Забезпечення результативності професіоналізації посадових осіб місцевого самоврядування

DG.
2023;
: cc. 144 - 156
1
Національний університет «Львівська політехніка»

Зазначено, що посадові особи органів місцевого самоврядування постають перед необхідністю вирішення значної кількості управлінських та організаційних завдань розвитку територіальних громад, що зумовлює необхідність пошуку шляхів зростання ефективності їх професіоналізації. За результатами аналізу напівструктурованих інтерв’ю та фокус-групових обговорень виявлено, що голови та заступники голів місцевих рад всіх рівнів усвідомлюють необхідність зростання професіоналізму посадових осіб. Вказано, що внутрішнє навчання організовувалось практично у всіх органах місцевого самоврядування, навчальні програми здебільшого були націленими на розвиток компетенцій, необхідних для реалізації повноважень місцевого самоврядування. Виявлено організаційні недоліки: відсутність у посадових осіб управлінського досвіду та недостатність професіоналів в структурі органів місцевого самоврядування. Засвідчено відсутність формалізованих інструментів визначення потреб у навчанні, недостатню ефективність онлайн навчання, фінансову залежність системи забезпечення професіоналізації від зовнішніх інституцій. Визначено недоцільність створення вузькоспеціалізованих навчальних програм особистіс- ного розвитку посадових осіб, рекомендовано створювати умови для їх самоосвіти. Сформовано пропозиції для органів місцевого самоврядування щодо організації процесу управління професіоналізацією та для регіональних центрів підвищення кваліфікації щодо організації навчальних курсів. Подальші дослідження рекомендовано в напрямку напрацювання алгоритмів узгодження програм професіоналізації з особливостями розвитку територіальних громад.

  1. Антонова Л., Козлова Л. Професіоналізація державних службовців та службовців органів місцевого самоврядування як напрям реалізації теорії лідерства в публічному управлінні. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2020. № 1. С. 1–13.
  2. Голєусова К. С., Коцур В. В., Завада О. Г. Механізми державного регулю- вання професіоналізації державної служби. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2021. № 11. С. 71–82. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2156-2021.11.71.
  3. Гусак І. В. Шлях до професіоналізму на державній службі України. Демо- кратичне врядування. 2012. Вип. 9. С. 27–32.
  4. Дзега В. Методологічні засади механізмів розвитку організаційної ком- петентності посадових осіб місцевого самоврядування. Аспекти публічного управ- ління. 2021. Вип. 9(4). С. 28–35. URL: https://doi.org/10.15421/152134.
  5. Землянська О.  В. Категорія професіоналізації у психологічній науці. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного вихо- вання персоналу системи МВС України. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України : матер. наук.-практ. конф. (м. Харків, 27 берез. 2020 р.). Харків, 2020. С. 222–224.
  6. Лаврук О., Славіна Н. Теоретичні аспекти професійної компетентності посадових осіб місцевого самоврядування. Проблеми публічного управління та адміністрування на регіональному рівні : матер. міжрег. наук.-практ. конф. (м. Тер- нопіль, 21 травня 2019 р.). Тернопіль : Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2019. С. 86, 87.
  7. Лапшина  В.  Л.  Професіоналізація:  сутність      та      структура        поняття. Український соціум. 2005. Вип. 7, № 2–3. С. 54–58.
  8. Мікловда В. П., Кубіній В. В., Сусіденко В. Т., Югас Е. Ф. Матриця компе- тенцій як інструмент стратегічного управління. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер.: Економіка. 2018. Вип. 1 (51). С. 19–22. URL: https://doi.org/10.24144/2409-6857.2018.1(51).19-22.
  9. Пасемко Г., Таран О., Бабак Д. Професіоналізм у системі публічного управ- ління як основа розвитку персоналу публічної служби. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 42. С. 45–53. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-45.
  10. Піддячий В. М. Сутність і зміст професіоналізації педагогів у контексті освіти впродовж життя. Вісник післядипломної освіти. Сер. Педагогічні науки. 2020. Вип. 13(42). С. 185–199. URL: https://doi.org/10.32405/2218-7650-2020-13(42)-185-199.
  11. Про місцеве самоврядування в Україні : Закон України. Документ 280/97- ВР, поточна редакція від 01.01.2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 280/97-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 18.03.2023).
  12. Про регіональний центр підвищення кваліфікації : Постанова КМУ. Документ 1681-2004-п, редакція від 02.08.2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/1681-2004-%D0%BF#Text (дата звернення: 18.03.2023).
  13. Селіванов С. В. Професіоналізація публічної служби в Україні. Вчені записки ТНУ імені ВІ Вернадського. Сер.: Державне управління. 2021. Вип. 32(71). С. 30–36. URL: https://doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2021.5/06.
  14. Aliushyna N., Boiko O., Hzhybovska T., Rak Yu. Professionalisation of public servants in the context of implementing public administration reforms. Public policy and administration. 2022, Vol. 21, No. 5. P. 618–628. URL: https://doi.org/10.13165/VPA-22- 21-5-08.
  15. Kostruba A. V. Legal regulatory mechanism of social relations for ensuringdynamics in civil relationship. Journal of Advanced Research in Law and Economics. 2018. Vol. 9, No. 5. P. 1689–1695. URL: https://doi.org/10.14505// jarle.v9.5(35).22.
  16. Lykhach Iy. Foreign experience professional training of civil servants and its implementation in Ukraine. Management, Academy of Municipal Administration. 2015. Vol. 12(1). P. 145–156.