Розвиток інформаційного суспільства: правові наслідки та виклики для публічного управління

2025;
: pp. 258-265

Цитування за ДСТУ: Терлюк О., Терлюк І. (2025) Розвиток інформаційного суспільства: правові наслідки та виклики для публічного управління. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 12, № 1 (45), С. 258-265. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.45.258

Citation APA: Terlyuk, O., Terlyuk, I. (2025). Development of the Information Society: Legal Implications and Challenges for Public Administration. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 12, No. 1 (45), pp. 258-265. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.45.258

1
Доктор філософії за спеціальністю 081 "Право"
2
Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій ім. С. З. Ґжицького

Розглянуто феномен інформаційного суспільства та його вплив на розвиток системи публічного управління. Здійснено аналіз ролі інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у трансформації суспільних відносин і правового регулювання, а також визначено ключові виклики, що виникають у зв’язку з цифровізацією. Особливу увагу присвячено питанням інформаційних та цифрових прав людини, які виникають в умовах інтеграції ІКТ у всі сфери суспільного життя.

Висвітлено вплив цифрових технологій на забезпечення відкритості влади, нала­годження громадського контролю та розвиток демократичних процесів. Показано, що широке впровадження ІКТ створює нові можливості для підвищення ефективності управління, однак також супроводжується додатковими ризиками, такими як кіберзло­чинність, маніпуляція інформацією та проблема достовірності отриманих даних.

Проаналізовано правові наслідки впровадження ІКТ, зокрема трансформацію законодавства у сфері медіа та публічного управління, а також потребу адаптації наявних нормативних актів до викликів цифрової епохи. Розглянуто міжнародний досвід регулювання інформаційного суспільства, зокрема документи Всесвітнього саміту з питань інформаційного суспільства та Окінавську хартію.

Зроблено висновок, що головним правовим наслідком базованого на інформації сучасного “інформаційного суспільства” стала поява порівняно нової галузі – “інформаційного права”. Водночас як передумову для сталого розвитку інформаційного суспільства, захисту прав громадян і забезпечення довіри до публічного управління визначено ефективне правове регулювання цифровізації суспільних відносин. Відзначено потребу формування нових підходів до правової системи, які враховуватимуть технологічні інновації та особливості цифрового світу.

  1. Баєв О. (2011). Доступ до електронно-інформаційної інфраструктури та технологій в Україні. Інформація і право, № 1. С. 98–102.
  2. Арістова І. (2000). Державна інформаційна політика: організаційно-правові аспекти / за заг. ред. О. Бандурки, 386 с.
  3. Шпекторенко І. (2006). Інформаційне суспільство і державна служба. Університетські наукові записки, № 3–4 (19–20). С. 421–424.
  4. Кохановська О. В. (2004). Концепція інформаційних правовідносин у сучасній правовій доктрині. Вісник Хмельницького інституту регіонального управління та права, № 4. С. 19–25.
  5. Фурашев В. М., Ланде Д. В., Григор’єв О. М., Фурашев О. В. (2005). Електронне інформаційне суспільство України: погляд у сьогодення і майбутнє : монографія. К., 166 с.
  6. Пахнін М. Л. (2015). Вплив інформаційного суспільства на розвиток системи публічного управління. Теорія та практика державного управління, вип. 4 (51). С. 55–62. 
  7. Таран Є. І. 2020). Особливості публічного управління в умовах формування інформаційного суспільства. Держава та регіони. Серія: Держ. управління, № 2 (70). С. 22–26.
  8. Webster Frank. (2014). Theories of the Information Society. 4th Edition. London: Routledge, 416 р.
  9. Терлюк Олексій. (2024). Правове регулювання блокчейн-технології у публічному управлінні: аспекти міжнародного та українського досвіду використання. [Монографія]. Львів: Растр-7, 260 с.
  10. Окінавська хартія глобального інформаційного суспільства (Окінава, 22 липня 2000 р.). PRO: платформа ефективного регулювання. URL: https://regulation.gov.ua/documents/id149711 (Дата звернення: 18.02.2023).
  11. Declaration of Principles “Building the Information Society: a global challenge in the new Millennium”: The World Summit on the Information Society (WSIS), 12 December 2003. International Telecommunication Union: website. URL: https://www.itu.int/net/wsis/docs/geneva/official/dop.html (Аccessed 04.12.2022).
  12. Вакарюк Л. (2018). Основні підходи до розуміння поняття “інформаційні права людини”. Підприємництво, господарство і право, № 2. С. 155–159.
  13. Кушакова-Костицька Н. В. (2019). Філософсько-правові засади розвитку інформаційного су­спільства в Україні. К., 346 с.
  14. Брижко В. М., Фурашев В. М. (2020). Інформаційне право та інформаційне законодавство: наукове видання. К., 288 с.
  15. Ведмідь В. П. (2020). Роль інформаційно-комунікаційних технологій у забезпеченні ефективності державного управління. Публічне управління і адміністрування в Україні, вип. 18. С. 33–34.
  16. Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні : Закон України від 16 лист. 1992 р. № 2782-XII у редакції від 12 червня 2022 р. Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2782-12#Text (Дата звернення: 11.07.2022).
  17. Про медіа : Закон України від 13 грудня 2022 р. № 2849-ІX. Офіційний портал Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text (Дата звернення: 20.02.2023).
  18. Стефанчук Р. (2018). Інформаційні технології та право: quo vadis? Право України. № 1. С. 30–50.
  19. Лесько Н., Антонов М. (2021). Цифрові права в умовах глобалізації. Вісник НУ “Львівська політехніка. Серія: “Юридичні науки, № 3 (31). С. 160–166.
  20. Братасюк О. Б., Ментух Н. Ф. (2021). Поняття і класифікація цифрових прав в Україні. Юридичний науковий електронний журнал, № 10. С. 58–61. 
  21. Лесько Н. В., Малець М. Р. (2021). Правова характеристика глобальної мережі інтернет. Юридич­ний науковий електронний журнал, № 1. С. 186–189. 
  22. Гарапон Антуан, Ласег Жан. (2021). Цифрове правосуддя. Графічна революція та антропологічний злам / пер. з франц. К., 302 с.
  23. Теличко О. А., Рекун В. А. (2022). Розвиток правової системи у цифрову епоху. Юридичний науковий електронний журнал, № 1. С. 209–212. 
  24. Кравченко А. (2021). Цифрова ідентичність людини. Як її захистити? Укрінформ: мультимедійна платформа іномовлення України. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3316842-cifrova-identicnist-ludi... (Дата звернення: 20.02.2023).
  25. Якобчук В. П., Тищенко С. В., Пугачова Н. С. (2018). Інноваційні підходи до публічного управ­ління в контексті інтелектуалізації суспільства. Інвестиції: практика та досвід: науково-практичний журнал, № 6. С. 83–87.
  26. Кучерявенко В. (2019). Юридичний зміст категорії “недостовірна інформація”. Підприємство, господарство і право, № 6. С. 29–32.
  27. Конституція України : [офіційний текст станом на 1 травня 2021 р. разом із витягами з рішень Конституційного Суду України щодо офіційного тлумачення її статей] / упоряд.: Л. І. Бірюк, Н. І. Адамчик, Є. Г. Кудлай [та ін.]. Київ: ВАІТЕ, 2021. 324 с.
  28. Макеєва О. М., Грищук М. М. (2022). Ціннісно-правові засади інформаційного суспільства. Юридичний науковий електронний журнал, № 4. С. 32–35.