У статті констатовано потребу глибоких змін національної судової системи в контексті європейської та північноатлантичної інтеграції України. Реформа юридичної (правничої) освіти відіграє ключову роль у трансформації судових інституцій та погодження їх з вимогами Європейської комісії. Проєкт Концепції реформи юридичної освіти вказує на невідповідність змісту та якості підготовки правників сучасним вимогам і викликам демократичного суспільства. У документі окреслено масштаби проблеми, її чинники, мету та стратегічні завдання реформи. Водночас авторка запропонувала долучення до проєкту Концепції реформи юридичної (правничої) освіти історико-правових освітніх компонентів, що базуються на цінностях демократії, верховенства права, прав людини.
Досліджено специфіку навчання аргументації під час опанування дисциплін історико-правового напряму в закладах вищої освіти, які готують майбутніх правників, з урахуванням реформування юридичної (правничої) освіти. Запропоновано інтеграцію цивілізаційного підходу, сучасних методик викладання та інноваційних форм і методів навчання для формування у здобувачів вищої освіти загальних і спеціальних компетентностей та досягнення відповідних результатів навчання. Обґрунтовано важливість історико-правових знань для формування юридичної аргументації, критичного мислення та проведення ефективного правового аналізу.
Розглянуто сучасні методи професійної підготовки майбутніх юристів, зокрема акцент зроблено на проблемному навчанні, що містить мультимедійні та інтерактивні лекції, практичні заняття в малих групах, лабораторні роботи, самостійну роботу студентів і консультації з викладачами. Підготовка правників здійснюється в умовах активного впровадження цифрових технологій, що зумовлює потребу використання інноваційних освітніх інструментів, зокрема дистанційних курсів, відеоплатформ та інших цифрових ресурсів для створення доступного та якісного контенту.
Особливу увагу присвячено активним методам викладання дисциплін історико-правового напряму, серед яких аналіз конкретних правових ситуацій, мозковий штурм, кейс-метод, ситуативне моделювання та метод занурення. Зазначено важливість ситуативно-рольових та інтелектуальних ігор, які сприяють розвитку професійних компетентностей студентів, таких як аргументація, критичне мислення та правовий аналіз. Використання інтерактивних підходів забезпечує залучення студентів до активної пізнавальної діяльності та сприяє формуванню конкурентоспроможних фахівців у сфері права.
- Посильний І. (2024). Реформування юридичної освіти в Україні: ключові аспекти. Реанімаційний пакет реформ. URL: https://rpr.org.ua/news/reformuvannia-iurydychnoi-osvity-v-ukraini-kliuc... (Дата звернення: 01.12.2024).
- Концепція реформи юридичної (правничої) освіти (проєкт). Комітет Верховної ради України з питань правової політики. URL: https://kompravpol.rada.gov.ua/uploads/documents/34815.pdf (Дата звернення: 10.12.2024).
- Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти: Наказ МОН № 1072 від 30.07.2024 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-kontseptualnykh-zasad-reformuvannia-istorychnoi-osvity-v-systemi-zahalnoi-serednoi-osvity (Дата звернення: 10.12.2024).
- Бедрій М. (2024). Чому право не існує без його історії? Юридична газета online. URL: https://yur-gazeta.com/publications/practice/inshe/chomu-pravo-ne-isnue-... (Дата звернення: 01.01.2025).
- Іванова А. ( 2018). Деякі тенденції розвитку історії права у західній історіографії. Майбутнє науки в обріях права : зб. наук. праць. Матеріали ІХ міжнар. наук.-практ. конф. молодих учених (Київ, 5 грудня 2018 р.). До 100-річчя Національної академії наук України / Ред. колегія: Н. М. Пархоменко (голова),
О. О. Малишев (заступник голови), І. О. Кудерська (секретар), Т. І. Бондарук, А. М. Гурова, П. С. Демченко, А. Ю. Іванова, В. К. Малолітнева. Київ: Інститут держави і права імені В. М. Корецького НАН України. С. 47–50. URL: http://surl.li/ttbxcv (Дата звернення: 01.01.2025). - Kunal M. Parker. (2016). Writing Legal History Then and Now: A Brief Reflection, American Journal of Legal History, Volume 56, Issue 1, Pages 168–178, Retrieved from: https://doi.org/10.1093/ajlh/njv018. (Accessed: 10.12.2024).
