Стаття присвячена дослідженню засад розгляду адміністративних справ суб’єктами владних повноважень та Адміністративним трибуналом Австро-Угорської конституційної монархії. Конституційне закріплення принципу розподілу влади, суверенітету народу, парламентаризму, демократизму, самоврядування територіальних громад, прав і свобод громадянина, судового захисту прав громадян, відповідальності органів державної влади перед громадянином та створення адміністративних судів стали важливими гарантіями розвитку правової держави. Функція захисту прав громадян від адміністративних органів влади та місцевого самоврядування покладалася на адміністративні суди. У Європі на початку ХХ століття функціонували англійська та континентальна моделі адміністративного судочинства. Остання охоплювала французьку, прусську та австрійську моделі. Характерною особливістю австрійської моделі було те, що складалося з однієї судової інстанції – Адміністративного трибуналу, юрисдикція якого поширювалася на всю територію держави, діяльність відповідала принципу поділу влад. Рішення Трибуналу мали характер прецеденту.
Адміністративний трибунал виступав винятково судом касаційної інстанції, не розглядав справ по суті, лише залишав в силі чи скасовував оскаржуване рішення або відправляв справу на новий розгляд.
Розгляд публічних спорів у порядку адміністративного оскарження та судового захисту здійснювався з дотриманням законом гарантованих принципів: права на судовий захист, гласності, безпосередності, усності провадження, права на правову допомогу та обов’язковості судового рішення.
Розуміння правових приписів і їх однакового застосування органами виконавчої влади за результатами судового розгляду справ були оформлені правовими позиціями Трибуналу. Зазначені правові висновки регулярно оприлюднювалися Трибуналом.
Закон гарантував відкритість розгляду адміністративного спору та рівність сторін. Ця засада поширювалася як на стадію адміністративного провадження, так і судового розгляду.
Адміністративний орган виконавчої влади був зобов’язаний проводити розгляд заяви з викликом та участю зацікавлених сторін.
У Трибуналі розгляд справи зазвичай був відкритим і усним. У виняткових випадках, з огляду на міркування моралі та громадський порядок, Трибунал ухвалював рішення про закритий розгляд. У такому разі кожен учасник процесу мав право вимагати, щоб на засідання були допущені троє довірених осіб.
Усі докази подавалися на стадії адміністративного провадження. Трибунал не приймав до розгляду докази, які не були подані до адміністративного органу.
Право на судовий захист виникало за умови порушення суб’єктивного публічного права громадянина адміністративним органом влади. Порушення чи обмеження могло бути внаслідок прийняття органом виконавчої влади адміністративного акту. Суб’єкт звернення до Адміністративного трибуналу перед поданням скарги мав пройти процедуру адміністративного оскарження до найвищої інстанції в системі адміністративних органів влади.
Під час подання скарги до Трибуналу заборонялося ставити вимоги, що не були предметом розгляду в порядку адміністративного оскарження, або збільшувати вимоги під час публічного усного розгляду справи. Задоволення вимоги, яка не була сформульована у заяві, вважалося істотним порушенням адміністративного процесу.
Не можна було оскаржувати до Трибуналу правові акти, коли не було прийнято кінцеве рішення останньою інстанцією, яке вплинуло на права сторін.
Трибунал відмовляв в прийнятті до розгляду справи про оскарження рішення вищого органу, коли той своїм рішенням зобов’язував нижчу адміністративну інстанцію провести розслідування та прийняти відповідне розпорядження.
Закон визначав підстави повернення скарги стороні та відмову у відкритті провадження. До таких причин зараховував: брак компетенції Трибуналу для розгляду справи, пропущення строку на подання скарги, формальні недоліки скарги, наявність рішення у тій самій справі, відсутність легітимації (підстав) на подання скарги.
До підстав відсутності легітимації для подання скарги Трибунал зарахував випадки, коли скаржник посилався на порушення особистого інтересу, а не прав (згодом також правового інтересу), або вимагав лише захисту публічних інтересів замість своїх суб’єктивних прав.
