Анотація. Автором статті здійснено комплексне осмислення правової політики у сфері захисту бізнесу як ключового завдання розвитку державності в умовах війни, кризових чинників, економічних потрясінь, екологічних викликів, адміністративних бар’єрів та корупційних ризиків. Уривчастість правових, соціальних та економічних підходів спричиняють додаткові проблеми та прогалини у сфері захисту підприємницької діяльності.
Констатовано, що взаємодія держави та бізнесу великою мірою залежить від фіскальної політики, зокрема податкового регулювання, субсидій, грантів і податкових пільг. Чіткі, передбачувані та справедливі правила оподаткування є необхідними для стимулювання економічної активності. Непослідовна або надмірно обтяжлива податкова система може сповільнювати розвиток бізнесу та сприяти його тінізації.
Умотивовано, що у демократичних державах регулювання ринків необхідне для запобігання монополізації, захисту прав споживачів та забезпечення екологічних стандартів. Водночас надмірне регулювання може створювати бар'єри для розвитку підприємництва, тому баланс між регуляціями та свободою підприємницької діяльності є важливою константою.
Акцентовано, що інвестиційна сфера має суттєве значення для розвитку бізнесу, оскільки забезпечує необхідні фінансові ресурси для розширення виробництва, впровадження інновацій та модернізації інфраструктури.
Запропоновано комплекс чинників, що мають потенціал формування парадигми захисту бізнесу: формування нормативно-правової бази регулювання підприємницької діяльності; зважена фінансова політика держави; гарантії забезпечення правового регулювання що базується на автономії здійснення підприємницької діяльності у тому числі належне функціонування судових інституцій; створення довірливих відносин між державою та бізнесом.
У статті узагальнено, що до проблеми розвитку бізнесу слід ставитися комплексно, з ґрунтовним аналізом передбачуваних загроз та можливих позитивів. Затребуваною зміною є ідеологічних підхід комплексності правової політики, яка враховує нормативні, ідеологічні, інституційні, економічні, правореалізаційні критерії повинна передбачити довгостроковий вектор розвитку державності.
- Fathoni S., Sr, Y., Soerjatisnanta H. Striking a Balance: Streamlining Environmental Licensing for Business Growth and Environmental Protection in Indonesia. Scholars International Journal of Law, Crime and Justice, 2024. № 7 (6). C. 240-248.
- Top 15 countries by GDP in 2024. URL: https://globalpeoservices.com/top-15-countries-by-gdp-in-2024/
- WJP Rule of Law Index. 2023 URL: https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index/global/2023/Ukraine/Ci...(Accessed: 22.09.2024).
- Висновок щодо змін до законодавчих актів, які регулюють статус Верховного Суду та органів суддівського врядування: Висновок № 969/2019 прийнято Венеціанською комісією на її 121-му пленарному засіданні URL: https://www.echr.com.ua/document/visnovok-shhodo-zmin-do-zakonodavchix-a...(Дата звернення: 22.09.2024).
- Kravchenko O. International Experience of Regulatory and Legal Protection of Commercial Business Secrets. Philosophy, Economics and Law Review. 2023. Vol. 3, no. 1. C. 285-295
- Мінекономіки, Тіньова економіка. URL: https://me.gov.ua/?lang=uk-UA (Дата звернення: 28.09.2024).
- Міщук Г., Білан С., Юрчик Г, Акімова Л. Вплив тіньової економіки на соціальну безпеку: досвід України. Економіка та соціологія. Щецін : Центр соціологічних досліджень. 2020, вип. 13, № 2, с. 289-303.
- Ginevicius R., Kliestik T., Stasiukynas A., Suhajda, K. The Impact of National Economic Development on the Shadow Economy. Journal of Competitiveness, 2020. Vol. 12(3), C. 39–55.
- Єдиний державний реєстр судових рішень, Постанова ВС України від 27 січня 2021 року у справі № 910/17876/19 URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/94643002 (Accessed: 28.09.2024).
- Єдиний державний реєстр судових рішень, Постанова ВС України від 2 липня 2019 року у справі № 910/15484/17 URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/83000592 (Accessed: 22.09.2024).
- Nguyen T.A.N., Luong T.T.H. Corruption, Shadow Economy and Economic Growth: Evidence from Emerging and Developing Asian Economies, Montenegrin Journal of Economics, 2020. Vol. 16, No. 4, P. 85-94.
- Singapore International Commercial Court URL: https://www.judiciary.gov.sg/singapore-international-commercial-court (Accessed: 28.09.2024).
- Gu W., Yi T. Exploring the Potential for Establishing an International Commercial Court in Hong Kong: A New Momentum for Developing this Legal Hub? Asian Dispute Review. 2024. № 26(1), C. 19-28.
- Commercial Court. URL: https://www.gov.uk/courts-tribunals/commercial-court (Accessed: 22.09.2024).