ОСОБЛИВОСТІ СВІТЛО-ПРОСТОРОВОЇ КОМПОЗИЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ БАРОКОВИХ ХРАМІВ

1
Associate Professor of the Department of Architectural Environment Design Lviv Polytechnic National University
2
Lviv Polytechnic National University

Залежно від стилю, релігійної традиції, авторських задумів, вимог і технічних мож-ливостей будівництва, формування світло-просторової композиції храму більшою чи меншою мірою усвідомлюється як самостійна мета в контексті загального просторового вирішення церковної будівлі.

Мета дослідження – виявити характерні особливості формування світло-просторової композиції в просторі українських барокових церков у порівнянні з особливостями форму-вання світлового середовища європейських барокових храмів.

Виявлено, що архітектоніка інтер’єрів храмів західноєвропейського бароко та їх світло-просторова композиція єдині в нама-ганні справити сильні враження на людину. Цей вплив забезпечується багатою пластикою стінових поверхонь: чергуванням опуклих і увігнутих тектонічних елементів, складною грою світлотіні на декорованих поверхнях. Увага людей зосереджується не на одній тектонічній формі, а на їх просторовому розташуванні, ефекті візуального збільшення чи зменшення. Світло починає грати роль самостійної компоненти в архітектоніці храму. Різна сила світлових акцентів задає сценографію зорового сприйняття церковного інтер’єру.

Виявлено, що притаманна українським бароковим церквам світло-просторова композиція не створює театральний ефект. Доцентрові потоки світла, що проникають крізь вікна в стінах будівлі з різних напрямків, формують відносно рівномірну яскравість у полі зору без світлових ілюзорних ефектів. Такий характер розподілу світлових потоків більшою мірою відповідає ренесансній ідеї формування світло-просторової композиції храму.

У верхньому просторі церков домінує світло від вікон світлових барабанів куполів, акцентуючи уваги людини на змістовному й композиційному центрі будівлі – головному куполі. Світлові потоки, що потрапляють у простір храму крізь вікна в куполах і вікна в стінах, створюють циркулярний/коловий характер освітлення.

Горбик О. О. (2003). Дуалізм українського бароко: православне національне українське бароко та європейсько-католицьке колоніальне бароко на території України. Українська академія мистецтва: збірник наукових праць. Київ: НАОМА, 2003. Вип. 10. С. 204-215.

Горбик О. (2024). Діалог форм європейського стилю і народних традицій в українській сакральній архітектурі бароко. Сучасні проблеми Архітектури та Містобудування, (70), 55–64. URL: https://doi.org/ 10.32347/2077-3455.2024.70.55-64

Вечерський В. В. (2003). Архітектура 2-ї половини ХVІІ – 70-х років ХVІІІ ст. // Історія української архітектури. Київ: Техніка, 2003. – С. 192-243.

Вечерський В. В. (2011). Мистецтво середини ХVІІ – середини ХVІІІ століття: Архітектура // Історія українського мистецтва у 5 т. Київ. Інститут мистецтва, фольклористики та етнографії ім. М. Т. Рильського НАН України, 2011. Т. 3: Мистецтво другої половини ХVІ – ХVІІІ століття. – С.280-376.

Євгеній Морі. (2021). "Козацьке" бароко: як Україна переосмислювала європейську архітектуру. URL: https://risu.ua/kozacke-baroko-yak-ukrayina-pereosmislyuvala-yevropejsku-arhitekturu_n123884

Казаков Г.В. (2010). Сучасна світлова архітектура : підр ./ Г.В. Казаков. – Львів : Растр-7, 2010. – 620 с.

Логвин Г. (1997). Стильові особливості архітектури й монументально-декоративного мистецтва українського бароко. Архітектурна спадщина України. Київ : Українознавство, 1997. Вип. 4. С. 51–59.

Макаров А. (1994). Світло українського бароко / Макаров А. – К.: Мистецтво, 1994. – 288 с.

Марко Роберт Стех. (2014). «Очима культури» № 80. Архітектура українського бароко. URL: https://www.youtube.com/watch?v=OG2ftpK38RQ.  

Павлуцький Г. Г. (2017). Дерев’яні та муровані храми України. Харків. Савчук О.О., 2017. – 214 с.

Юлія Івашко. (2010). Стиль бароко в архітектурі українських церков. URL: https://risu.ua/stil-baroko-v-arhitekturi-ukrajinskih-cerkov_n40036.

Яців М. Б. (2017). Архітектура світла в українській церкві : монографія / М. Б. Яців, Ю. І. Криворучко. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 308 с.

Anton Giuroiu. (2024). Baroque Architecture: Characteristics, Influences, Ambassadors and Sights. URL: https://www.architecturelab.net/architecture/styles/baroque-architecture/#:~:text=Baroque%20Architecture%3A%20 Characteristics%2C%20Influences%2C%20Ambassadors%20and%20Sights 

Dikran Seferian. (2022). Baroque Architecture and Interior Design, Explained. URL: https://www.contractors. com/baroque-architecture-and-interior-design-explained/#:~:text=Baroque%20Architecture%20and%20Interior% 20Design%2C%20Explained. 

Dušan Cvetković. (2023). The Ultimate Guide to Baroque Architecture. URL: https://howtorhino.com/blog/ architecture-styles/baroque-architecture/#:~:text=The%20Ultimate%20Guide%20to%20Baroque%20Architecture 

Domarzewski A. (2012). Światło jako detal architektoniczny w świątyni. Czasopismo techniczne. 2012. Tom R. 109.z 5-A/2.

Gloria Serra Coch. (2020). Religious architecture and light. Part III. URL: https://www.nonarchitecture.eu /2020/01/20/religious-architecture-light-part-iii/.

Malinowska-Petelenz B. (2017). Metafizyka i światło. / Srodowisko Mieszkaniowe 18/2017. S.11-20. Wydawnictwo Polittchniki Krakowskiej. Kraków 2017. https://doi.org/10.4467/25438700SM.17.002.7592