ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ НАУКИ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ СТРУКТУРИ НАУКОВИХ РЕВОЛЮЦІЙ ТОМАСА КУНА

1
Національний університет «Львівська політехніка»

Розглянуто проблему формування підходів до популяризації науки як частини наукового процесу. Відповідно до цього досліджено особливості провадження діяльності з популяризації науки, порівняно з традиційною сферою безпосередньо наукової діяльності. Визначено, що, на відміну від універсальних підходів традиційних наук, діяльність із популяризації науки залежить від соціально-політичних та економічних умов не лише у часі, а й в просторі, тобто від превалентних соціальних реальностей в різних державах. Здійснено розподіл процесу розвитку популяризації науки відповідно до структури наукових революцій Томаса Куна. Встановлено, що ініціатива щодо популяризації науки переходила від безпосередньо науковців до журналістів та освітян, які виступали як посередники і, зрештою, до широкого кола користувачів мережі “Інтернет”, які включають у себе всі попередні категорії та людей, абсолютно не пов’язаних з ними, що робить нинішню парадигму диверсифікованою і децентралізованою. З’ясовано також, що зміна парадигм у сфері популяризації науки перебуває у взаємозалежності від технологічного розвитку та від принципів організації соціальних інституцій. Зрештою, визначено, що сьогодні популяризація науки перебуває в кризовому стані переходу до нової парадигми

1. Massarani, L., & Moreira, I. C. (2004). Popularisation of science: historical perspectives and permanent dilemmas. Quark, 75-79. 2. Panayotova, P. (2024). Science popularisation as diffusion of knowledge? Public Understanding of Science, 33(6), 676-691. Doi: https://doi.org/10.1177/09636625241246085. 3. Topham, J. R. (2016). Rethinking the history of science popularization/popular science. In Popularizing science and technology in the European periphery, 1800–2000 (Pp. 1-20). Routledge. 4. Voakes, P. S. (2004). A brief history of public journalism. Nat'l Civic Rev., 93, 25. 5. Bennet, C. D. (2013). Science Service and the origins of science journalism, 1919–1950 (Doctoral dissertation, Iowa State University). 6. Vrabec, N., & Pieš, L. (2023). Popularisation of Science and Science Journalism on Social Media in Slovakia. Media Literacy and Academic Research, 6(1), 206-226. 7. Butyrina, M. V. (2020). Popularization of science in Ukraine: mass media trends. Bulletin of the V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Social Communications”, (17). 8. Ivanytska, M. (2021). Popularization of scientific content in Ukraine: on the example of “My Science”, “Kunsht”, “Hromadske” (science). Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”: journalism, (2), 2. 9. Zhyvaha, O. V., Vovchenko, O. V., & Petrenko, N. S. (2020). Modern social media as a tool for popularizing science in the information society. Science and Scientific Studies, 4(110), 88-109. 10. Geng, Y., & Yan, Y. (2021). Higher education and science popularization: can they achieve coordinated growth? PloS one, 16(9), e0256612. 11. Davies, N. (2000). Europe: A History/Norman Davies; trans. from English: P. Taraschuk, O. Kovalenko. Kyiv: Osnovy. 12. Harmasar, V. G. (2018). Tragic pages in the history of biology in the Academy of Sciences of the Ukrainian SSR. Science and Scientific Studies, (2), 121-132.