Стаття присвячена дослідженню світових та вітчизняних тенденцій спеціалізації уповноваженого у сфері захисту довкіллєвих прав, а також потребі та можливості впровадження цього інституційного механізму захисту довкіллєвих прав в Україні.
У статті авторка вивчає зарубіжний досвід створення та функціонування інституту омбудсмана у довкіллєвій сфері, розглядає позиції науковців стосовно перспективи запровадження відповідної посади в Україні.
Також досліджено правовий та практичний аспекти діяльності Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини у сфері охорони довкілля, використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, зокрема, ефективність діяльності за напрямом “економічні, соціальні та культурні права”, що вміщає довкіллєві питання, також питання захисту екологічних прав. В Україні, окрім парламентського уповноваженого, який має своїх представників, є й інші уповноважені, зокрема президентські радники-уповноважені та урядові уповноважені. Відповідно проаналізовано специфіку правого статусу Радника Президента України, Радника-уповноваженого Президента, Уповноваженого Кабінету Міністрів України.
Впровадження інституції Уповноваженого, що спеціалізується на захисті екологічних прав громадян та довкілля в Україні, є можливістю для розширення та підсилення інституційних механізмів захисту у сфері охорони довкілля, використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки. Важливо, щоб така спеціалізована інституція мала правове підґрунтя, що чітко визначає сферу діяльності, завдання, повноваження, вимоги до кандидата на посаду, обмеження щодо призначення на посаду, порядок призначення на посаду та звільнення з посади, порядок організаційного забезпечення дільності тощо. Для того, щоб ця інституція була не простою формальністю, а дієвим інструментом захисту довкіллєвих прав, треба забезпечити розміщення інформації про результати її роботи на спеціальному вебсайті.
1. Висновок Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статей 85 та 101 Конституції України (щодо уповноважених Верховної Ради України) (реєстр. № 1016) вимогам статей 157 і 158 Конституції України від 20 листопада 2019 року № 6-в/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ v006v710-19#Text (Дата звернення: 14.05.2025).
2. Жмакін С. А. (2024). Правова природа інституту екологічного омбудсмена: досвід Нової Зеландії. Науково-практичний журнал “Екологічне право”. Вип. 1–2. С. 7–11. URL: http://ecolaw.idpnan.kyiv.ua/ archive/2024/1-2/3.pdf (Дата звернення: 14.05.2025).
3. Конституція України від 28 червня 1996 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 254%D0% BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (Дата звернення: 14.05.2025).
4. Лагойда Т. В. (2023). Інститут спеціалізованого екологічного омбудсмена: зарубіжний досвід та можливість його імплементації в Україні. Юридичний науковий електронний журнал. № 6. С. 251–254. URL: http://www.lsej.org.ua/6_2023/57.pdf (Дата звернення: 14.05.2025).
5. Положення про освітнього омбудсмена: постанова Кабінету Міністрів України від 6 червня 2018 р. № 491. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/491-2018-п#Text (Дата звернення: 14.05.2025).
6. Положення про представників Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини: наказ Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини від 20 жовтня 2022 року № 84.15/22. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v84_1715-22#n6 (Дата звернення: 14.05.2025).
7. Положення про Радника Президента України: указ Президента України від 26 липня 2021 року № 309/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/309/2021#Text (Дата звернення: 14.05.2025).
8. Положення про Урядового уповноваженого з питань гендерної політики: постанова Кабінету Міністрів України від 7 червня 2017 р. № 390. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/390-2017-п#Text (Дата звернення: 14.05.2025).
9. Про внесення змін до статей 85 та 101 Конституції України (щодо уповноважених Верховної Ради України): проєкт Закону від 29 серпня 2019 р. № 1016. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/ webproc4_1?pf3511=66256 (Дата звернення: 14.05.2025).
10. Про забезпечення функціонування української мови як державної: закон України від 25 квітня 2019 року № 2704-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#n401 (Дата звернення: 14.05.2025).
11. Про освіту: закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19#n1065 (Дата звернення: 14.05.2025).
12. Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини: закон України від 23 грудня 1997 року № 776/97-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/776/97-вр#Text (Дата звернення: 14.05.2025).
13. Спеціальна доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо стану додержання прав громадян на чисту та доступну воду в умовах дії правового режиму воєнного стану. URL: https://www.ombudsman.gov.ua/storage/app/media/uploaded-files/cpetsdopov.... (Дата звернення: 14.05.2025).
14. Щорічна доповідь про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні у 2023 році. URL: https://ombudsman.gov.ua/report-2023/ (Дата звернення: 14.05.2025).
15. Щорічна доповідь про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні у 2022 році. URL: https://ombudsman.gov.ua/report-2022/ (Дата звернення: 14.05.2025).
16. Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні у 2024 році. URL: https://www.ombudsman.gov.ua/ storage/app/media/uploadedfiles/Щорічна_доповідь_Уповноваженого_2024_році.pdf (Дата звернення: 14.05.2025).