Закон гарантував право на правову допомогу під час розгляду адміністративної справи. Ця засада реалізовувалася правом адвоката підписувати скаргу, подавати докази, бути присутнім та представляти інтереси скаржника під час розгляду справи.
Згідно з принципом безпосередності, під час ухвалення рішення брали участь лише ті радники Трибуналу, які були присутні протягом усього усного розгляду.
Рішення оголошували усно на тому ж засіданні з викладенням найважливіших його мотивів.
- Дзіковський М. (2022). Структура та склад Адміністративного Трибуналу Австрії (1875–1918). Часопис Київського університету права. № 1. С. 22–26.
- Никифорак М. (2000). Судоустрій на Буковині у 1774–1918 рр. Науковий Вісник Чернівецького університету. Правознавство. Вип. 100. Чернівці. С. 35–34.
- Кобилецький М. (2022). Спроба створення крайового Адміністративного Трибуналу в Галичині в 1907 р. Проблеми державотворення захисту прав людини в Україні. Матеріали XXVIII звітної, науково-практичної конференції. 3–4 лютого 2022 року.Львів. С. 95–99.
- Кобилецький М., Паславська Н. (2023). Становлення і розвиток адміністративної юстиції у Франції у кінці XVIII – XIX століть. Вісник Львівського університету. Серія юридична. Вип. 76. С. 50–60.
- Панейко Ю. (1949). Наука адміністрації й адміністративного права. Загальна частина. Авґсбурґ.
- Balzer Oswald. (1899). Historya ustroju Austryi w zarysie. Lwów.
- Bielawski Boleslaw. (1920). Sądy administracyjne w Polsce. Dziennik urzędowy Ministerstwa Sprawiedliwości. Warszawa. Nr. 1. S. 15–26.
- Chvosta Peter. (2022). “Reforma stulecia “Sądownictwa Administracyjnego w Austrii – “Nowa era” także dla sądownictwa administracyjnego w państwach młodej demokracji w Europie? Acta Universialis Lodziensis. Folia Iuridica 98. S. 37–54. DOI: 10.18778/0208-6069.98.03
- Dziadzio Andrzej. (2001). Monarchia konstytucyjna w Austrii (1867 – 1914). Władza – Obywatel – Prawo. Kraków. Langrod Jerzy Stefan. (1925). Zarys sądownictwa administracyjnego ze szczególnem uwzględnieniem sądownictwa administracyjnego w Polsce. Warszawa.
- Langrod Jerzy Stefan. (1925). Zarys sądownictwa administracyjnego ze szczególnem uwzględnieniem sądownictwa administracyjnego w Polsce. Warszawa.
- Mąkosza Mateusz. (2014). Sądownictwo administracyjne w Polsce. Geneza – Ustrój – Funkcionowanie. Radom: Radomskie Towarzystwo Naukowe.
- Orzeczenie z dnia 5 maja 1897 1. 2561 Budw. Nr. 10680. (1899). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rocznik dwudziesty czwarty. Lwów. S. 208.
- Orzeczenie z dnia 8 lipca 1897. 1. 3859 Budw. Nr. 10919. (1900). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rocznik dwudziesty piąty. Lwów. S. 150.
- Orzeczenie z dnia 23 września 1897 I. 3761 Budw. Nr. 10966. (1900). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rocznik dwudziesty piąty. Lwów. S. 180.
- Orzeczenie z dnia 30 września 1897. 1. 5039 Budw. Nr. 1099-3. (1900). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rocznik dwudziesty piąty. Lwów. S. 183.
- Orzeczenie z dnia 25. listopada 1897 1. 6052 Budw. Nr. 11184. (1900). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rocznik dwudziesty piąty. Lwów. S. 338.
- Orzeczenie z dnia 30 listopada 1897 I. 2548 Budw. (1900). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rocznik dwudziesty piąty. Lwów. S. 339.
