У роботі розглянуто саморегульоване перехрестя, розташоване у житловому районі м. Львова. На локації розміщено багато точок притягання, тому інтенсивності транспортних та пішохідних потоків високі. На усіх підходах до перехрестя наявні нерегульовані пішохідні переходи, з яких на трьох відсутні острівці безпеки. Проведено натурні дослідження зі збиранням первинних показників транспортних та пішохідних потоків у пікові та міжпікові періоди. За допомогою програмного забезпечення PTV Vissim визначено затримки транспортних потоків на підходах до саморегульованого перехрестя за реальних умов руху. Запропоновано три варіанти влаштування пішохідних переходів на підходах до саморегульованих перехресть. Перший варіант передбачав облаштування острівців безпеки на всіх пішохідних переходах. Другим варіантом було облаштування підземних пішохідних переходів. Третій варіант – впровадження адаптивного світлофорного регулювання з пристроєм виклику для пішоходів. Здійснено моделювання руху за усіх трьох запропонованих варіантів із визначенням затримки, яка припадає на один транспортний засіб, значень середньої та максимальної довжини черги транспортних засобів на підходах до саморегульованого перехрестя. Усі три варіанти показали кращі результати зменшення транспортної затримки, ніж за нинішніх умов руху. Проте спостерігалися затримки, спричинені самим транспортним потоком. Ці затримки визначено за результатами моделювання другого варіанта. У цьому випадку значення транспортної затримки є найнижчими. Найвищі значення затримок, порівняно з іншими варіантами, спостерігалися за першого варіанта. Визначено переваги та недоліки кожного із варіантів облаштування пішохідних переходів. Подано рекомендації щодо доцільності розміщення різних видів пішохідних переходів на підходах до саморегульованого перехрестя.
1. Automobile roads. Transport junctions in one level. Designing. (2016). HBN V.2.3-37641918-555:2016 from 1st Luly 2016. Kyiv: Ministry of Infrastructure of Ukraine (in Ukrainian).
2. Streets and roads of settlements (2018). DBN V.2.3-5:2018 from 1st September 2018. Kyiv: Minregion Ukrainy (in Ukrainian).
3. Ameen, T., Rashid, W. & Ahmad, A. (2022) Estimation of vehicular delay in presence of illegally crossing pedestrians and determination of LOS using cluster analysis at Midblock sections of Urban Roads, Innovative Infrastructure Solutions, 8(1), 24. doi: 10.1007/s41062-022-00994-7 (in English).
https://doi.org/10.1007/s41062-022-00994-7
4. Fornalchyk, Y., Koda, E., Kernytskyy, I., Hrytsun, O., Royko, Y., Bura, R., ... & Polyansky, P. (2023). The impact of vehicle traffic volume on pedestrian behavior at unsignalized crosswalks. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 22(2), 201-219. doi: 10.7409/rabdim.023.010 (in English).
5. Xin, X., Jia, N., Ma, S., & Mu, J. (2019). Empirical and simulation study of traffic delay at un-signalized crosswalks due to conflicts between pedestrians and vehicles. Transportmetrica B: Transport Dynamics, 7(1), 637-656. doi: 10.1080/21680566.2018.1460880 (in English).
https://doi.org/10.1080/21680566.2018.1460880
6. Distefano, N., Leonardi, S., & Pulvirenti, G. (2022). Analysis of pedestrian crossing behaviour at roundabout. Transportation research procedia, 60, 28-35. doi: 10.1016/j.trpro.2021.12.005 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.12.005
7. Abdullah, M., Oguchi, T., & Dias, C. (2021). Relocation of Intersection Crosswalks to Nearby Mid-block Locations: Simulation-based Performance Evaluation. Jordan Journal of Civil Engineering, 15(3), 393-406 (in English).
8. Gracanin, D., Ruskic, N., Pavlica, T., Maric, M., & Ciric Lalic, D. (2023). Simulation modelling of pedestrians influence on the roundabout capacity. International Journal of Simulation Modelling (IJSIMM), 22(3), 474-484. doi: 10.2507/IJSIMM22-3-656 (in English).
https://doi.org/10.2507/IJSIMM22-3-656
9. Petru, J., Krivda, V., Zitnikova, K., & Kludka, M. (2016). Modeling of the impact of a pedestrian crossing on resulting capacity of a roundabout. In Advances and Trends in Engineering Sciences and Technologies II (pp. 841-846) (in English).
https://doi.org/10.1201/9781315393827-139
10. Bari, C., & Dhamaniya, A. (2022). Reduction in entry capacity of roundabout under the influence of pedestrians in mixed traffic conditions. Komunikácie, 24(4), 201-214. doi: 10.26552/com.C.2022.4.D201-D214 (in English).
https://doi.org/10.26552/com.C.2022.4.D201-D214
11. Kang, N., & Terabe, S. (2019). Estimating roundabout delay considering pedestrian impact. In Scientific and Technical Conference "Transport Systems. Theory and Practice 2018", (pp. 112-123). doi: 10.1007/978-3-319-98618-0_10 (in English).
https://doi.org/10.1007/978-3-319-98618-0_10
12. Duran, C., & Cheu, R. (2013). Effects of crosswalk location and pedestrian volume on entry capacity of roundabouts. International Journal of Transportation Science and Technology, 2(1), 31-46. doi: 10.1260/2046-0430.2.1.31 (in English).
https://doi.org/10.1260/2046-0430.2.1.31
13. Distefano, L., Leonardi, S., & Pulvirenti, G. (2021). Experimental analysis of pedestrian behavior at different configurations of crosswalks at roundabout legs. J. Eur. Transp, 85(3), 15. doi: 10.48295/ET.2021.85.3 (in English).
https://doi.org/10.48295/ET.2021.85.3
14. Karwand, Z., Mokhtar, S., Suzuki, K., Oloruntobi, O., Shah, M. Z., & Misnan, S. H. (2023). Impact of Splitter-Island on Pedestrian Safety at Roundabout Using Surrogate Safety Measures: A Comparative Study. Sustainability, 15(6), 5359. doi: 10.3390/su15065359 (in English).
https://doi.org/10.3390/su15065359
15. Vignali, V., Pazzini, M., Ghasemi, N., Lantieri, C., Simone, A., & Dondi, G. (2020). The safety and conspicuity of pedestrian crossing at roundabouts: The effect of median refuge island and zebra markings. Transportation research part F: traffic psychology and behaviour, 68, 94-104. doi: 10.1016/j.trf.2019.12.007 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.trf.2019.12.007
16. Mako, E. (2015, October). Evaluation of human behaviour at pedestrian crossings. In 2015 6th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications (CogInfoCom) (pp. 443-447). doi: 10.1109/CogInfoCom.2015.7390634 (in English).
https://doi.org/10.1109/CogInfoCom.2015.7390634
17. Kodani, K., Nozato, A., Kuroiwa, H., & Fujioka, K. (2018, October). A Roundabout with Pedestrians: Simulations Using a Cellular Automaton Model. In TENCON 2018-2018 IEEE Region 10 Conference (pp. 1102-1105). doi: 10.1109/TENCON.2018.8650185 (in English).
https://doi.org/10.1109/TENCON.2018.8650185
18. Xu, H., Zhang, K., Zheng, Q., & Yao, R. (2018). Multi‐level pedestrian signalisation at large four‐leg roundabouts. IET Intelligent Transport Systems, 12(8), 838-850. doi: 10.1049/iet-its.2017.0155 (in English).
https://doi.org/10.1049/iet-its.2017.0155