Сучасні високомоментні низькообертові двигуни внутрішнього згорання (ДВЗ) генерують крутильні коливання близькі за частотою збурення до власних частот коливань ланок коробок передач (КП). Ефективне поглинання таких коливань вимагає нового конструктивного виконання демпфера крутильних коливань між ДВЗ і КП, що реалізовано у вигляді двомасового маховика (ДММ). Однією з головних причин виходу з ладу ДММ є руйнування його пружних ланок. У статті розроблено математичну й симуляційну (у середовищі Matlab Simulink) моделі приводу автомобіля з ДММ у період рушання з місця, яка враховує залежність величини крутного моменту і потужності ДВЗ від кількості обертів колінчастого вала та нерівномірність його обертання, інерційні та жорсткісні параметри приводу автомобіля, опір дороги. Встановлено, що при рушанні автомобіля з місця на першій передачі максимальне навантаження на пружні ланки ДММ і трансмісії виникає у початковий момент вмикання зчеплення і перевищує максимальний ефективний крутний момент ДВЗ в 1,6 рази, має виражений коливальний характер і, в міру розгону автомобіля, стабілізується. При плавному розгоні автомобіля, коли крутний момент ДВЗ досягає, але не перевищує, свого максимального значення 250 Н‧м, пружний момент у ланках приводу стабілізується на рівні 230 Н‧м. За інтенсивного розгону та переходу через екстремум на кривій залежності крутного моменту ДВЗ від кількості обертів колінчастого вала максимальне навантаження на пружні ланки ДММ і трансмісії у початковий момент за величиною істотно не змінюється, але зменшуються тривалість протікання коливальних процесів і величина пружного моменту в ланках приводу до 165 Н‧м після затухання коливань. Аналогічний характер зміни напружень спостерігається і в пружних ланках ДММ, що з часом призводить до їх втомного руйнування і виходу з ладу ДММ.
Для підвищення ресурсу ДММ доцільно розгін автомобіля при рушанні з місця здійснювати інтенсивно, доводячи кількість обертів до величини, яка розташована за екстремумом крутного моменту ДВЗ на його зовнішній швидкісній характеристиці, з подальшим перемиканням на наступну передачу.
1. Website «Аutoconsulting». Retrieved from: http://autoconsulting.ua/article.php?sid=39020. (in Russian)
2. Chen, L., Yuan, J., Cai, H., & Hu, J. (2021). Dynamic Model and Dynamic Response of Automobile Dual-Mass Flywheel with Bifilar-Type Centrifugal Pendulum Vibration Absorber. Shock And Vibration, 2021, 1-26. doi: 10.1155/2021/6627938 (in English)
https://doi.org/10.1155/2021/6627938
3. Szpica, D. (2018). Modelling of the operation of a Dual Mass Flywheel (DMF) for different engine-related distortions. Mathematical And Computer Modelling Of Dynamical Systems, 24(6), 643-660. doi: 10.1080/13873954.2018.1521839 (in English)
https://doi.org/10.1080/13873954.2018.1521839
4. Chen, L., Shi, W., & Chen, Z. (2019). Modeling and Experimental Study on Dynamic Characteristics of Dual-Mass Flywheel Torsional Damper. Shock And Vibration, 2019, 1-13. doi: 10.1155/2019/5808279 (in English)
https://doi.org/10.1155/2019/5808279
5. Pfleghaar, J., & Lohmann, B. (2013). The Electrical Dual Mass Flywheel -an Efficient Active Damping System. IFAC Symposium on Advances in Automotive Control. The International Federation of Automatic Control 46(21), 483-488. doi: 10.3182/20130904-4-jp-2042.00046 (in English)
https://doi.org/10.3182/20130904-4-JP-2042.00046
6. He, L., Xia, C., Chen, S., Guo, J., & Liu, Y. (2019). Parametric Investigation of Dual-Mass Flywheel Based on Driveline Start-Up Torsional Vibration Control. Shock And Vibration, 2019, 1-12. doi: 10.1155/2019/3171698 (in English)
https://doi.org/10.1155/2019/3171698
7. Berbyuk, V. (2019). Design Optimization of Torsional Vibration Absorbers for Heavy-Duty Truck Drivetrain Systems. Vibration, 2(3), 240-264. doi: 10.3390/vibration2030015 (in English)
https://doi.org/10.3390/vibration2030015
8. Berbyuk, V. (2020). Weight-Vibration Pareto Optimization of a Triple Mass Flywheel for Heavy-Duty Truck Powertrains. Machines, 8(3), 1-13. doi: 10.3390/machines8030050 (in English)
https://doi.org/10.3390/machines8030050
9. Kindratskyy, B., & Litvin, R. (2018). Klasyfikatsiia nespravnostei dvomasovykh makhovykiv u pryvodakh avtomobiliv ta prychyny yikh vynyknennia [The Classification of Malfunction of Dual Mass Flywheel in Automotive Vehicles Drives and Causes of Their Appearance]. Naukovo-tekhnichnyi zbirnyk «Visnyk Natsionalnoho transportnoho universytetu», seriia «Tekhnichni nauky». [The National Transport University Bulletin: A Scientific and Technical Journal, Series «Technical Sciences»], 3(42), 46-53. (In Ukrainian)
10. Kindratskyy, B., & Litvin, R. (2019). Oscillation processes in a transmission with a dual-mass flywheel while moving a car from rest. Ukrainian Journal Of Mechanical Engineering And Materials Science, 5(1), 93-104. doi: 10.23939/ujmems2019.01.093 (in English)
https://doi.org/10.23939/ujmems2019.01.093
11. Litvin, R. (2016). Analiz efektyvnosti vykorystannia dvomasovoho makhovyka na avtomobili [Analysis of the efficiency of using a dual-mass flywheel on a car]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Seriia: Dynamika, mitsnist ta proektuvannia mashyn i pryladiv: zbirnyk naukovykh prats. [Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Dynamics, Strength and Design of Machines and Devices: Collection of Scientific Works], 838, 180-185. (in Ukrainian)
12. Khochare, T., & Patil, V. (2016). Performance Evaluation of IC Engine Using Dual Mass Flywheel. International Journal of Innovative Research in Science, Engineering and Technology. 5(2), 1635-1645. (in English)
13. Albers, A. (2006). Advanced Development of Dual Mass Flywheel (DMFW) Design-Noise Control for Today's Automobiles. LuK Clutch Symposium, (pp. 5-42) (in English).
14. Doifode, A., Gadale, R., Motewar, V., & et al. (2017). Devеlopment of flywheel using spring mass system. International Journal of Advanced Research and Innovative Ideas in Education. 3(3), 2180-2184. (in English)