РОЗВИТОК ТА ІНВЕСТИЦІЙНА ПРИВАБЛИВІСТЬ РИНКУ ЕЛЕКТРОННОГО СПОРТУ

1
Національний університет "Львівська політехніка"
2
Національний університет "Львівська політехніка"
3
Національний університет “Львівська політехніка”

Метою статті є вивчення ринку кіберспорту, даних про динаміку кіберспорту у світі та Україні та аналіз можливих напрямків інвестування кіберспорту та його інвестиційної надійності. При проведенні дослідження були використані загальнонаукові теоретичні методи дослідження, а саме аналіз, синтез, систематизація, пояснення. Метод абстрактно-логічного узагальнення застосовувався для вивчення та аналізу наукових публікацій, аналітичних доповідей, правових документів. Розглянуто шляхи отримання коштів в кіберспорті та наведено схему екосистеми ринку кіберспорту. Визначено місце України на світовому ринку кіберспорту. Автори також проаналізували існуючу українську законодавчу та нормативну базу, яка регулює процеси кіберспорту. Розглянуто розміри та механізми оподаткування прибутку від кіберспорту, а також фактори, що впливають на привабливість даного ринку. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що було доведено, що ринок кіберспорту є привабливою зоною для інвестування, оскільки містить багато бізнес-моделей, що дозволяють кожному інвестору знайти коротко- та довгострокові проекти, які мають тенденцію бути прибутковими, та обґрунтовано можливі напрямки інвестування на ринку кіберспорту. Проаналізовано надійність інвестицій з урахуванням співвідношення ціна/прибуток для кіберспортивних компаній, а також охарактеризовано інвестиційні можливості для великих компаній та фізичних осіб.

1. Горова К.О., Горовий Д.А., Кіпоренко О.В. (2016). Основні тенденції розвитку ринку кіберспорту. Проблеми і перспективи розвитку підприємництва, №4 (2), С. 51-55.

2. К 2022 году выручка от киберспорта может вырасти до $2,3 млрд. Available at: https://dota2.net/news/11164/

3. Задворський М. Як кіберспорт перетворився на бізнес з шаленими прибутками: аналіз причин. Available at: https://games.24tv.ua/kibersport-peretvorivsya-biznes-shalenimi-novini-ukrayini-i-svitu_n1482521

4. Інноваційні та інформаційні технології у фізичній культурі, спорті, фізичній терапії та ерготерапії. (2019). Матеріали II Всеукраїнської електронної науково-практичної конференції з міжнародною участю. Pед. О.А. Шинкарук. К.: НУФВСУ, 285 с.

5. Esports ecosystem in 2022: Key industry companies, viewership growth trends, and market revenue stats. Available at: https://www.insiderintelligence.com/insights/esports-ecosystem-market-report/

6. Global esports & live streaming market report. (2021). Newzoo, 43 p. Available at: https://newzoo.com/products/reports/global-esports-live-streaming-market-report

7. Лазнева І. О. Цараненко Д. І. (2018). Кіберспорт та його вплив на зміну структури світового ринку комп’ютерних ігор. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство, Вип. 22, ч. 2, C. 63-67.

8. Esports earnings. Available at: https://www.esportsearnings.com/tournaments

9. Бойко А.О., Кузьменко О. В., Койбічук В. В., Кушнерьов О. С. (2021). Роль та місце Українських кібергравців у світовому кіберспорті. Вісник Хмельницького національного університету, № 4 (299), C. 175-181. DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5732-2021-299-4-175-181.

10. Українська федерація кіберспорту. Available at: https://esports.ua/about.

11. Литвин І.В., Вакулка С.В. (2021). Кіберспортивна індустрія: сутність, елементи екосистеми та особливості розвитку і залучення інвестицій в Україні та світі. Молодий вчений, №1 (89), січень, C. 167-173. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-1-89-35

12. Новосельська З. Що таке кіберспорт? Досвід та перспективи України. Available at: https://pravdatutnews.com/society/2021/12/06/10604-shcho-take-kibersport-dosvid-ta-perspektyvy-ukrayiny

13. Дія City. Available at: https://city.diia.gov.ua/

14. Павлиш О. (2022). Cтатус резидента "Дія City" отримали уже 55 компаній: скільком відмовили. Економічна правда. Available at: https://www.epravda.com.ua/news/2022/02/16/682420/

15. Миллиарды в игре: за что спонсоры любят киберспорт. Available at: https://www.forbes.ru/biznes/388765-milliardy-v-igre-za-chto-sponsory-lyubyat-kibersport 

16. Hall S.B. (2020). How COVID-19 is taking gaming and esports to the next level. World Economic Forum. Available at: https://www.weforum.org/agenda/2020/05/covid-19-taking-gaming-and-esports-next-level/

17. Харебава Т. (2020). П'ять запитань юристу про кіберспорт. Юридична газета online. Available at: https://yur-gazeta.com/publications/practice/sportivne-pravo/pyat-zapitan-yuristu-pro-kibersport.html 

18. Rossolillo N. (2022). Investing in esports stocks. Available at: https://www.fool.com/investing/stock-market/market-sectors/communication/esports-stocks/      

19. Havran V.Ya., Hrytsai O.I., Havran M.I. (2014). Controlling the costs of industrial enterprises innovative processes. Вісник Національного університету «Львівська політехніка» Проблеми економіки та управління. Львів: Видавництво Львівської політехніки, № 799, С. 168-173.

20. What is Facebook's (NASDAQ:FB) P/E ratio after its share price tanked? (2020). Simply Wall St. Available at: https://is.gd/Dt5ejx