Обмеження та заборони як різновид адміністративного примусу в умовах правового режиму воєнного стану

Оleksiy OSTAPENKO "Restrictions and prohibitions as a type of administrative coercion under the legal regime of martial law".

https://science.lpnu.ua/law/all-volumes-and-issues/volume-11-number-1-41...

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права та психології

Анотація. Запобігання (превенція) як форма державного примусу є одним із важливих засобів забезпечення громадського порядку і безпеки в Україні. Використання запобіжних обмежувальних заходів в умовах правового режиму воєнного стану передбачено нормами Конституції України (ст.64) та іншими нормативно –правовими актами [1]. Запобіжні обмежувальні заходи є складовими елементами державного примусу до якого належать – припинення, відновлення адміністративно-процесуального забезпечення та адміністративна відповідальність.

         Слово «примус» означає зумовлену кимось або чимось необхідність діяти певним способом, незалежно від бажання [2, с.543]. У нашому випадку, ми розглядаємо адміністративно – правовий вплив держави, яка в умовах воєнного стану примушує осіб, що не реагують на її вимоги і порушують обмеження та заборони, які діють на території країни. Варто погодитись з думкою В.В.Гордеєва. В.К.Колпакова, А. Т.Комзюка, І.М.Сопілко та інших науковців про те, що держава уособлює владу, застосування якої по відношенню до порушників можна розглядати як насильство [3, с. 228].

         У той  же час варто говорити про існування «запобіжного примусу» як одного із способів правового впливу на підвладний суб’єкт , який застосовується правомочними державними органами (посадовими особами) у разі порушення встановлених законодавчих норм для припинення відповідної протиправної діяльності або з метою запобігання такому порушенню, а також забезпечення притягнення винного до відповідальності [4, с. 34].

         Як бачимо, поняття примусу не передбачає його застосування до суб’єктів (фізичних і юридичних осіб), які не мають підпорядкування зі сторони  суб’єкта владних повноважень, що у певній мірі свідчить про потребу більш широкого тлумачення змісту даного поняття. Застосування цих засобів є своєрідною реакцією зі сторони держави на можливе вчинення або факт порушення обмежень, які діють в умовах правового режиму воєнного стану. Зазначимо, що введені в дію Указом Президента України (24 лютого 2022р.) обмеження на час дії правового режиму воєнного стану, мають суспільно-політичне і соціальне значення тому  що вони спрямовані на зміцнення законності і правопорядку в державі.

           Примусовий зміст обмежень, що мають запобіжний характер в умовах воєнного стану і на території його дії можна умовно поділити на:

         1) заходи адміністративного примусу, що обмежують особисту недоторканність громадян. До них належать: перевірка документів, що посвідчують особу громадянина, огляд особи та її речей, адміністративне затримання, адміністративне видворення іноземних громадян за межі України або інтернування громадян держави, яка воює з Україною.

         2) заходи адміністративного примусу, які обмежують майнові права громадян. До них  належать: вилучення майна та інших матеріальних цінностей (зброї, боєприпасів, ядовитих речовин, транспортних засобів) для потреб оборони  країни з наступним їх відшкодуванням. По відношенню до громадян може бути введено примусове залучення до праці.

         3) заходи адміністративного примусу, що обмежують політичну активність громадян. Це стосується призупинення діяльності громадських національних та іноземних організацій, створення органів цензури для контролю за діяльністю засобів масової інформації, а також інші конституційні обмеження політичних прав, свобод громадян.

1. Constitution of Ukraine: current legislation as of January 5, 2021; Official text, Kyiv: Legal Unity, 2021.64 p.

2. A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language / incl. O. Yeroshenko. - "Gloria - Trade" Ltd, 2012. 864p.

3. V.K. Kolpakov, V.V. Gordeev, I.M. Sopilko. Procedural coercion in administrative responsibility. Monograph. - Kh.: Kharkiv Law Faculty, 2011.416 p.

4. Administrative law of Ukraine in questions and answers: manual. M.V. Grebenyuk, M.P. Marchuk, S.A. Kuzmin. - K.: Palivoda A.V., 2016.108 p.

5. L.A. Koval. Administrative law: Course of lectures: For law university students. and faculties. - K.: Venturi, 1996.208p.

6. Administrative law of Ukraine; Textbook / General editing by the academician. S.V. Kivalov. - Odesa: Ministry of Education and Culture of Ukraine, Legal Literature, 2003. 892p.

7. Administrative law of Ukraine. Academic course: Manual.: In two volumes: Volume 1. General part / Ed. Collegium V.B. Aver'yanov (chairman). - K.: Publishing House "Yuridichna Dumka", 2004. 584p.

8. O.V. Kuzmenko. Theoretical foundations of the administrative process: Monograph. - K.: Atika, 2005.352p.

9. Yu.A., Vedernikov, V.K. Shkarupa. Administrative law of Ukraine: Study guide. - K.: Center of educational literature, 2005.336 p.

10. E. Schmidt Assmann. General administrative law as an idea of settlement: the basic principles and tasks of the systematics of administrative law / Eberghard Schmidt Assmann (translated from German by G. Ryzhkov, I. Soyko, A. Bakanov); resp. ed. O. Syroid. – (2nd ed. revised and supplemented). - K.: "K.I.S.", 2009. 552 p.

11. I.B. Tatsyshyn. Administrative law of Ukraine; Education manual. - Lviv: "Novyi Svit", 2011. 307p.

12. S.O. Kuznichenko. Extraordinary administrative and legal regimes; foreign experience and the Ukrainian model: monograph/ S.O. Kuznichenko. 2 edition. – Odesa: ODUVS, 2011. 324p.

13. V.K. Kolpakov, V.V. Gordeev. Administrative - tort process, Study guide. - Kh.: Kharkiv Legal, 2012, 228p.

14. Administrative law of Ukraine (text); Study guide for preparing for exams: / Editors: I.V. Tatarchuk, T.E. Dyakiv. - K.: "Center for educational literature", 2013. 214p.

15. V.K. Kolpakov. Administrative responsibility (administrative-tort law): educational manual / V.K. Kolpakov. - K.: Yurinkom Inter, 2008. 256p.

16. Administrative law: Education. manual. / O.I. Ostapenko, Z.R. Kysil, M.V. Kovaliv, R.V. Kysil. - K.: All-Ukrainian Association of Publishers "Legal Unity", 2008.536p.

17. V.G. Perepeluk. Administrative process. General part, Study guide. – Chernivtsi: Ruta, 2003. 367p.

18. O.M. Bandurka. Theory and practice of management of internal affairs bodies of Ukraine. - Kharkiv, 2004.780 p.