Адміністративно-правові засоби захисту прав, свобод та інтересів приватних осіб у сфері публічного управління

2022;
: 64-69

Melnychenko B. "Administrative and legal means of protection of rights, freedoms and interests of private persons in the sphere of public management."
https://science.lpnu.ua/law/all-volumes-and-issues/volume-9-number-234-2...

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права та психології

У статті проаналізовано адміністративно-правові засоби захисту прав, свобод та інтересів приватних осіб у сфері публічного управління. Зазначено, що у науковій літературі не існує сталого, вичерпного та загальновизнаного формулювання публічного управління. Виявлено, що до визначення публічного управління підходять швидше із позиції реального змісту діяльності або форм, яких воно може набувати. З’ясовано, що публічне управління здійснює широке коло суб’єктів – органи державної влади, суб’єкти місцевого самоврядування, окремі фізичні особи чи колективні утворення, які представляють інститут делегованих повноважень. Для означення суб’єктів публічного управління використовують термін «публічна адміністрація». Встановлено, що одним із найпринциповіших видів адміністративно-правових відносин є ті, що виникають між суб’єктом публічної адміністрації та приватною особою. Констатовано, що універсальним інститутом захисту законодавчо закріплених прав та інтересів громадян є адміністративне судочинство. Встановлено, що вагоме місце у забезпеченні порушених прав, свобод і законних інтересів громадян займають адміністративні засоби захисту прав, свобод та інтересів приватних осіб у сфері публічного управління. З’ясовано, що в адміністративно-правовій літературі серед таких вирізняють: 1) адміністративну медіацію; 2) адміністративне оскарження; 3) притягнення винних посадових осіб публічної адміністрації до спеціальної дисциплінарної відповідальності; 4) відшкодування шкоди, завданої незаконними діями (бездіяльністю) суб’єктів публічної адміністрації; 5) засоби самозахисту – легальні засоби протесту. Зазначено, що їх призначення полягає у відновленні порушеного права, із запобіганням таким правопорушенням надалі. Здійснюють їх у позасудовий (адміністративний) спосіб. Підкреслено, що створення ефективної системи способів альтернативного вирішення судових спорів є одним із важливих напрямів удосконалення системи правосуддя нашої держави.

1. Bashtannyk, V. V. (2018). Administratyvne pravo. [Administrative Law]. Dnipro : DRIDU NADU [inUkrainian].

2. Kozak, V. I. (2015). Publichne upravlinnia v systemi koordynat ukrainskoi derzhavnosti. [Public management in the coordinate system of Ukrainian statehood]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia. Lviv. Vyp. 44(1). P. 64–70. [inUkrainian].

3. Melnyk, R. S. (2012). Katehoriia «publichne upravlinnia» u novii interpretatsii. [Category "public management" in a new interpretation]. Pravo i suspilstvo. Dnipro. № 6. P. 95–98. [inUkrainian].

4. Halunko, V., Dikhtiievskyi, P., Kuzmenko, O., Stetsenko, S. and other. (2018). Administratyvne pravo Ukrainy. Povnyi kurs. [Administrative Law of Ukraine. Full course]. Kherson : Oldi-plius [inUkrainian].

5. Paterylo, I. V. (2014). Do rozuminnia sutnosti ta zmistu katehorii «publichna administratsiia». Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu.  [To understand the essence and content of the category "public administration"]. Odesa. Vyp. 9-1. P. 83–85. [inUkrainian].

6. Kolpakov, V. K. (2003). Pro publichni administratsii. [About public administrations]. Pravo Ukrainy. Kyiv. № 5. P. 28–31. [inUkrainian].

7. Melnyk, R. S., Bevzenko, V. M. (2014). Zahalne administratyvne pravo. [General Administrative Law]. Kyiv : Vaite [inUkrainian].

8. Kaplia, O. M. (2017). Realizatsiia pryntsypu efektyvnoho zakhystu prav i svobod osoby v administratyvnomu sudochynstvi krain Yevropeiskoho Soiuzu. [Implementation of the principle of effective protection of individual rights and freedoms in the administrative proceedings of the European Union]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia : Yurysprudentsiia. Odesa. Vyp. 26. P. 27–30. [inUkrainian].

9. Yakovliev, V. V. (2017). Prysudova ta pozasudova mediatsiia: osnovni oznaky. [Judicial and extrajudicial mediation: main features]. Zbirnyk naukovykh prats Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Seriia : Pravo.  Kharkiv.  Vyp. 26. P. 139–151. [inUkrainian].

10.  Shynkar, T. I. (2017). Osoblyvosti pravovoho zabezpechennia mediatsii v deiakykh zarubizhnykh krainakh: dosvid dlia Ukrainy. [Features of legal support of mediation in some foreign countries: experience for Ukraine]. Retrieved from: http://sd-vp.info/2017/osoblivosti-pravovogo-zabezpechennya-mediatsiyi-v.... (accessed 12.02.2022).

11. Pro zvernennia hromadian: Zakon Ukrainy 1996, № 393/96-VR.

12. Chekhovych, T. (2016) Administratyvne oskarzhennia v systemi zasobiv harantuvannia ta realizatsii pryntsypiv rivnosti pered zakonom u sferi publichnoho upravlinnia. [Administrative appeal in the system of means of guaranteeing and implementing the principles of equality before the law in the sphere of public management]. Visegrad Journal on Human Rights. № 6/3. P. 147–153. [inUkrainian].

13. Demkova, M. S., Koba, S. S., Lavrynenko, I. O., Ukrainskyi, D. Ya. (2007). Vidshkoduvannia v pozasudovomu poriadku shkody, zavdanoi derzhavoiu abo orhanamy vlady. [Compensation out of court for damage caused by the state or authorities]. Kyiv : Konus-Yu [inUkrainian].

14. Loshytskyi, M. V. (2015). Administratyvne oskarzhennia yak sposib zakhystu prav hromadian u diialnosti orhaniv publichnoi administratsii.  [Administrative appeal as a way to protect the rights of citizens in the activities of public administration]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia : Pravo. Uzhhorod. Vyp. 31(2).  P. 146–150. [inUkrainian].

15. Konstytutsiia Ukrainy: Zakon Ukrainy 1996, № 254k/96-VR.

16. Ukrainskyi, D. Ya. (2007). Vidshkoduvannia v administratyvnomu poriadku shkody, zavdanoi diianniamy orhaniv publichnoi administratsii. [Compensation for administrative damage caused by actions of public administration bodies]. Aktualni problemy derzhavy i prava. P. 207–211. [inUkrainian].

17. Sereda, V. V. (2014). Dystsyplinarna vidpovidalnist: poniattia, pryntsypy ta vydy. [Disciplinary responsibility: concepts, principles and types[. Universytetski naukovi zapysky. Khmelnytskyi. № 1. P. 18–25. [inUkrainian].

18. Yevropeiska konventsiia pro zakhyst prav liudyny ta osnovnykh svobod vid 4 lystopada 1950 r. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text. (accessed 12.02.2022).

19. Mizhnarodnyi pakt pro hromadianski y politychni prava vid 16 hrudnia 1966 r. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_043#Text. (accessed 12.02.2022).