Незворотній курс вступу України до Європейського Союзу яскраво демонструють кожного дня в ЗМІ про непохитну підтримку нашої держави з боку міжнародних партнерів та організацій, а також перших осіб іноземних держав. Ключовим Основним завданням є адаптація acquis communautaire в національному законодавстві України. Всі реформи відбуваються паралельно з переговорами уряду України про вступ, починаючи з ратифікованої Угоди про асоціацію між ЄС та Україною в 2014 році. Невід’ємним атрибутом вступу в ЄС є проведення децентралізаційних реформ, в тому числі розвитку транскордонного співробітництва територіальних громад. Це важливий інструмент розвитку регіонів, міст і територіальних громад, насамперед тих, що межують із сусідніми країнами або мають партнерські стосунки з територіальними партнерами в інших країнах.
З моменту повномаcштабного вторгнення росії в Україну країни, провідні країни світу фактично одностайно висловили політичну підтримку нашій державі. З наданням Україні статусу кандидата ЄС дозволяє створювати найкращі умови для розвитку транскордонного співробітництва. Незалежно від тривалості процесу приєднання України до ЄС, перспектива членства України в ЄС стала політичною реальністю і рано чи пізно означатиме її інтеграцію до єдиного ринку ЄС та Шенгенської зони. Транскордонне співробітництво має розглядатися як інструмент територіального розвитку регіонів і громад, який зрештою приносить користь всій країні, які мають відповідати суспільним інтересам.
Державну підтримку розвитку транскордонного співробітництва на регіональному та місцевому рівні слід треба розуміти як необхідну інвестицію, яка приносить взаємну вигоду для всіх її партнерів. Вони зможуть використовувати можливості, які пропонують програми ЄС для транскордонного співробітництва за допомогою різноманітних проєктів фінансування. Окрім того, така співпраця становить суспільний інтерес для кожної європейської країни. Держава зобов’язана бути в цьому зацікавлена та надавати можливість розвивати таку співпрацю. Тому, нещодавно в червні 2024 року було прийнято Закон України “Про міжнародне територіальне співробітництво України”, який розв’язує ряд низку недоліків та проблем функціонування місцевого самоврядування в рамках міжнародної співпраці між територіальними громадами та регіонами іноземних держав.
1. Державна Програма розвитку транскордонного співробітництва на 2021-–2027 роки. Постанова Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 року № 408. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/408-2021-%D0%BF#Text
2. Закон України “Про міжнародне територіальне співробітництво України” від 27.06.2024 року № 3668-IX. Відомості Верховної Ради України. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3668-20#Text
3. Ініціатива Cities4Cities | United4Ukraine. URL: https://cities4cities.eu/pro-nas/
4. Ірина Тимечко Ірина. (2019). Територіальна громада у транскордонному просторі: чинники, закономірності, пріоритети розвитку: монографія. Львів: ДУ “Інститут регіональних досліджень імені М. І. Долішнього НАН України”. 444 с.
5. Закон України “Про ратифікацію Угоди про фінансування Програма Interreg (Interreg VI-B) NEXT “Басейн Чорного моря” від 9 травня 2024 року. № 3715-IX. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3715-20#Text
6. Закон України “Про ратифікацію Угоди про фінансування програми (Interreg VI-A) NEXT “Румунія- Україна” від 9 травня 2024 року. № 3716-IX. Відомості Верховної Ради України. URL: https://itd.rada.gov.ua/
billInfo/Bills/Card/44100
7. Закон України “Про ратифікацію Угоди про фінансування програми (Interreg VI-A) NEXT Угорщина – Словаччина – Румунія – Україна” від 9 травня 2024 року. № 3717-IX. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3717-20#Text
8. Нові можливості транскордонного та регіонального співробітництва: Уряд підтримав ратифікацію угод про фінансування низки програм ЄС. Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/novi-mozhlyvosti-transkordonnoho-ta-rehional...