Стаття присвячена систематизації та аналізу нових факторів конкурентоспроможності, зумовлених впливом ШІ, а також розробці стратегічних рекомендацій для компаній, що прагнуть зміцнити свої ринкові позиції. Обґрунтовано, що традиційні фактори конкурентоспроможності, такі як ціна, якість і бренд, поступаються місцем новим детермінантам, зокрема, глибокій персоналізації, прогнозній аналітиці, автоматизації процесів та інтеграції у цифрові екосистеми. Розроблено комплексну модель аналізу конкурентоспроможності продуктів у контексті цифрової трансформації, що поєднує технологічні, економічні та споживчі аспекти. Запропонований підхід дає змогу по-новому осмислити конкурентну боротьбу в умовах стрімкого розвитку штучного інтелекту та цифрових інновацій, створюючи основу для стратегічного переосмислення бізнес-моделей. Особливу увагу приділено тому, як компанії можуть використовувати аналітичні інструменти ШІ для отримання стратегічної переваги, адаптації до змінних ринкових умов та підвищення ефективності операційної діяльності. Визначено ключові чинники, що сприятимуть довгостроковій конкурентоспроможності, зокрема, швидкість адаптації, можливість масштабування технологій та ефективне управління даними.
1. Agrawal, A., Gans, J., & Goldfarb, A. (2016). The economics of artificial intelligence: An agenda. National Bureau of Economic Research.
2. Agrawal, A., Gans, J., & Goldfarb, A. (2018). Prediction machines: The simple economics of artificial intelligence. Harvard Business Review Press.
3. Davenport, T. H. (2018). The AI advantage: How to put the artificial intelligence revolution to work. MIT Press.
4. Daugherty, P. R., & Wilson, H. J. (2018). Human + machine: Reimagining work in the age of AI. Harvard Business Review Press.
5. Gentsch, P. (2018). Artificial intelligence in marketing, sales, and service: How marketers without a data science degree can use AI, big data and bots. Springer.
6. Iansiti, M., & Lakhani, K. R. (2020). Competing in the age of AI: Strategy and leadership when algorithms and networks run the world. Harvard Business Review Press.
7. Kotler, P. (2017). Marketing 4.0: Moving from traditional to digital. Wiley.
8. Lee, K. F. (2018). AI superpowers: China, Silicon Valley, and the new world order. Houghton Mifflin Harcourt.
9. McAfee, A., & Brynjolfsson, E. (2017). Machine, platform, crowd: Harnessing our digital future. W. W. Norton & Company.
10. Mueller, J. P., & Massaron, L. (2019). Deep learning for dummies. Wiley.
11. Porter, M. E. (2008). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. Free Press.
12. Subramaniam, M. (2017). The future of competitive strategy: Unleashing the power of data and digital ecosystems. MIT Sloan School of Management.
13. Taulli, T. (2019). Artificial intelligence basics: A non-technical introduction. Apress.
14. Davenport, T. H., & Ronanki, R. (2018). Artificial intelligence for the real world. Harvard Business Review. https://hbr.org/2018/01/artificial-intelligence-for-the-real-world
15. Fountaine, T., McCarthy, B., & Saleh, T. (2019). Building the AI-powered organization. Harvard Business Review. https://wuyuansheng.com/doc/Databricks-AI-Powered-Org__Article-Licensing...
16. Iansiti, M., & Lakhani, K. R. (2019). How artificial intelligence is changing the way companies are organized. Harvard Business Review. https://www.alumni.hbs.edu/stories/Pages/story-bulletin.aspx?num=7291
17. McKinsey Digital. (2023). Driving impact at scale from automation and AI. McKinsey & Company.https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/business%20functions/mckinsey%... %20from%20automation%20and%20ai/driving-impact-at-scale-from-automation-and-ai.pdf
18. The Boston Consulting Group (BCG). (2017). Competing in the age of AI: How machine intelligence changes the rules. Boston Consulting Group. https://www.bcg.com/publications/2017/competing-in-age-artificial-intell...
19. Forbes Insights. (2024). How AI is revolutionizing customer experience. Forbes Insights.https://www.forbes.com/sites/tonybradley/2024/10/11/how-ai-is-revolution...
20. Cooper, R. G. (2024). 006-! The AI transformation of product innovation - IMM 2024. Industrial Marketing Management, 5. https://www.researchgate.net/publication/380096288_006-The_AI_transforma... 2024
21. Національний інститут стратегічних досліджень (НІСД). (2024). Цифрова трансформація економіки України в умовах війни. Національний інститут стратегічних досліджень. https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/tsyfrova-transformatsiya-ek...
22. Махова, Г. В., & Вострякова, В. Ю. (2022). Штучний інтелект у підприємництві: можливості та перспективи використання. Економіка та підприємництво, 49, 75–89.http://doi.org/10.33111/EE.2022.49.MakhovaH_VostriakovaV
23. Вербівська, Л. В. (2023). Застосування інструментів штучного інтелекту при управлінні конкурентоспроможністю підприємства. Проблеми сучасних трансформацій. Сер. економіка та управління, (10). https://doi.org/ 10. 54929/ 2786-5738-2023-10-04-06