ДОСЛІДЖЕННЯ НОВИХ БІЗНЕС-МОДЕЛЕЙ ТА СТИЛЮ БІЗНЕСУ ПРОВІДНИХ ПІДПРИЄМСТВ СФЕРИ ТОРГІВЛІ (ВІТЧИЗНЯНІ ТА ЗАКОРДОННІ ПРАКТИКИ)

1
Національний університет "Львівська політехніка"
2
Національний університет "Львівська політехніка"
3
Національний університет “Львівська політехніка”

Глобалізація та цифрова трансформація докорінно змінюють бізнес-середовище, створюючи нові виклики та можливості для підприємств сфери торгівлі. Сучасні компанії змушені адаптуватися до швидких змін у споживчих перевагах, застосовувати інноваційні технології та формувати стратегії для забезпечення конкурентоспроможності. Тому актуалізується дослідження нових бізнес-моделей провідних торговельних підприємств світу та можливостей їх адаптації до умов українського ринку. Методи. У дослідженні використано комплексний підхід, що передбачає аналіз літературних джерел, порівняльний аналіз бізнес-моделей міжнародних і вітчизняних торговельних компаній, а також методи економічного моделювання для оцінювання ефективності різних стратегій. Звернено увагу на вивчення факторів успіху глобальних гравців у сфері торгівлі, їхніх стратегій цифровізації та підходів до управління клієнтськими взаємовідносинами. Результати. Аналіз світових тенденцій розвитку торговельних підприємств показав, що успішні компанії застосовують омніканальні бізнес-моделі, активно використовують аналітику великих даних для персоналізації послуг та впроваджують автоматизовані системи управління. Дослідження досвіду провідних міжнародних компаній свідчить про важливість стратегічної гнучкості, цифрових технологій і сталого розвитку у забезпеченні довгострокової конкурентоспроможності. Результати цього дослідження становлять інтерес для науковців, економістів, підприємців та політиків, які займаються питаннями цифрової трансформації бізнес-моделей, стратегічного розвитку підприємств та впровадження інновацій у сферу торгівлі. Наукова новизна. Дослідження підкреслює цінність інтеграції цифрових технологій у бізнес-процеси, оскільки вони сприяють підвищенню конкурентоспроможності, ефективності управління та адаптації підприємств до глобалізаційних викликів.

1. Пурденко О., Мельник В. (2021). Інноваційні бізнес-інструменти у сфері торгівлі. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право, (3), 77–84. https://doi.org/10.31617/zt.knute.2021(116)07

2. Гамова І. (2023). Вплив е-торгівлі на глобалізаційні перетворення у світі та в Україні. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Економіка, 1(222), 27–33. https://doi.org/ 10. 17721/ 1728- 2667. 2023/ 222-1/4

3. Кавун-Мошковська О. (2022). Глобалізаційні тренди розвитку лідерів світової роздрібної торгівлі. Науковий вісник Ужгородського національного університету, (42), 69–73. https://doi.org/10.32782/2413-9971/2022-42-12

4. Касич А., Рафальська І. (2019). Бізнес-моделі сучасних підприємств: поняття, види, зарубіжний досвід. Причорноморські економічні студії, (37), 86–92. http://bses.in.ua/journals/2019/37_2019/18.pdf

5. Євростат. (2025). Оборот роздрібної торгівлі в ЄС. https://ec.europa.eu/eurostat/web/international-trade-in-goods

6. Продовольча та сільськогосподарська організація ООН (2025). Світова торгівля агропродовольчими товарами. FAOSTAT. https://www.fao.org/faostat

7. Державна служба статистики України (2025). Внутрішня торгівля https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/spr.htm

8. Проскурніна Н. В. (2020). Трансформація бізнес-моделей підприємств роздрібної торгівлі в умовах цифровізації. Бізнесінформ, (10), 384–391. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2020-10-384-391

9. Трофименко О., Бояринова К., & Мельничук, В. (2024). Передумови та стратегії цифрової трансформації підприємств в Україні та світі. Економічний аналіз, 34(2), 385–394.https://doi.org/10.35774/econa2024.02.385

10. Омельченко А., Ченуша О. (2022). Інноваційні бізнес-моделі як інструмент стратегічного розвитку підприємства. Економічний вісник НТУУ “Київський політехнічний інститут”, (21), 52–55. https://doi.org/ 10.20535/ 2307-5651. 21. 2022.254847

11. Шостак Л., Павлова С. (2024). Формування потенціалу бізнес-моделі підприємства в умовах цифровізації. Інтелект ХХІ, (3), 104–109. https://doi.org/10.32782/2415-8801/2024-3.15

12. Величко К., Цибульська Е. (2023). Трансформація бізнес-моделей компаній: сучасні виклики та перспективи у цифровій економіці. Економіка та суспільство, (52). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-52-39

13. Іванченко Н. О., Подскребко О. С., & Мазур, В. М. (2021). Бізнес-моделі та сучасні інструменти підвищення ефективності підприємств роздрібної торгівлі. Бізнесінформ, (3), 207–212.https://doi.org/ 10.32983/ 2222- 4459- 2021- 3-207-212

14. Лінгур Л. (2020). Інтегровані підходи формування інформаційної системи КСВ для підприємств малого та середнього бізнесу. Економіка та суспільство, (22). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-38

15. Шостак Л. В., Бегун С. І. (2024). Особливості та умови формування бізнес-моделі підприємства в умовах цифрової трансформації економіки. Інфраструктура ринку, (80), 187–191.https://doi.org/10.32782/infrastruct80-32

16. Крилов Д. (2024). Розвиток електронної комерції в Україні в сучасних умовах. Проблеми сучасних трансформацій: економіка та управління, (12). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-12-03-02

17. Харун О., Грицина Л. (2022). Вплив діджиталізації на розвиток інноваційних бізнес-моделей логістичної сфери. Вісник Хмельницького національного університету, (6)(1), 124–129.https://doi.org/ 10.31891/ 2307- 5740- 2022- 312-6(1)-18

18. Цюпак В., Боднар А., & Романюк А. (2024). Впровадження цифрових технологій у управління підприємствами: можливості та виклики. Економічний аналіз, 34(2), 465–479.https://doi.org/10.35774/econa2024.02.465

19. Павлов К. В., Павлова О. М., Шостак Л. В., & Романюк Д. А. (2021). Стратегічні напрями нарощення економічного потенціалу підприємства. Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна. Серія:Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм. 14, 90–95. DOI:https://doi.org/10.26565/2310-9513-2021-14-09

20. Здреник В., Грод А., Очеретко Б., Бохонський В. (2024). Вплив цифрових технологій на розвиток бізнесу: трансформація бізнес-моделей та управління інноваційними проектами. Економічний аналіз, 34(2), 453–464. https://doi.org/10.35774/econa2024.02.453