компетентність

Experimental Verification of the Teacher Digital Competence Formation System Effectiveness in Non-Formal Education

Abstract. The article provides an experimental verification of the effectiveness system for forming a teacher digital competence (TDC) in non-formal education. The following research methods have been used: analysis, synthesis, comparison and matching; questionnaires, interviews, self-assessment and testing; pedagogical experiment; Fisher’s angular transformation. The work presents general scientific approaches and a model of the TDC formation system in non-formal education.

Gonzo Media Texts in the Information Space of Ukraine

The article offers various definitions of 'Ukraine’s information space' and highlights its crucial role in national security, particularly in safeguarding the information and psychological well-being of individuals, society, and the state. It delves into the socio-informational nature of gonzo journalism, a novel form of mass media, and examines how it operates within Ukraine’s information landscape. The piece underscores the interconnectedness of gonzo journalism and the information space amid intense anti-Ukrainian information warfare and the ongoing Russian-Ukrainian conflict.

Legal Argumentation in the Process of Studying Disciplines of Legal History: Innovative Approaches in the Training of Future Lawyers in the Context of Legal Education Reform

The article states the need for fundamental changes in the national judicial system in the context of Ukraine’s European and North Atlantic integration. The reform of legal education plays a key role in the transformation of judicial institutions and bringing them in line with the requirements of the European Commission. The project of the Concept of Legal Education Reform points to the inconsistency of the content and quality of legal education with the modern requirements and challenges of a democratic society.

Training and formation of public administration in Ukraine: current situation and new vision

The article analyzes the current state of civil service personnel formation. Attention is drawn to the existing problems in this area: the imperfection of competitive procedures and vocational training's inefficiency. The normative-legal basis of the construction of state personnel is investigated. Emphasis is placed on the importance of an individual civil servant program, which forecasts the needs of a civil servant and considers the unique needs of a civil servant.

DEVELOPMENT OF A MODERN E-LEARNING SYSTEM IN THE UNIVERSITY

This paper analyzes the world sources and considers the evolution of the e-learning system in the world, which are necessary for the formation of the e-learning system of the educational institution. The object of research is modern information pedagogical technologies that change the educational process. Subject of research – various educational technologies (distance, mixed, mobile, micro-) learning that influence the effectiveness of the educational process.

Philosophy of formation of lawyer's competences

There is a gap in the process of discussing the reform of higher education in the legal field, which has not yet been identified as significant by experts. The point is that the communicative component of the legal profession has become completely despised in the educational process, and later in practice. This is due to the leveling of branch communication and jurisprudential science, which are practically absent in the domestic humanities: neither the languages of modern law nor legal linguistics are properly developed by researchers.

Напрями реформування шкільної освіти

Проаналізовано стан правового регулювання шкільної освіти та окреслено
ключові напрями реформування загальної середньої освіти. З’ясовано, що концепція
реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова
українська школа” на період до 2029 року передбачає розроблення нового закону “Про
загальну середню освіту” та плану дій з реформування системи загальної середньої
освіти. Доведено необхідність реформування середньої загальної освіти продиктоване

The notion and content of quality assurance of higher education in Ukraine

The article is dedicated to the study of the content of quality assurance of higher education. The basic principles of education quality assurance are defined in the article. The legal status of the National Agency for Quality Assurance in Higher Education is analyzed.

Оцінювання завдань відкритої форми з розгорнутою відповіддю під час комп’ютерного тестування

Розглянуто питання перевірки ІКТ-компетентності претендентів під час вступу до магістратури (аспірантури). Як тестові завдання під час комп’ютерного тестування запропоновано використовувати завдання з розгорнутою відповіддю. Оцінювання виконання таких завдань грунтується на експертному оцінюванні за обраними критеріями з використанням правил та процедур нечіткої логіки. Запропоновано методику складання продукційних правил нечіткого виводу. Розроблено інструментальні засоби експертного оцінювання та порівняно результати їх роботи з наявними системами нечіткого виведення.

Значення моделей компетенцій у системі управління освітнім проектом підготовки фахівця з інформаційної безпеки

Проаналізовано моделі компетенцій та визначено їхнє значення в системі управління освітнім проектом підготовки фахівців з інформаційної безпеки (ІБ), яка враховує потреби ринку в них і вимоги зацікавлених організацій до таких співробітників. Визначено, що профіль компетенцій не статичний – він має властивість змінюватись залежно від ринку працівників, розвитку інформаційних технологій, зі зміною навчальних матеріалів тощо, тому система управління підготовкою фахівців з ІБ є динамічною і потребує постійного оновлення.