ІМІДЖ ПОЛЯКІВ В УКРАЇНСЬКОМУ МЕДІАПРОСТОРІ ПІД ЧАС ВІЙНИ

1
Національний університет «Львівська політехніка»

У цій статті досліджується образ поляків в українському медіапросторі під час російськоукраїнської війни, зосереджуючись на періоді з 2022 по 2024 роки. Використовуючи якісний контент-аналіз українських регіональних медіа, дослідження викоремлює, як польсько-українські відносини виглядали в контексті війни, гуманітарної допомоги, історичних наративів і геополітичних альянсів. Дослідження визначає домінуючі теми в медійному дискурсі, зокрема роль Польщі як ключового союзника в опорі України, який забезпечував притулок та гуманітарну підтримку, а також є давнім історичним партнером. Крім того, дослідження аналізує стійкість історичних стереотипів, варіації у висвітленні в різних ЗМІ та вплив політичних та економічних чинників на зображення Польщі та її народу. Отримані дані свідчать про те, що війна суттєво змінила медійну репрезентацію поляків, посилюючи позитивні наративи солідарності та співпраці, водночас відроджуючи складні історичні дискурси. Крім того, економічні та політичні питання, такі як підтримка Польщею українських біженців, торговельні відносини та дипломатична напруженість, відіграли вирішальну роль у формуванні ставлення ЗМІ. Дослідження підкреслює, як зміни в економічній співпраці, політичні переговори та політичні рішення впливають на сприйняття Польщі в українських ЗМІ. Тоді як поширення оманливої інформації (як в українському, так і в польському медіапросторі) сприяло виникненню дипломатичної напруги та суспільного скептицизму. Посилюючи розбіжності та підживлюючи дезінформацію, російська пропаганда прагне підірвати міцне партнерство між Україною та Польщею, яке залишається вирішальним під час війни. Надаючи розуміння медіадискурсу під час кризи, це дослідження сприяє ширшому розумінню того, як міжнародні відносини опосередковуються через публічну комунікацію, особливо в часи геополітичних та економічних потрясінь

1. Bradshaw, S., Elswah, M., Haque, M., & Quelle, D. (2024). Strategic storytelling: Russian state-backed media coverage of the Ukraine War. International Journal of Public Opinion Research, 36(3), edae028. 2. Chaban, N., & Zhabotynska, S. (2024). Narratives of Ukraine on the information battlefields of global media. In The War Against Ukraine and the EU: Facing NewRealities, 20–230. Cham : Springer Nature Switzerland. 3. Dudko, O. (2023). Gate-crashing “European” and “Slavic” area studies: can Ukrainian studies transform the fields? Canadian Slavonic Papers, 65(2), 174–189 4. Kitsa, M. (2024). Representation of the war in Ukraine in Polish media: A general overview. Communications and Communicative Technologies, (24), 146–152. Doi: https://doi.org/10.15421/292415. 5. Korbut, A. (2021). Strengthening public interest in Ukraine’s media sector. Chatham House. URL: https://www.chathamhouse.org/2021/04/strengthening-public-interest-ukrai.... 6. Malecki, W. P., Bilandzic, H., Kowal, M., & Sorokowski, P. (2023). Media experiences during the Ukraine war and their relationships with distress, anxiety, and resilience. Journal of Psychiatric Research, 165, 273–281. 7. Navalna, M., Kostusiak, N., Levchenko, T., Oleksenko, V., Shyts, A., & Popkova, O. (2022). Extra-linguistic factors and tendencies of activation of military vocabulary in Ukrainian mass media. Ad Alta, 12(1, Spec. Issue XХV). 8. Nisch, S. (2024). Invasion of Ukraine: Frames and sentiments in Zelensky’s Twitter communication. Journal of Contemporary European Studies, 32(1), 110–124. 9. Nowacki, L. (2022). How Ukraine Won the ‘# Like’ War with Russia Using Popular Mass Media – Dynamic Framing in Online Headlines in Poland. Current Trends Mass Communication, 1(1), 11, 20. 10. Pasitselska, O. (2022). Logics of exclusion: How Ukrainian audiences renegotiate propagandistic narratives in times of conflict. Political Communication, 39(4), 475–499. 11. Yuzva, L., & Tashchenko, A. (2021). ‘Who contributes more?’ How Ukrainian media construed migrants’ life strategies vs. what the Ukrainian public wanted to know. Humanities and Social Sciences Communications, 8(1), 1–15. 12. Zawadzka-Paluektau, N. (2023). Ukrainian refugeesin Polish press. Discourse & Communication, 17(1), 96–111. 13. Zhmur, E., & Neprytskyi, O. (2018). Symbols of visual identification in the national branding of the Republic of Poland in the late 20th–early 21st centuries. Scientific Notes [Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky]. Series: History, (26), 276–281.