Організаційно-правові засади функціонування органів публічної адміністрації в умовах правового режиму воєнного стану

Skochylias-Pavliv, O. (2025). Organizational and Legal Principles for the Functioning of Public Administration Bodies Under the Legal Regime of Martial Law.  Veritas: Legal and Psychological-Pedagogical Research, 1(1), 59–67.

1
Національний університет «Львівська політехніка», Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти

Анотація. У статті досліджуються організаційно-правові засади функціонування органів публічної адміністрації в умовах антитерористичної операції та воєнного стану. Зазначено, що однією з ключових особливостей управління в надзвичайних умовах є можливість створення тимчасових державних органів, які перебирають на себе частину повноважень місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. Саме тому аналізується правовий статус військово-цивільних та військових адміністрацій, їхні повноваження, структура та взаємодія з іншими державними органами. Розглядаються законодавчі підстави для створення військово-цивільних та військових адміністрацій, звертається увага на їхню роль у забезпеченні стабільності публічного адміністрування та громадської безпеки, а також окреслюються ключові виклики, пов’язані з їхньою діяльністю.
Дослідження ґрунтується на аналізі нормативно-правових актів, судової практики та наукових праць, що дає змогу виявити низку проблем, пов’язаних із браком конституційного закріплення правового статусу військових адміністрацій, правовими колізіями щодо обсягу повноважень Президента, зміною статусу місцевого самоврядування та фінансуванням діяльності цих органів. Окрему увагу присвячено питанню підзвітності та підконтрольності військових адміністрацій, що ускладнюється їхньою багатовекторною діяльністю та недостатньо визначеними механізмами контролю.
На основі проведеного аналізу запропоновано шляхи вдосконалення правового регулювання функціонування військових адміністрацій, зокрема через удосконалення законодавчої бази, розробку механізмів контролю за їх діяльністю, фінансового забезпечення та чіткого визначення їхніх повноважень. Результати дослідження мають практичне значення для вдосконалення системи публічного адміністрування в умовах кризових ситуацій та можуть бути використані для подальшого розвитку правового регулювання органів публічної адміністрації в Україні.

1. On Military-Civil Administrations: The Law of Ukraine of 3.02.2015. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/141-19#Text

2. Anufriev, M. I. (2016). Administrative and legal status of military-civil administrations in the anti-terrorist operation zone. Scientific Works of the Interregional Academy of Personnel Management. Legal Sciences, 3(50), 73– 76. Retrieved from: https://journals.maup.com.ua/index.php/law/article/view/919/1432

3. Dulger, V. V. (2019). Military-civil administrations as a unique form of civil-military relations in conditions of emergency legal regimes. Southern Ukrainian Law Journal, (3), 105–109. DOI: 10.32850/sulj.2019.3-25

4. Zabozhchuk, O. V. (2022). Military-civil administrations as a temporary state body that exercises powers characteristic of local authorities: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference on Science Day2022 in Ukraine (Kyiv, May 24, 2022) (pp. 326–328). Kyiv.

5. Ivanova, I. V., Panimash, Yu. V., Pasynchuk, K. M., Obrusna, S. Yu. (2023). Administrative and legal status of public administration bodies of a military-civil nature as subjects of public governance. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Law Series, 78(2), 90–95. DOI: 10.24144/2307-3322.2023.78.2.14

6. Sikorsky, O. (2017). Military-civil administrations as a way of ensuring security and normalizing the life of the population in the area of the anti-terrorist operation operation. Scientific Notes of Kirovohrad State University named after Volodymyr Vynnychenko. Law Series, (1), 160–164. Retrieved from: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LI... &S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=snslnnp_2017_1_30

7. Shevchenko, V. Y. (2019). Administrative and legal status of military-civil administrations (Doctoral dissertation). Odesa State University of Internal Affairs, Odesa.

8. Yatsyniuk, V. (2023). Military-civil administrations as a mechanism of rule-making activity during martial law. Theoretical and Applied Issues of State Building, (29), 442–444. DOI: 10.35432/tisb292023289800

9. Dulger, V. V. (2018). Military administrations as temporary state bodies with elements of military management organization within the security and defense sector of Ukraine. Southern Ukrainian Law Journal, (4), 33–37. Retrieved from: http://www.sulj.oduvs.od.ua/archive/2018/4/part_2/10.pdf

10. Zinkevych, V. K. (2023). Problems of the legal status of military administrations. Scientific Bulletin of Uzhhorod University: Law Series, 2(79), 64–68. DOI: 10.24144/2307-3322.2023.79.2.9

11. Roy, O. V. (2024). Military administrations as subjects of power. Analytical and Comparative Law, (1), 441– 446. DOI: 10.24144/2788-6018.2024.01.78

12. Tokar, A. M., Gavrik, R. O. (2024). Administrative and legal status of military administrations as subjects of public administration. Analytical and Comparative Law, (6), 664–668. DOI: 10.24144/2788-6018.2024.06.109

13. Yakovchuk, Y. (2022). Regional military administrations as temporary bodies of state local government. Current Problems of Law, (4), 109–116. Retrieved from: http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48606

14. Bukhanevich, O. M., Zabozhchuk, O. V. (2023). Military administrations and local authorities: legal aspects of power distribution under martial law. Legal Position, 1(38), 110–114. DOI: 10.32782/2521-6473.2023-1.21

15. Govorov, V. S. (2023). Local self-government bodies and military administrations: current problems of functioning under martial law. Bulletin of Kharkiv National University of Internal Affairs, 2(1), 76–83. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhnuvs_2023_2(1)__9.

16. Lyaluk, O. Yu. (2022). Military and military-civil administrations in the system of territorial organization of power in Ukraine: a comparative analysis. Problems of Legality, (157), 6–19. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pz_2022_157_3

17. Chepel, O. (2022). Military administrations and military-civil administrations of Ukraine: their similarities and differences under martial law. Website of the Faculty of Law, Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University. doi: https://law.chnu.edu.ua/viiskovi-administratsii-ta-viiskovo-tsyvilni-adm....

18. Zhuravel, T., Prokopenko, L. (n. d.). Military-civil and military administrations as subjects of public governance: Tasks and functions. Retrieved from: https://uplan.org.ua/analytics/viiskovo-tsyvilni-ta-viiskoviadministrats...

19. On the Legal Regime of Martial Law: The Law of Ukraine of 12.05.2015. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#n13

20. On the Establishment of Military Administrations: Decree of the President of Ukraine of 24.02.2024. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/68/2022#Text

21. Resolution of Supreme Court of 18.10.2023 in case No. 620/7714/22. Retrieved from: https://reyestr.court.gov.ua/Review/114269637

22. Decision of Donetsk District Administrative Court of 04.02.2025 in case No. 200/7997/24. Retrieved from: https://reyestr.court.gov.ua/Review/124911811