До питання протидії корупції під час воєнного стану: важливість уникнення дискреційних норм у законодавстві

2025;
: cc. 398 - 404

Цитування за ДСТУ: Шульган І., Лемішко В. (2025) До питання протидії корупції під час воєнного стану: важливість уникнення дискреційних норм у законодавстві. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: "Юридичні науки". Том. 12, № 2 (46), С. 398 - 404. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.46.398

Citation APA: Shulhan І.,  Lemishko V. (2025) To the Issue of Combating Corruption During Martial Law: the Importance of Avoiding Discretionary Provisions in the Legislation. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 12, No 2 (46), pp. 398 - 404. DOI: https://doi.org/10.23939/law2025.46.398

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права, психології та інноваційної освіти
2
Національний університет «Львівська політехніка» Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти

Стаття присвячена аналізу питань протидії корупції під час воєнного стану, акцентуючи на важливості уникнення дискреційних норм у законодавстві. Досліджуються основні ознаки дискреційних повноважень, також аналізуються наслід­ки використання адміністративного розсуду. Здійснюється аналіз положень нормативно-правових актів щодо визначеності поняття дискреційних повноважень. Встановлено, що дискреційні повноваження мають чіткі межі, які вказані у законодавстві.

Описується проблема створення ефективних механізмів контролю за вико­ристан­ням дискреційних повноважень, передусім у випадках, коли вони стосуються захисту закріплених Конституцією України прав і свобод людини і громадянина. Дослід­жено, що адміністративний розсуд виявляється через різноманітні види адміністративної діяльності, яка здійснюється у різних формах. 

Окреслюється важливість продовження розвитку системи публічного адмі­ні­стрування під час воєнного стану, оскільки зупинка цього процесу призвела б не тільки до стагнації суспільних відносин у сфері функціонування певних публічних інститутів, але й мала б негативний вплив на життєдіяльність держави і суспільства загалом.

Підкреслюється потреба подальшого вдосконалення законодавства задля уник­нення дискреційних норм. Наголошується, що захист прав та свобод громадян, які були порушені через рішення, прийняті на підставі адміністративного розсуду та використання дискреційних повноважень, може бути забезпечений через адміністративний порядок або шляхом адміністративного судочинства. Отже, у рамках правової держави з соціально-демократичною спрямованістю, будь-який адміністративний розсуд повинен бу­ти обмеженим загальновизнаним правом, а також узгоджуватися з усіма принципами та цінностями правової системи.

За результатами проведеного аналізу зроблено висновок, що уникнення дискре­ційних норм є важливим кроком на шляху до гарантування прав людини в умовах воєнного стану. Це означає чітке визначення повноважень органів влади для запобіган­ня відхиленням від принципів демократії.

  1. Березовська В., Павлович-Сенета Я. (2023). Адміністративно-правові засади для реалізації дискреційних повноважень публічної адміністрації. Проблеми розвитку адміністративного, фінансового та інформаційного права в контексті євроінтеграційних процесів: Збірник матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 5 травня 2023 р.). Київ: Комп’ютерний дизайн. С. 32–36.
  2. Конституція України: Закон України від 28.06.1996. База даних “Законодавство України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (Дата звернення: 27.02.2025).
  3. Рекомендація Комітету Міністрів Ради Європи № R (80) 2 стосовно здійснення адміністративними органами дискреційних повноважень (прийнята 11 березня 1980 року на 316-му засіданні Заступників Міністрів). URL: https://hcj.gov.ua/sites/default/files/field/rada_yevropy_rekomendaciya_r_80_2_3.pdf (Дата звернення: 27.02.2025).
  4. Про затвердження Методології проведення антикорупційної експертизи: Наказ Міністерства юстиції України 24.04.2017 № 1395/5 База даних “Законодавство України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v1395323-17#Text (Дата звернення: 27.02.2025).
  5. Постанова Верховного Суду від 15 грудня 2021 року у справі № 1840/2970/18 База даних “Законодавство України / ВР України. URL: https://reyestr.court.gov.ua/Review/101923134 (Дата звернення: 27.02.2025).
  6. Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12 травня 2015 року № 389-VIII. База даних “Законодавство України / ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text (Дата звернення: 27.02.2025.)
  7. Братель С. Г., Пишна А.  Г. (2022). Особливості обмеження прав людини на свободу пересування в умовах правового режиму воєнного стану. Південноукраїнський правничий часопис. № 1–2. С. 236–240. 
  8. Фуфалько Т. М. (2018). Обмеження дискреційних повноважень як складова принципу про­порційності. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. № 1. С. 52‒59. 
  9. Драган О. (2021). Механізм формування дискреційних повноважень прокурора. Питання дискр­еційних повноважень у функціонуванні органів публічної влади: матеріали науково-практичної конференції (м. Київ, 20 травня 2021 р.). Київ: Вид-во “Людмила”. С. 190–194.
  10. Колесник В. А. (2020). Дискреційні повноваження органів державної влади як предмет розгляду публічно-правових спорів. Інвестиції: практика та досвід. № 5‒6. С. 141‒146.
  11. Журавльов Д. В., Христинченко Н. П., Шопіна І. М. (2023). Розвиток системи публічного адміністрування за умов правового режиму воєнного стану. Юридичний науковий електронний журнал. № 9. С. 225‒227.
  12. Матат А. (2021). Конституційні принципи як обмеження дискреційних повноважень органів публічної влади. Питання дискриційних повноважень у функціонуванні органів публічної влади: матеріали науково-практичної конференції (м. Київ, 20 травня 2021 р.). Київ: Вид-во “Людмила”. С. 92–94.