- Siemens D. (2012). Towards a New Cultural History of Law Law and Historiography: Contributions to a New Cultural History of Law. Volume 3. No. 2. URL: http://www.inter-disciplines.org/index.php/indi/article/view/64/52. (Accessed: 10.12.2024).
- Бехруз Х. (2013). Порівняльне правознавство: сучасні грані досліджень. Порівняльне правознавство. № 1–2. С. 281.
- Крестовська Н. М. (2016). Цивілізаційний підхід у порівняльному правознавстві. Правова держава. Вип. 27. С. 443–449. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PrDe_2016_27_58. (Дата звернення: 02.01.2025).
- Hajisoteriou C. Solomou EA and Antoniou ME. (2024). Teaching history for global citizenship through an intercultural perspective. Front. Educ. 9:1435402. Retrieved from: https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1435402. (Accessed: 10.12.2024).
- Wenger Liliane, Aydin Açelya, Hubacher Manuel und Waldis Weber Monika (2024). Promoting oral argumentation in citizenship education. SIG20 & SIG26 Conference. Berlin. 19 September 2024. Verfügbar unter: https://irf.fhnw.ch/handle/11654/47433 (Accessed: 10.12.2024).
- Lo Giacco, L. (2024). Giving meaning to the past: historical and legal modes of thinking. Jus Gentium, 9(2), 371–400. Retrieved from: https://hdl.handle.net/1887/4108875 (Accessed: 10.12.2024).
- Setiawan, A., & Jumadi, J. (2023). Analysis of the Implementation of Argument Driven Inquiry (ADI) in Students’ Argumentation Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 9(6), 127–133. DOI: https://doi.org/10.29303/jppipa.v9i6.2725 (Accessed: 10.12.2024).
- Моца А. А. (2016). Інноваційні технології навчання у вищій юридичній освіті України: роль та значення. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія ПРАВО. Вип. 37. Т. 1. С. 30–36.
- Крестовська Н. (2022). Про деякі методологічні засади викладання історії держави і права України у правничих ЗВО. Становлення та розвиток правової держави: проблеми теорії та практики: Матеріали XV міжнародної науково-практичної конференції, що присвячена 102-річчю Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова, м. Миколаїв. 28–29 грудня 2022 р. Львів–Торунь: Liha-Pres, 2022. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-287-9-9 (Дата звернення: 02.01.2025).
- Гесс Г. Сучасний інструментарій викладання права для викладачів правничих шкіл. 2018. 43 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1cwOKXBO9avxae1JNcbgK00kNd71ll75-/view (Дата звернення: 05.01.2025).
- Стандарт вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 08 Право, спеціальності 081 Право. Затверджено та введено в дію Наказом Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2022 р. № 644. 17 с.
- These are the top 10 job skills of tomorrow – and how long it takes to learn them. World Economic Forum. URL: http://surl.li/swcmwl (Accessed: 05.01.2025).
- Сало В. А. (2019). Використання юридичної аргументації при викладанні навчальної дисципліни “Історія держави і права зарубіжних країн”. Якість вищої освіти: компетентнісний підхід у підготовці сучасного фахівця : матеріали XLІІІ Міжнародної науково-методичної конференції (м. Полтава, 14–15 листопада 2018 року). Полтава: ПУЕТ. С. 202–204. URL: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/11398 (Дата звернення: 02.01.2025).
- Le Thi Thao, and Luong Doan Duc (2024). “Practicing Law for Students Through Legal Competitions”. Journal of Legal and Political Education 1 (2):53–71. https://doi.org/10.47305/JLPE2412053t (Accessed: 10.12.2024).