Суспільство завжди намагається бути максимально проінформованим, особливо, якщо це стосується політичної сфери. У передвиборний період, коли рівень політичної активності політиків зростає, інформаційний простір стає полем їхньої боротьби за владу. Медіа завжди були своєрідним орієнтиром у виборі політичних симпатій адресатів, а контент медіа формував ставлення цих адресатів до дійсності. Оскільки відповідальність суспільства за свій політичний вибір є високою, важливо, щоб аудиторія завжди ідентифікувала політичну рекламу у будь-якому вигляді. Впродовж майже 30 років політична реклама пройшла шлях від зародження до активної фази розвитку. Якщо наприкінці ХХ століття ми бачили рекламу лише в пресі, на телебаченні та радіо, то на початку ХХІ століття вона активно поширюється в літературі, на зовнішніх елементах, а з розвитком Інтернету – і в соціальних мережах. У дослідженні проаналізовано політичну рекламу та політичну агітацію від 1991 року до крайніх президентських виборів та розроблено періодизацію, яка базується на виборах Президента України. Аналіз контенту тематичних подач у медіа дав змогу виокремити сім етапів становлення та розвитку політичної реклами. Зародження політичної реклами відбулося у кінці 1990 років ХХ століття. Нині в комунікаційному просторі України існує якісна політична реклама, яка відповідає вимогам чинного законодавства та відповідним етичним стандартам. Водночас маємо існування й політичної “джинси” (прихована реклама), яка порушує журналістські та етичні стандарти. Політична реклама постійно еволюціонувала й набувала нових форм, пов’язаних із розвитком технологій, інформаційного простору та запитами суспільства. У період свого розвитку вона пройшли кілька стадій і трансформацій: від невдалого застосування пострадянського та російського досвіду до застосування політтехнологій у мережі Telegram. Еволюційний період політичної реклами триває і досі. Сучасні комунікаційні технології допоможуть висвисти політичну рекламу на новий етап розвитку.
1. Barkar, D., Petruk, N. (2019). How Ukrainians vote. Seven cards that explain the presidential election. Radio Svoboda. URL : https://www.radiosvoboda.org/a/istoriya-vyboriv-prezydenta-ukrayiny/2977.... 2. Bebyk, V. (1993a). How to make a name in politics. Personnel. No. 1. Р. 137–148. 3. Bebyk, V. (1993b). How to become popular, win elections and stay on the political Olympus: (sociology and technology of political struggle). Kyiv : Abrys. 126 p. 4. Bebyk, V. (1996). Political marketing and management in a democratic society. Kyiv : MAUP. 212 p. 5. Bebyk, V. (2000). Basic principles of political science: history, theory, methodology, practice. Kyiv : MAUP. 234 p. 6. Bebyk, V., Golovaty, M., Rebkalo, V. (1996). The political culture of modern youth. Kyiv : ALD, 112 p. 7. Voitovych, N. (2015). Political advertising in social networks: new forms of election campaigns. Proceedings of the Scientific Research Center of Periodicals. No. 5(23). Р. 441–447. 8. Voitovych, N. (2019a). Critical thinking as a component of countering manipulative technologies during election campaigns. In: Modern Ukrainian journalism: history, theory, practice: coll. materials of reporting sciences. conf. for 2018: journalism. PAIS. Р. 10–13. 9. Voitovych, N. (2019b). Critical thinking as an antidote to manipulative technologies. In: Social communications: tools, technology and practice: materials of International. science and practice conference, Zaporizhzhia, February 22–23. Classical private university. Р. 72–75. 10. Voitovych, N. (2021). Legal, ethical and socio-psychological aspects of political advertising as a component of social communications. [Unpublished. thesis Ph.D. in social sciences communications]. Dnipro National University named after Oles Honchar. 16 p. 11. Dzhiga, T. (2002). Political advertising in Ukraine. Free Press Center. 78 p. 12. Mass media of Lviv region and Dnipropetrovsk region set anti-records for political “jeans”. (2014). URL : https://daiylviv.com/news/polityka/zmi-lvivshchyny-i-dnipropetrovshchyny.... 13. Pocheptsov, G. (1997). Political advertising of Ukraine: winning or losing strategies. Bulletin of Kyiv University. Series “Journalism”. Р. 34–36. 14. Pocheptsov, G. (1998a). The image of the leader. New Politics. No. 4. Р. 18–23. 15. Pocheptsov, G. (1998b). Building an image as communicative programming. New Politics. (5). Р. 40–47. 16. Pocheptsov, G. (1999). Profession image maker. Kyiv. 256 p. 17. Yakovleva, N. (2018). Political technological aspects of presidential elections in Ukraine. Bulletin of NTUU “KPI”. Politology. Sociology. Pravo. No. 4(40). Р. 75–60. 18. Wojtowicz, N. (2019). Przestrzeganie standardsów przez media w okresie wyborów politycznych. In: the III Międzynarodowa Konferencja Naukowa Studentsów i Doktorantów, Sekjonija Młode Dziennikarstwo. URL : https://pans.wloclawek.pl/iii-miedzynarodowa-konferencja-naukowa-pn-inno....