Запобігання (превенція) як форма державного примусу є одним із важливих засобів забезпечення громадського порядку і безпеки в Україні. Використання запобіжних обмежувальних заходів в умовах правового режиму воєнного стану передбачено нормами Конституції України (ст. 64) та іншими нормативно-правовими актами [1]. Запобіжні обмежувальні заходи є складовими елементами державного примусу, до якого належать припинення, відновлення адміністративно-процесуального забезпечення та адміністративна відповідальність.
Слово “примус” означає зумовлену кимось або чимось необхідність діяти певним способом, незалежно від бажання [2, с. 543]. В аналізованому випадку ми розглядаємо адміністративно-правовий вплив держави, яка в умовах воєнного стану примушує осіб, що не реагують на її вимоги і порушують обмеження та заборони, які діють на території країни. Варто погодитись з думкою В. В. Гордеєва, В. К. Колпакова, А. Т. Комзюка, І. М. Сопілко та інших науковців про те, що держава уособлює владу, застосування якої щодо порушників можна розглядати як насильство [3, с. 228].
Водночас варто говорити про існування “запобіжного примусу” як одного зі способів правового впливу на підвладний суб’єкт, який застосовують правомочні державні органи (посадові особи) у разі порушення встановлених законодавчих норм для припинення відповідної протиправної діяльності або з метою запобігання такому порушенню, а також забезпечення притягнення винного до відповідальності [4, с. 34].
Як бачимо, поняття примусу не передбачає його застосування до суб’єктів (фізичних і юридичних осіб), які не мають підпорядкування зі сторони суб’єкта владних повноважень, що певною мірою свідчить про потребу ширшого тлумачення змісту цього поняття. Застосування цих засобів є своєрідною реакцією з боку держави на можливе вчинення або факт порушення обмежень, які діють в умовах правового режиму воєнного стану. Зазначимо, що введені в дію Указом Президента України (24 лютого 2022 р.) обмеження на час дії правового режиму воєнного стану мають суспільно-політичне і соціальне значення, оскільки спрямовані на зміцнення законності та правопорядку в державі.
Примусовий зміст обмежень, що є запобіжними в умовах воєнного стану і на території його дії, можна умовно поділити на:
1) заходи адміністративного примусу, що обмежують особисту недоторканність громадян. До них належать: перевірка документів, що посвідчують особу громадянина, огляд особи та її речей, адміністративне затримання, адміністративне видворення іноземних громадян за межі України або інтернування громадян держави, яка воює з Україною;
2) заходи адміністративного примусу, які обмежують майнові права громадян. До них належать: вилучення майна та інших матеріальних цінностей (зброї, боєприпасів, отруйних речовин, транспортних засобів) для потреб оборони країни з подальшим їх відшкодуванням. Стосовно громадян може бути введено примусове залучення до праці;
3) заходи адміністративного примусу, що обмежують політичну активність громадян. Це стосується призупинення діяльності громадських національних та іноземних організацій, створення органів цензури для контролю за діяльністю засобів масової інформації, а також інших конституційних обмежень політичних прав, свобод громадян.
1. Constitution of Ukraine: current legislation as of January 5, 2021; Official text, Kyiv: Legal Unity, 2021.64 p.
2. A large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language / incl. O. Yeroshenko. - "Gloria - Trade" Ltd, 2012. 864p.
3. V.K. Kolpakov, V.V. Gordeev, I.M. Sopilko. Procedural coercion in administrative responsibility. Monograph. - Kh.: Kharkiv Law Faculty, 2011.416 p.
4. Administrative law of Ukraine in questions and answers: manual. M.V. Grebenyuk, M.P. Marchuk, S.A. Kuzmin. - K.: Palivoda A.V., 2016.108 p.
5. L.A. Koval. Administrative law: Course of lectures: For law university students. and faculties. - K.: Venturi, 1996.208p.
6. Administrative law of Ukraine; Textbook / General editing by the academician. S.V. Kivalov. - Odesa: Ministry of Education and Culture of Ukraine, Legal Literature, 2003. 892p.
7. Administrative law of Ukraine. Academic course: Manual.: In two volumes: Volume 1. General part / Ed. Collegium V.B. Aver'yanov (chairman). - K.: Publishing House "Yuridichna Dumka", 2004. 584p.
8. O.V. Kuzmenko. Theoretical foundations of the administrative process: Monograph. - K.: Atika, 2005.352p.
9. Yu.A., Vedernikov, V.K. Shkarupa. Administrative law of Ukraine: Study guide. - K.: Center of educational literature, 2005.336 p.
10. E. Schmidt Assmann. General administrative law as an idea of settlement: the basic principles and tasks of the systematics of administrative law / Eberghard Schmidt Assmann (translated from German by G. Ryzhkov, I. Soyko, A. Bakanov); resp. ed. O. Syroid. – (2nd ed. revised and supplemented). - K.: "K.I.S.", 2009. 552 p.
11. I.B. Tatsyshyn. Administrative law of Ukraine; Education manual. - Lviv: "Novyi Svit", 2011. 307p.
12. S.O. Kuznichenko. Extraordinary administrative and legal regimes; foreign experience and the Ukrainian model: monograph/ S.O. Kuznichenko. 2 edition. – Odesa: ODUVS, 2011. 324p.
13. V.K. Kolpakov, V.V. Gordeev. Administrative - tort process, Study guide. - Kh.: Kharkiv Legal, 2012, 228p.
14. Administrative law of Ukraine (text); Study guide for preparing for exams: / Editors: I.V. Tatarchuk, T.E. Dyakiv. - K.: "Center for educational literature", 2013. 214p.
15. V.K. Kolpakov. Administrative responsibility (administrative-tort law): educational manual / V.K. Kolpakov. - K.: Yurinkom Inter, 2008. 256p.
16. Administrative law: Education. manual. / O.I. Ostapenko, Z.R. Kysil, M.V. Kovaliv, R.V. Kysil. - K.: All-Ukrainian Association of Publishers "Legal Unity", 2008.536p.
17. V.G. Perepeluk. Administrative process. General part, Study guide. – Chernivtsi: Ruta, 2003. 367p.
18. O.M. Bandurka. Theory and practice of management of internal affairs bodies of Ukraine. - Kharkiv, 2004.780 p.