Досліджено задачу підвищення енергоефективності системи обігріву, вентиляції та кондиціонування (ОВК) повітря для електромобіля. Через відсутність двигуна внутрішнього згоряння в електромобілях немає додаткового джерела тепла, тому системи ОВК споживають значну частку енергії від акумуляторів, що суттєво зменшує запас ходу. Метою є розробка енергоефективного алгоритму керування системою ОВК, який мінімізує енергоспоживання під час забезпечення належного рівня комфорту для пасажирів. Для вирішення цієї задачі була розроблена комплексна математична модель системи ОВК, що містить модель середовища, модель системи вентиляції, випаровувача, нагрівача та рециркуляції повітря. У межах дослідження було виконано моделювання температурних, вологісних параметрів і концентрації CO2 у салоні електромобіля.
Комп’ютерне моделювання, проведене в середовищі Matlab/Simulink, дало змогу детально проаналізувати динамічні та статичні характеристики запропонованої системи. Порівняння з базовою системою, що використовувала лише зовнішнє повітря для контролю мікроклімату, проводилося за постійних умов: відносна вологість зовнішнього повітря –100%, концентрація CO2 – 400 ppm, температура всередині салону – 22 °C, виділення вологи та CO2 пасажирами –100 г/год та 20 г/год відповідно. Моделювання показало, що запропонована система керування забезпечує значне зниження енергоспоживання, порівняно з базовою системою, –на 10–40% залежно від зовнішніх температур. За температури навколишнього середовища – 25 °C було досягнуто зниження енергоспоживання на 46,2%, а за 25 °C –на 12,1%.
Покращення енергоефективності досягається завдяки оптимізації рециркуляції повітря, керуванню продуктивністю вентиляції, випаровувача та нагрівача. Запропонована система підтримує комфортні умови для пасажирів, запобігаючи конденсації вологи на склі та стабілізуючи рівень CO2 у салоні. Отже, вона сприяє не лише підвищенню комфорту, а й зниженню витрат енергії.
Отримані результати підтверджують можливість суттєвого зниження енергоспоживання без шкоди для комфортних умов. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на вдосконалення інтелектуальних алгоритмів управління та впровадження методів прогнозування для подальшого зменшення витрат енергії системи ОВК в умовах експлуатації електромобіля в різних кліматичних умовах.
- Yang Y., Huang Y., Zhao J. Optimization of the automotive air conditioning strategy based on the study of dewing phenomenon and defogging progress. Applied Thermal Engineering. 2020. Vol. 169. 114932. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2020.114932.
- Chang T.-B., Lin Y.-S., Hsu Y.-T. CFD simulations of effects of recirculation mode and fresh air mode on vehicle cabin indoor air quality. Atmospheric Environment. 2023. Vol. 293. DOI: https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2022.119473.
- Chang T.-B., Hsu Y.-T., Huang J.-W. Optimal Ventilation Strategies for Balancing Carbon Dioxide and Suspended Particulate Matter Concentrations in Vehicle Cabins. Atmospheric Environment. 2024. Vol. 334. 120697. DOI: https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2024.120697.
- Alahmer A., Mayyas A., Mayyas A.A., Omar M., Shan D. Vehicular thermal comfort models; A comprehensive review. Applied Thermal Engineering. 2011. Vol. 31. 995-1002. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2010.12.004.
- Ravindra K., Agarwal N., Mor S. Assessment of thermal comfort parameters in various car models and mitigation strategies for extreme heat-health risks in the tropical climate. Journal of Environmental Management. 2020. Vol. 267. 110655. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2020.110655.
- Lan F., Chen H., Chen J., Li W. Effect of urban microclimates on dynamic thermal characteristics of a vehicle cabin. Case Studies in Thermal Engineering. 2023. Vol. 49. DOI: https://doi.org/10.1016/j.csite.2023.103162.
- Singmai W., Onthong K., Thongtip T. Experimental Investigation of the Improvement Potential of a Heat Pump Equipped with a Two-Phase Ejector. Energies. 2023. Vol. 16. 5889. DOI: https://doi.org/10.3390/en16165889.
- Klingebiel J., Will F., Beckschulte M., Vering C., Mueller D. Data-Driven Model Predictive Control for Energy Efficient and Low-Noise Operation of Air-Source Heat Pumps. 37th international conference on efficiency, cost, optimization, simulation and environmental impact of energy systems (30 june - 4 july, 2024). Rhodes, Greece. Paper ID: 171.
- Rezaei H., Ghomsheh J.M., Kowsary F., Ahmadi P. Performance assessment of a range-extended electric vehicle under real driving conditions using novel PCM-based ОВКsystem. Sustainable Energy Technologies and Assessments. 2021. Vol. 47. DOI: https://doi.org/10.1016/j.seta.2021.101527.
- Andrzejczyk R., Muszyński T., Fabrykiewicz M., Rogowski M. Heat Transfer Enhancement of Modular Thermal Energy Storage Unit for Reversible Heat Pump Cooperation. International Journal of Thermal Sciences. 2023. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijthermalsci.2023.108498.
- Vasta S. Adsorption Air Conditioning for Automotive Applications: A Critical Review. 2023. DOI: https://doi.org/10.20944/preprints202306.1171.v1.
- Hou L., Xing X. Automotive Air Conditioning System Fuzzy Control Algorithm. Advanced Materials Research. 2011. Vol. 181-182. 787-791. DOI: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/AMR.181-182.787.
- Yakubu A., Xiong S., Jiang Q., Zhao J., Wu Z., Wang H., Ye X., Wangsen H. Fuzzy-based thermal management control analysis of vehicle air conditioning system. International Journal of Hydrogen Energy. 2024. Vol. 77. 834-843. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhydene.2024.06.030.
- Ghawash F., Hovd M., Schofield B. Energy Efficient Temperature and Humidity Control in Building Climate Systems. IFAC-PapersOnLine. 2024. Vol. 58. 544-549. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2024.08.393.
- Приходько М. А., Герасимов Г. Г. Термодинаміка та теплопередача: навч. посіб. Рівне : НУВГП, 2008. 250 с.
- Smith J. M., Van Ness H. C., Abbott M. Introduction to Chemical Engineering Thermodynamics. 7th Edition. McGraw-Hill Education, 2005.
- Incropera F. P., Dewitt D. P., Bergman T. L., Lavine A. S. Fundamentals of Heat and Mass Transfer. 6th Edition. Wiley, 2006.
- Mao Y., Wang J., Li J. Experimental and numerical study of air flow and temperature variations in an electric vehicle cabin during cooling and heating. Applied Thermal Engineering. 2018. Vol. 137. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applthermaleng.2018.03.099.