a historical orientation. 14. March. URL: https://manifest.in.ua/rt/history/ (accessed 2 October 2023). 12. Manifest (2023a). Rating of Ukrainian-language popular science YouTube channels. 14. March. URL: https://manifest.in.ua/rt/science/ (accessed 12 October 2023). 13. Manifest (2023c). Rating of Ukrainian-language popular science YouTube channels. 14 August. URL: https://manifest.in.ua/rt/science/ (accessed 3 October 2023). 14. Mykhailova, O. (2013). The Ukrainian blogosphere as a territory of representation of civic identity models. Political management, 1-2, 164–171. URL: https://ipiend.gov.ua/wp-content/uploads/2018/ 08/mykhailova_ukrainska.pdf (accessed 3 October 2023). 15. Pertseva, V., Slobodyaniuk, A. (2022). The blogosphere as a new type of media discourse. Modern problems of legal, economic and social development of the state. 235–237. Kharkiv National University of Internal Affairs. URL: https://dspace.univd.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/15602/Bloho... Pertseva_Slobodianiuk_2022.pdf?sequence=1 (accessed 3 October 2023). 16. Politova, O. (2021). Ukrainian booktubes and bookstagrams in promoting the reading trend [Master’s qualification thesis, Zaporizhzhia National University]. Institutional depository of Zaporizhzhya National University. URL: https://dspace.znu.edu.ua/jspui/handle/12345/5778 (accessed 2 October 2023). 17. Rudyk, M. (2022) Journalistic standards and blogging: professional principles of working with information in the blogosphere. Bulletin of Lviv University. Series of Journalism, 51, 90–98. URL: https://journ.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/Visnyk-51-web.pdf#pa... (accessed 2 October 2023). 18. Yakhontova, T. (2014). Genres of electronic scientific communication: the WEB 2.0 period. Odesa Linguistic Herald, 4, 313–317. URL: http://dspace.onua.edu.ua/bitstream/handle/11300/2575/Yahontova. pdf?sequence=1 (accessed 12 October 2023). 19. Bloghug (2023). Popular Science Websites. 14 March. URL: https://www.bloghug.com/sciencewebsites/ (accessed 14 October 2023). Feedly (2023). Best Science Blogs and Websites. 14 March. URL: https://feedly.com/i/top/science-blogs (accessed 10 October 2023).