Юридична аргументація у процесі вивчення історико-правових дисциплін: інноваційні підходи у підготовці майбутніх правників в контексті реформи юридичної (правничої) освіти

2025;
: pp. 173-184

Цитування за ДСТУ: Орел В. (2025) Юридична аргументація у процесі вивчення історико-правових дисциплін: інноваційні підходи у підготовці майбутніх правників в контексті реформи юридичної (правничої) освіти. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 12, № 1 (45), С. 173-184. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.45.173

Citation APA: Orel, V. (2025). Legal Argumentation in the Process of Studying Disciplines of Legal History: Innovative Approaches in the Training of Future Lawyers in the Context of Legal Education Reform. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 12, No. 1 (45), pp. 173-184. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.45.173

1
Полтавський університет економіки і торгівлі, Україна

У статті констатовано потребу глибоких змін національної судової системи в контексті європейської та північноатлантичної інтеграції України. Реформа юридичної (правничої) освіти відіграє ключову роль у трансформації судових інституцій та погодження їх з вимогами Європейської комісії. Проєкт Концепції реформи юридичної освіти вказує на невідповідність змісту та якості підготовки правників сучасним вимогам і викликам демократичного суспільства. У документі окреслено масштаби проблеми, її чинники, мету та стратегічні завдання реформи. Водночас авто­рка запропонувала долучення до проєкту Концепції реформи юридичної (правничої) освіти історико-правових освітніх компонентів, що базуються на цінностях демократії, верховенства права, прав людини.

Досліджено специфіку навчання аргументації під час опанування дисциплін істо­рико-правового напряму в закладах вищої освіти, які готують майбутніх правників, з урахуванням реформування юридичної (правничої) освіти. Запропоновано інтеграцію цивілізаційного підходу, сучасних методик викладання та інноваційних форм і методів навчання для формування у здобувачів вищої освіти загальних і спеціальних компе­тент­ностей та досягнення відповідних результатів навчання. Обґрунтовано важливість історико-правових знань для формування юридичної аргументації, критичного мислен­ня та проведення ефективного правового аналізу.

Розглянуто сучасні методи професійної підготовки майбутніх юристів, зокрема акцент зроблено на проблемному навчанні, що містить мультимедійні та інтерактивні лекції, практичні заняття в малих групах, лабораторні роботи, самостійну роботу сту­дентів і консультації з викладачами. Підготовка правників здійснюється в умовах актив­ного впровадження цифрових технологій, що зумовлює потребу викорис­тання інноваційних освітніх інструментів, зокрема дистанційних курсів, відеоплат­форм та інших цифрових ресурсів для створення доступного та якісного контенту.

Особливу увагу присвячено активним методам викладання дисциплін історико-правового напряму, серед яких аналіз конкретних правових ситуацій, мозковий штурм, кейс-метод, ситуативне моделювання та метод занурення. Зазначено важливість ситуа­тивно-рольових та інтелектуальних ігор, які сприяють розвитку професійних компе­тентностей студентів, таких як аргументація, критичне мислення та правовий аналіз. Використання інтерактивних підходів забезпечує залучення студентів до активної пізнавальної діяльності та сприяє формуванню конкурентоспроможних фахівців у сфері права.

