Неправомірна поведінка неповнолітніх належить до складних соціально-правових явищ, оскільки вона негативно впливає не лише на юних правопорушників, а й на суспільство загалом. Неповнолітній вік зумовлений браком соціального досвіду, здатністю правильно оцінити певні життєві проблеми, нерозвиненістю фізіологічного та психологічного стану.
У статті розглянуто основні чинники, які так чи інакше спонукають молодь до правопорушень, зокрема із сімейними обставинами, особливостями соціального середовища, психологічними та економічними труднощами. Також у статті описано основні форми прояву неправомірних дій, зокрема адміністративні проступки, злочини кримінального характеру, девіантну поведінку та випадки правопорушень в інтернет-просторі. Окремо наголошено на специфіці правового регулювання відповідальності неповнолітніх в Україні, де враховуються їхній вік і соціальний статус.
У статті досліджено особистісні риси підлітків-правопорушників, зокрема недостатній рівень правової свідомості, деформацію моральних орієнтирів, емоційну нестабільність, схильність до підвищеної агресії та пошуку ризику. Виокремлено ключові фактори, що формують підґрунтя для протиправної поведінки серед неповнолітніх: соціально-економічні проблеми (низький рівень життя, безробіття батьків, обмежений доступ до якісної освіти й дозвілля), а також сімейне неблагополуччя, яке може виявлятися у браку належного виховання, проявах насильства, зловживанні алкоголем і зневазі до дитячих потреб. Увагу зосереджено й на психологічних чинниках підліткового періоду, серед яких прагнення до самоствердження, тиск з боку референтних груп та невизначеність у системі власних цінностей.
Чимала частина роботи присвячена заходам профілактики: йдеться про посилення ролі сімейного виховання, впровадження правової освіти в шкільних програмах, активізацію соціальних служб, розширення позашкільної діяльності та розроблення дієвих механізмів ресоціалізації. Підкреслюється важливість комплексного підходу, що передбачає спільну взаємодію між органами державної влади, громадськими об’єднаннями, навчальними закладами та родинами.
Запропоновані кроки покликані не тільки зменшити рівень правопорушень серед підлітків, а й забезпечити їхню повноцінну соціалізацію, що має стати підґрунтям для формування правосвідомого покоління.
1. Турчиняк Я. І. Правове виховання – виховна діяльність школи, спрямована на формування у школярів знань про право, правових переконань і звичок правомірної поведінки школярів. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/010057l6-977b.docx.html (Дата звернення: 22.09.2024).
2. Капуляк В. П. (2023). Заходи з виявлення причин, що сприяли вчиненню правопорушень дітьми. Вісник Луганського навчально-наукового інституту імені Е. О. Дідоренка. № 4. С. 152–162.
3. Організація індивідуальної роботи з профілактики правопорушень серед учнів ДПНЗ // Навчальний портал “На Урок”. URL: https://naurok.com.ua/organizaciya-individualno-roboti-z-profilaktiki-pr... (Дата звернення: 22.09.2024).
4. Корнієнко М. В., Сухарєва А. О. (2022). Європейський досвід подолання прояву протиправної поведінки в дитячому середовищі. Південноукраїнський правничий часопис. № 4. С. 182–188.
5. Романова А. С. (2022). Ювенальна превенція під час війни: особливості реалізації повноважень // Аналітично-порівняльне правознавство. №. 4. С. 408–411.