Особливості функціонування органів місцевого самоврядування в період воєнного стану в Україні

https://science.lpnu.ua/law/all-volumes-and-issues/volume-10-number-4-40...
Vitaliy Kovalchuk "Feautures of the functioning of local government bodies during the period of marital law in Ukraine".

1
Національний університет “Львівська політехніка”, Навчально-науковий інститут права та психології

Анотація. У статті здійснено комплексне теоретичне узагальнення та аналіз особливостей правового регулювання діяльності органів місцевого самоврядування в період воєнного стану в Україні, запропоновано конкретні пропозиції щодо удосконалення законодавства, що регулює відповідну сферу владно – правових відносин.

Зазначається, що роль органів місцевого самоврядування в період війни не можна недооцінювати, вони залишаються важливим механізмом в забезпеченні ефективного функціонування публічної влади та обороноздатності держави. Про це яскраво засвідчили дії органів місцевого самоврядування в перші дні широкомасштабного вторгнення російської федерації в Україну. На них було покладено завдання створення добровольчих формувань територіальних громад відповідно до Закону України «Про основи національного спротиву».  Це також створення блокпостів, захисних споруд та інших умов для ефективної діяльності добровольчих загонів. Там де не було бойових дій органи місцевого самоврядування активно включилися у волонтерську діяльність та допомогу Збройним Силам України. Є багато прикладів, коли вони самі ініціювали волонтерський рух, інші – активно сприяли йому на рівні територіальних громад.

На думку автора досвід набутий Україною за час війни, демонструє беззаперечну перевагу самоорганізації населення перед централізованим управлінням. Центральна влада не зможе перебрати на себе функції органів місцевого самоврядування і виконувати їх так само ефективно. Ще напередодні війни рівень довіри до місцевої влади серед громадян був одним із найвищих в порівнянні з іншими інституціями. За останній час, коли люди все більше взаємодіють з місцевою владою, оскільки вона найбільше наближена до них, це ставлення лише укріпилось. Тому ідея розпуску органів місцевого самоврядування чи довільне обмеження їх повноважень в період війни – це антиконституційні рішення, які становить загрозу національній безпеці країни. Припинення чи обмеження їх повноважень можливе лише в екстраординарних випадках, коли з’явлається пряма загроза життю та безпеці громадян, які перебувають на території ведення бойових дій чи окупації. У будь-яких інших випадках це можливо лише після вмотивованого рішення суду.

   Акцентується увага на тому, що місцеве  самоврядування є такою ж конституційною конструкцією, як і державна. В Конституції України достатньо чітко прописаний статус органів місцевого самоврядування, зокрема їх функції та повноваження, які вони виконують в мирних умовах. Тому внесення змін до конституції щодо питання функціонування місцевого самоврядування видається недоцільним. Додаткового законодавчого регулювання потребують питання функціонування місцевого самоврядування в період війни. Саме цим було обумовлено прийняття Закону України «Про прийняття змін до деяких законі України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану», на основі якого були внесенні суттєві доповнення до законів «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про правовий режим воєнного стану». Останній законодавчий акт має особливе значення для конституційного правопорядку, він є своєрідним доповненням Конституції України, дія якого актуалізується в період війн.

1. Ukaz Prezydenta Ukrainy №64/2022 «Pro vvedennia voiennoho stanu v Ukraini». [Decree of the President of Ukraine]. Ofitsiine Internet-predstavnytstvo Prezydenta Ukrainy. Retrieved from: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397 (accessed: 06.10.2023).

2. Zakon Ukrainy «Pro osnovy natsionalnoho sprotyvu» vid 27 sichnia 2022 roku. [the Law of Ukraine]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. Retrieved from:https://zakon.rada.gov.ua. (accessed:29.09.2023).

3. Mykhailo Baimuratov, Borys Kofman (2022) Militarnyi konstytutsionalizm: do pytannia pro stavlennia, rozuminnia i oformlennia profilnoi fenomenolohii cherez lokalnu demokratiiu.[Military constitutionalism: to the question of attitude, understanding and design of profile phenomenology through local democracy] Konstytutsionalizm v umovakh viiny. Zbirnyk materialiv uchasnykiv Chetvertoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika», Lviv, 23 veresnia 2022 roku). Lviv.  S. 67. [in Ukrainian].