- Orzeczenie z dnia 11. grudnia 1897. 1. 6475 Budw. Nr. 11235. (1900). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rocznik dwudziesty piąty. Lwów. S. 341.
- Orzeczenie z dnia 20 grudnia 1897. I.2706 ex. (1900). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rocznik dwudziesty piąty. Lwów. S. 342.
- Orzeczenie z dnia 3 listopada l899 1. 8702 Budw. Nr. 13.312. (1903). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rok XXIX. Lwów. S. 117.
- Orzeczenie z dnia 7. kwietnia 1903 1. 4223 Budw. Nr. 1688. (1905). Przegląd Prawa i Administracji. Redaktor Ernest Till. Rok XXX. Lwów. S. 149.
- Projekt ustawy krajowej o toku instancji administracyjnych w Królewstwie Galicyii Lodomeryi z Wielkim Księstwem Krakowskim i o Krajowym Trybunale alvanistracyjnym. Początki sądownictwa administracyjnego w monarchii habsburskij w świetle prasy z epoki i opinii prawników galicyjskich. Próba utworzenia sądownictwa administracyjnego w Galicji w 1907 r. W 95. rocznicę utworzenia Najwyższego Trybunału Administracyjnego 1922– 2017. Redakcja naukowa dr. Nna Rossmanith. Warszawa. S. 25–48.
- Państwowa ustawa zasadnicza z dnia 21 grudnia 1867 r. o władzy sędziowskiej (1867). Dziennik ustaw państwa królewstw i krajów w Radzie państwa reprezentowanych. Nr. 144.
- Redzik Adam. (2019). Początki sądownictwa administracyjnego w monarchii habsburskij w świetle prasy z epoki i opinii prawników galicyjskich. Próba utworzenia sądownictwa administracyjnego w Galicji w 1907 r. W 95.rocznicę utworzenia Najwyższego Trybunału Administracyjnego 1922–2017. Redakcja naukowa dr. Nna Rossmanith. Warszawa. S. 25– 48.
- Rozporządzenie calego ministersta z dnia 5 sierpnia 1876 którem ogłasza się Porządek czynności c.k. Trybunału administracyjnego. (1876). Dziennik ustaw państwa dla królewstw i krajów w Radzie państwa reprezentowanych. Rok 1876. Część XXIX. 8 sierpnia. S. 231–239.
- Sawicki J. Sądy administracyjne w Polsce. (1920). Dziennik urzędowy Ministerstwa Sprawiedliwości. N 3. S. 178 – 188.
- Starzyński Stanisław. (1876). O kompetencyi Trybunału Administracyjnego. Przegląd Sądowy i Administracyjny. 12 kwietnia. Nr. 15. S. 123–125.
- Starzyński Stanisław. (1876). O kompetencyi Trybunału Administracyjnego. Przegląd Sądowy i Administracyjny. 19 kwietnia. Nr. 16. S. 131–133.
- Starzyński Stanisław. (1876). O kompetencyi Trybunału administracyjnego. Przegląd Sądowy i Administracyjny. Lwów. 3 maja. N. 18. S. 147–150.
- Tarnowska Anna. (2006). Sądownictwo administracyjne II RP a pruski model sądownictwa administracyjnego. Studia z Dziejów Państwa i Prawa Polskiego. T. 9. S. 415–444. DOI: 10.18778/7171-955-8.25
- Wiązek Paweł. (2014). Sądownictwo administracyjne na ziemiach polskich pod zaborami. Acta Universitatis Wratislaviensis. PRAWO. CCCXVI/2. N 3602. Wrocław. S. 121–133.
- Ustawa z dnia 22 października 1875 o ustanowieniu Trybunału administracyjnego. (1876). Dziennik ustaw państwa dla królestw i krajów w Radzie państwa reprezentowanych. Część XIII. Wydana i rozesłna dnia 2 kwietnia 1876. S. 85–92.