Феномен сучасного публічного управління: деякі теоретичні підходи до проблеми розвитку в умовах інформаційного суспільства (правовий аспект)

2024;
: cc. 265 - 273

Цитування за ДСТУ: Терлюк О, Терлюк І. (2024) Феномен сучасного публічного управління: деякі теоретичні підходи до проблеми розвитку в умовах інформаційного суспільства (правовий аспект). Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 11, № 4 (44), С. 265-273. DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.44.265

Citation APA: Terlyuk O, Terlyuk I (2024) The Phenomenon of Modern Public Administration: Some Theoretical Approaches to the Problem of Development in the Information Society (Legal Aspect). Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: “Legal Sciences”. Vol. 11, № 4 (44), С. 265-273. DOI: https://doi.org/10.23939/law2024.44.265

1
Доктор філософії за спеціальністю 081 "Право"
2
Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій ім. С. З. Ґжицького

Анотація.  У статті, підготовленій на стику теорії права, адміністративного права і науки державного управління, запропоновано авторський погляд на розвиток публічного управління в сучасних умовах інформаційного суспільства.

Наголошується на суперечливості публічного управління як феномену сьогодення й зростанні значимості інформаційної складової в сучасному управлінському процесі. Виявлення суперечностей, існуючих у сучасній практиці публічного управління, уможливило застосування діалектичного методу пізнання суспільно-політичних й правових явищ та процесів. Як універсальний метод наукового пізнання він складає методологічну основу підготовленої статті, основна мета якої – обґрунтувати необхідність виокремлення інформаційної функції у самостійну функцію публічного управління. Акцентується на категоріях публічного інтересу й публічності як на пріоритетних ознаках сучасного публічного управління. Публічний інтерес мотивовано як ознаку, що засвідчує дотримання суспільно значимих цілей в діяльності публічного управління. А публічність запропоновано розглядати як ознаку публічного управління, що відіграє роль запобіжника потенційного порушення публічного інтересу. Обстоюється думка, що саме публічність органів публічного управління закладає у їх діяльність механізми прозорості, а також сприяє залученню активних громадян до формування публічної політики й надання оцінки такій практиці. Підкреслено, що досягнення відкритості та суспільної прозорості в публічному управлінні назагал можливе виключно через піднесення значимості інформаційної складової в його функціонуванні. Висловлено переконання щодо пріоритетності за цих умов інформаційної функції публічного управління, яка має стати його самостійною функцією. Розглянуто нормативно-правову базу, на яку опирається інформаційна функція публічного управління.

  1. Терлюк Олексій. (2024). Правове регулювання блокчейн-технології у публічному управлінні: аспекти міжнародного та українського досвіду використання. [Монографія]. Львів: Растр-7, 260 с.
  2. Карпінський Б., Пфістер Д., Трачук Г. (2020). Система органів публічного адміністрування та її спрямованість на становлення й розвиток державотворчого патріотизму нації. Молодий вчений, № 4(80). С. 46-50.
  3. Мельник Р.С. (2012). Категорія "публічне управління" у новій інтерпретації. Право і суспільство, № 6. С. 95-98.
  4. Мельниченко Б.Б. (2018). До розуміння сутності та змісту категорії "публічне управління". Юридичний науковий електронний журнал, № 5. С. 105–107.
  5. Береза А.В. (2012). Реформа публічного управління: сучасні тенденції та перспективи для України. Актуальні проблеми політики. Вип. 46. С. 287-295.
  6. Босак О. (2009). Становлення та розвиток системи публічного управління в Україні. Реформа публічного управління в Україні: виклики, стратегії, майбутнє : монографія. К.: К.І.С. С. 72-94.
  7. Дніпров О. (2021). Кореляція категорій "державне управління" та "публічне адміністрування". Підприємство, господарство і право, № 2. С. 95-99.
  8. Козак В.І. (2015). Публічне управління в системі координат української державності. Ефективність державного управління. Вип. 44(1). С. 64-70.
  9. Публічність. Велика українська енциклопедія: електронна версія. URL: https://vue.gov.ua/%D0%9F%D1%83%D0%B1%D0%BB%D1%96%D1%87%D0%BD%D1%96%D1%8... (дата перегляду: 05.09.2024).
  10. Обушна Н.І. (2015). Публічне управління як нова модель організації державного управління в Україні: теоретичний аспект. Ефективність державного управління. Вип. 44(1). С. 53–63.
  11. Публічне управління: термінол. словник (2018). /За ред. В. Куйбіди та ін. Київ, 224 с.
  12. Бліхар М.М. (2021). Публічний інтерес в адміністративному праві. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. Драгоманова. Серія 18. Економіка і право. Вип. 36. С. 10-15.
  13. Мельниченко Б.Б. (2019). Функції публічного управління: поняття та види. Право і суспільство. № 5. Ч. 2. С. 60-61.
  14. Бородін І. Л. (2014). Функції публічного управління. Юридичний вісник Національного авіаційного університету. № 3 (32).  24 c.
  15. Савченко Л. А. (2016). Проблеми правового закріплення принципів фінансового контролю : монографія. К., 105 c.
  16. Всеобщая декларация прав человека. Принята на третьей сессии Генеральной Ассамблеи ООН резолюцией 217A(III) от 10 декабря 1948 г. Інформаційно-правова система ЛІГА-ЗАКОН. URL: https://ips.ligazakon.net/document/mu48001d?an= 287&ed=1948_12_10 (дата перегляду: 25.09. 2023).
  17. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (з протоколами) (Європейська конвенція з прав людини). Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_004#Text (Дата звернення: 25.09. 2023).
  18.  Міжнародний пакт про громадянські і політичні права (Міжнародний пакт ратифіковано Указом ПВР Української РСР № 2148-VIII (2148-08) від 19.10.73 р.). Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 995_043# Text (дата перегляду: 25.09.2023).
  19. Про інформацію : Закон України від 2 жовтня 1992 року № 2657-XII у редакції від 13 січня 2011 р. Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2657-12#Text (дата перегляду: 11.07.2022).
  20. Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні : Закон України від 16 лист. 1992 р. № 2782-XII у ред. від 12 червн. 2022 р. Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2782-12#Text (дата перегляду: 11.07.2022).
  21. Конституція України: [офіц. текст станом на 1 травня 2021 р. разом із витягами з рішень Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення її статей]. К., 2021. 324 с.
  22. Про доступ до публічної інформації : Закон України від 13 січня 2011 року № 2939-VI. Інформаційно-правова система ЛІГА-ЗАКОН. URL: https://ips.ligazakon.net/document/ T112939?an=251 (дата перегляду: 13.07.2022).
  23. Законодавство щодо доступу до публічної інформації. Кабінет Міністрів України. Урядовий портал. URL: https://www.kmu.gov.ua/gromadskosti/dostup-do-publichnoyi-informaciyi/za... (дата перегляду: 13.07.2022).
  24. Ярмол Л., Тимань М. (2020). Нормативне забезпечення права на інформацію в Україні: стан та пропозиції удосконалення. Вісник НУ "Львівська політехніка". Серія: "Юридичні науки". № 3 (27). С. 248.
  25. Цивільний кодекс України від 16 січня 2003 року № 435-IV із змінами і доповненнями, внесеними законами України. Інформаційно-правова система ЛІГА-ЗАКОН. URL: https://ips.ligazakon.net/document/T030435?an=805 (дата перегляду: 13.06.2022).