ПАРАДИГМА СВІТЛА В АРХІТЕКТУРІ ЦЕРКОВНИХ БУДІВЕЛЬ РАДОСЛАВА ЖУКА

Автори:
1
Associate Professor of the Department of Architectural Environment Design Lviv Polytechnic National University

У статті аналізується світлопросторова композиція ряду греко-католицьких храмів української діаспори, спроектованих і збудованих відомим канадським архітектором Радославом Жуком. Встановлюється звід правил і принципів, які використовує архітектор для створення сакральної атмосфери у внутрішньому просторі церковних будівель за допомогою природного освітлення. Загалом досліджена світлопросторова композиція восьми церков, збудованих Радославом Жуком у другій половині ХХ ст. Йдеться про греко-католицькі храми в Канаді та США, збудовані між 1964 і 1968 роками: церква Св. Йосипа та церква Святої Родини у Вінніпезі, Канада; Церква Пресвятої Євхаристії в Торонто; Церква Святого Хреста в Тандер-Бей. Пізніше, у 70-х роках, за проектами Р. Жука збудовано: Свято-Троїцьку церкву в Керхонксоні, Нью-Йорк, США; Церква св. Йосафата, Рочестер, Нью-Йорк, США; Церква Святого Стефана, Калгарі, Канада.

Просторова структура перших церков, побудованих архітектором у Канаді, являє собою поєднання горизонтальних прямокутних об’ємів з вертикальними, які несуть основне смислове та образне навантаження. Світлова композиція в інтер’єрі костелів за розподілом яскравості подібна до сучасних католицьких храмів, де простір і поверхні святині освітлені найбільше. Виявилося, що в архітектоніці цих храмів архітектор використовує великі вітражі в стіні над головним входом, а також у куполах і вежах над святинею. Це створює високий рівень природного освітлення в цих частинах молитовного залу. Сама нава менш освітлена вузькими і високими вікнами в стінах. Така природа природного освітлення створює містичну атмосферу. Із зони слабкого освітлення погляди людей зверталися до сакрального простору святині, де звершується таїнство Євхаристії.

У церквах, побудованих у 1970-х роках, з'являється інше трактування природного освітлення. Архітектор акцентує увагу на грі світла й тіні на вертикальних тектонічних поверхнях покрівель різної висоти веж і простору під куполами. Улюблений прийом архітектора — використання горизонтальних смуг низьких вікон між стінами церкви та дахом. Найближчою до української традиції у творчості Жука є світлова композиція церкви Різдва Пресвятої Богородиці, збудованої у Львові у 2002 році.