4. Sotsiolohy hrupy Reitynh, yaki diialy vid imeni Tsentru analizu ta sotsiolohichnykh doslidzhen IRI, protiahom 21 kvitnia — 22 travnia 2023 roku zbyraly dumky zhyteliv 21 mista Ukrainy: Kyieva ta tykh oblasnykh tsentrakh, de bezpekova sytuatsiia dozvoliala provodyty doslidzhennia. Retrieved from:https://nv.ua/ukr/ukraine/events/opituvannya-ukrajinciv-iri-provelo-veli.... (accessed:15.06.2023).

5. Zanfir F. (2012 ) Civil military relations in crisis managent II. Revista Academiei Fortelor Terestre . Vol. 17 Issue 4, pp. 380-385.  [in English].

6. Demir, C. K. (2021) Professionalization, Local Military Context, and Reconstruction of the Army in Afghanistan . All Azimuth: A Journal of Foreign Policy and Peace , 10 (1). Pp. 81-97 . [in English].

7. Celestino Perez Jr.. (2021) Tactical Jus ad bellum: The Practice and Ethics of Military Designations of Friend and Foe. Journal of Military Ethics 20:3-4, pp. 217-236.  [in English].

8. Vodiannikov O. (2021) Konstytutsionalizm v ekstremalnykh umovakh: ustanovcha i vstanovlena vlada v kryzovi periody. [Constitutionalism in extreme conditions: constitutional and established power in periods of crisis]. Ukrainskyi chasopys konstytutsiinoho prava. Chasopys 4/2021(21). S. 8-37. [in Ukrainian].

9. Zakon Ukrainy «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakoniv Ukrainy shchodo funktsionuvannia derzhavnoi sluzhby ta mistsevoho samovriaduvannia v period dii voiennoho stanu» [the Law of Ukraine]vid 12 travnia 2022 roku Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. Retrieved from:https://zakon.rada.gov.ua. ( accessed 04.10.2023) .

10. Zakon Ukrainy «Pro pravovyi rezhym voiennoho stanu» vid 12 travnia 2015 roku. [the Law of Ukraine]. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. Retrieved:https://zakon.rada.gov.ua. ( accessed 07.09.2023).

11. Baimuratov M. O., Kofman B. Ya. (2022) Militarnyi konstytutsionalizm: do pytannia pro stavlennia, rozuminnia i oformlennia profilnoi fenomenolohii cherez lokalnu demokratiiu. [Military constitutionalism: to the question of attitude, understanding and design of profile phenomenology through local democracy]. Konstytutsionalizm v umovakh viiny. Zbirnyk materialiv uchasnykiv Chetvertoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika», Lviv, 23 veresnia 2022 roku). Lviv, 2022. S. 56-61. [in Ukrainian].

12. Batanov O. V. (2022).Tendentsii rozvytku munitsypalnoho prava v umovakh vyklykiv sohodennia. [Trends in the development of municipal law in the context of convergence challenges]. Munitsypalna reforma v konteksti yevrointehratsii Ukrainy: pozytsiia vlady, naukovtsiv, profspilok ta hromadskosti: Zbirnyk tez dopovidei Shostoi shchorichnoi vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 23 hrudnia 2022 r.). Kyiv.  S. 31 – 49.  [in Ukrainian].

13. Anatolii Zaiets (2023). Mistseve samovriaduvannia v Ukraini v konteksti yevropeiskykh standartiv. [Local self-government in Ukraine in the context of European standards]. Konstytutsionalizm v umovakh viiny. Zbirnyk materialiv uchasnykiv Piatoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika», Lviv, 23 veresnia 2023 roku).  Lviv. S.37. [in Ukrainian].

14. Kliuchkovskyi Yu. B.(2022) Mistseve samovriaduvannia v Ukraini pid chas i pislia viiny. [Local self-reliance in Ukraine during and after the war]. Munitsypalna reforma v konteksti yevrointehratsii Ukrainy: pozytsiia vlady, naukovtsiv, profspilok ta hromadskosti: Zbirnyk tez dopovidei Shostoi shchorichnoi vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (m. Kyiv, 23 hrudnia 2022 r.). Kyiv. S. 49-55. [in Ukrainian].

15. Mistseve samovriaduvannia pid chas viiny. [Local self-recovery during the war]. Holova pravlinnia Tsentru polityko-pravovykh reform Ihor Koliushko obhovoryv funktsionuvannia mistsevoho samovriaduvannia pid chas viiny v interviu z Mariieiu Palahniuk dlia «Varianty».Retrived: https://pravo.org.ua. ( accessed 15.09.2023). [in Ukrainian].