  1. Посильний І. (2024). Реформування юридичної освіти в Україні: ключові аспекти. Реанімаційний пакет реформ. URL: https://rpr.org.ua/news/reformuvannia-iurydychnoi-osvity-v-ukraini-kliuc... (Дата звернення: 01.12.2024).
  2. Концепція реформи юридичної (правничої) освіти (проєкт). Комітет Верховної ради України з питань правової політики. URL: https://kompravpol.rada.gov.ua/uploads/documents/34815.pdf (Дата звернення: 10.12.2024).
  3. Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти: Наказ МОН № 1072 від 30.07.2024 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-kontseptualnykh-zasad-reformuvannia-istorychnoi-osvity-v-systemi-zahalnoi-serednoi-osvity (Дата звернення: 10.12.2024).
  4. Бедрій М. (2024). Чому право не існує без його історії? Юридична газета online. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/chomu-pravo-ne-isnue-... (Дата звернення: 01.01.2025).
  5. Іванова А. ( 2018). Деякі тенденції розвитку історії права у західній історіографії. Майбутнє науки в обріях права : зб. наук. праць. Матеріали ІХ міжнар. наук.-практ. конф. молодих учених (Київ, 5 грудня 2018 р.). До 100-річчя Національної академії наук України / Ред. колегія: Н. М. Пархоменко (голова),
    О. О. Малишев (заступник голови), І. О. Кудерська (секретар), Т. І. Бондарук, А. М. Гурова, П. С. Демченко, А. Ю. Іванова, В. К. Малолітнева. Київ: Інститут держави і права імені В. М. Корецького НАН України. С. 47–50. URL: http://surl.li/ttbxcv (Дата звернення: 01.01.2025).
  6. Kunal M. Parker. (2016). Writing Legal History Then and Now: A Brief Reflection, American Journal of Legal History, Volume 56, Issue 1, Pages 168–178, Retrieved from: https://doi.org/10.1093/ajlh/njv018. (Accessed: 10.12.2024).
  7. Siemens D. (2012). Towards a New Cultural History of Law Law and Historiography: Contributions to a New Cultural History of Law. Volume 3. No. 2. URL: http://www.inter-disciplines.org/index.php/indi/article/view/64/52. (Accessed: 10.12.2024).
  8. Бехруз Х. (2013). Порівняльне правознавство: сучасні грані досліджень. Порівняльне правознавство. № 1–2. С. 281.
  9. Крестовська Н. М. (2016). Цивілізаційний підхід у порівняльному правознавстві. Правова держава. Вип. 27. С. 443–449. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PrDe_2016_27_58. (Дата звернення: 02.01.2025).
  10. Hajisoteriou C. Solomou EA and Antoniou ME. (2024). Teaching history for global citizenship through an intercultural perspective. Front. Educ. 9:1435402. Retrieved from: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1435402. (Accessed: 10.12.2024).
  11. Wenger Liliane, Aydin Açelya, Hubacher Manuel und Waldis Weber Monika (2024). Promoting oral argumentation in citizenship education. SIG20 & SIG26 Conference. Berlin. 19 September 2024. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/47433 (Accessed: 10.12.2024).
  12. Lo Giacco, L. (2024). Giving meaning to the past: historical and legal modes of thinking. Jus Gentium, 9(2), 371–400. Retrieved from: https://hdl.handle.net/1887/4108875 (Accessed: 10.12.2024).
  13. Setiawan, A., & Jumadi, J. (2023). Analysis of the Implementation of Argument Driven Inquiry (ADI) in Students’ Argumentation Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(6), 127–133. DOI: https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i6.2725 (Accessed: 10.12.2024).
  14. Моца А. А. (2016). Інноваційні технології навчання у вищій юридичній освіті України: роль та значення. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія ПРАВО. Вип. 37. Т. 1. С. 30–36.
  15. Крестовська Н. (2022). Про деякі методологічні засади викладання історії держави і права України у правничих ЗВО. Становлення та розвиток правової держави: проблеми теорії та практики: Матеріали XV міжнародної науково-практичної конференції, що присвячена 102-річчю Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, м. Миколаїв. 28–29 грудня 2022 р. Львів–Торунь: Liha-Pres, 2022. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-287-9-9 (Дата звернення: 02.01.2025).
  16. Гесс Г. Сучасний інструментарій викладання права для викладачів правничих шкіл. 2018. 43 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1cwOKXBO9avxae1JNcbgK00kNd71ll75-/view (Дата звернення: 05.01.2025).
  17. Стандарт вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 08 Право, спеціальності 081 Право. Затверджено та введено в дію Наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2022 р. № 644. 17 с. 
  18. These are the top 10 job skills of tomorrow – and how long it takes to learn them. World Economic Forum. URL: http://surl.li/swcmwl (Accessed: 05.01.2025).
  19. Сало В. А. (2019). Використання юридичної аргументації при викладанні навчальної дисципліни “Історія держави і права зарубіжних країн”. Якість вищої освіти: компетентнісний підхід у підготовці сучасного фахівця : матеріали XLІІІ Міжнародної науково-методичної конференції (м. Полтава, 14–15 листопада 2018 року). Полтава: ПУЕТ. С. 202–204. URL: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/11398 (Дата звернення: 02.01.2025).
  20. Le Thi Thao, and Luong Doan Duc (2024). “Practicing Law for Students Through Legal Competitions”. Journal of Legal and Political Education 1 (2):53–71. https://doi.org/10.47305/JLPE2412053t (Accessed: 10.12.2024).