ЧАТ-БОТИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ДЛЯ ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ МАТЕРІАЛІВ ЗМІ

1
Національний університет «Львівська політехніка»
2
магістр журналістики, коректор інтернет-ЗМІ «Matrix»

Розвиток соціальних мереж, персоналізованих помічників, чат-ботів і обчислювальних алгоритмів примушує ЗМІ замислитись над новими перспективами роботи. Користувачі давно відійшли від формату отримання інформації через один канал. Сьогодні аудиторія споживає контент через різні канали, починаючи від паперових носів, закінчуючи отриманням даних через лінзи електронних окулярів. За цих умов журналістика повинна експериментувати, адже ніхто не може передбачити траєкторію подальших трансформацій медіасистеми.

Бот-програми стали незамінними помічниками для редакцій ЗМІ. Чат-боти – це спеціально запрограмовані комп’ютерні програми, які працюють за певним алгоритмом дій. Нині є оновні види бот-програм – прості та розумні. Адже за допомогою них можна швидко публікувати пости у соціальних мережах та месенджерах, шукати найпопулярніші теми, оперативно відповідати на запитання аудиторії, відслідковувати реакцію на дописи тощо. А також розумні програми можуть написати журналітський матеріал. І працюють вони 24/7 і опрацьовують велику кількістю інформації протягом кількох секунд. Такі бот-програми дають додаткові інструменти для мас-медіа, які полегшують і оптимізовують роботу журналістів.

Перші бот-програми були створені ще у 60-70 рр XX  століття. А в месенжерах чат-боти були наприкінці 90 рр XX століття – ICQ. Але значний поштовх для використання та розвитку чат-ботів став месенджер Telegram, який має цілу ботоферму. Такі програми мають перспективи, тому редакції провідних ЗМІ вкладають кошти у створення та навчання таких ботів, адже вони оптимізують редакційні процеси. У досліджені аналізуємо перспективи використання ЗМІ чат-ботів для поширення та популяризації своїх матеріалів та оптимізації редакційних процесів.

  1. Аркас Д. Чатботы в медиа: как это работает [Електронний ресурс] / Дмитрий Аркас // Детектор Медіа. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://detector.media/rinok/article/118964/2016-09-21-chatboty-v-media-...
  2. Белоус Е. Почему чат-боты — перспективный канал коммуникации с аудиторией [Електронний ресурс] / Екатерина Белоус // Media Bitch. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://mediabitch.ru/chat-bot/.
  3. Даниленко Дарина. Як чат-боти стають новими медіами? [Електронний ресурс] // Інтернет свобода. – 2020. – Режим доступу до ресурсу: https://netfreedom.org.ua/article/column-yak-chatboti-stayut-novimi-medi...
  4. Иванов А. Д. Роботизированная журналистика и первые алгоритмы на службе редакций международных СМИ / А. Д. Иванов // Знак: проблемное поле медиаобразования / А. Д. Иванов., 2016. – (2 (16). – С. 32–40.
  5. Иванов А. Д. Современное состояние роботизированной журналистики / А. Д. Иванов // Журналистика цифровой эпохи: как меняется профессия / А. Д. Иванов. – Екатеринбург, 2016. – С. 106–109.
  6. Как создать чат-бота с нуля на Python [Електронний ресурс] // Neurohive. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://neurohive.io/ru/tutorial/kak-sozdatchat-bota-s-nulja-na-python-instrukcija/%20-%20pll_switcher.
  7. Кіншаков Е. В. Інформаційний чат-бот для соціальної мережі Telegram з використанням Google Assistant та Google Search API [Електронний ресурс] / Е. В. Кіншаков // Сумський державний університет. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73577.
  8. Троянов Станіслав. Штучний інтелект написав статтю для The Guardian API [Електронний ресурс] /  Станіслав Троянов. – 2020 –  Режим доступу до ресурсу:  https://nachasi.com/2020/09/10/the-guardian-ai/ 
  9. У Telegram з’явився бот, який відстежує згадки у ЗМІ за вказаними словами [Електронний ресурс] // Media Sapiens. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: https://ms.detector.media/web/social/u_telegram_zyavivsya_bot_yakiy_vids... ue_zgadki_u_zmi_za_vkazanimi_slovami/.
  10. Чувасова Ю. О популярных чат-ботах и инструментах для их создания [Електронний ресурс] / Юлия Чувасова // Теплица социальныих технологий. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://te-st.ru/reports/meetup-chatbotsirk/.
  11. A Survey of Design Techniques for Conversational Agents [Електронний ресурс] / K.Ramesh, S. Ravishankaran, A. Joshi, K. Chandrasekaran // Communications in Computer and Information Science. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://doi.org/10.1007/978-981-10-6544-6_31.
  12. Dale R. The Return of the Chatbots [Електронний ресурс] / Dale // Natural Language Engineering. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://doi.org/10.1017/S1351324916000243.
  13.  Davies J. What The Guardian has learned from chatbots [Електронний ресурс] / Jessica Davies // Digiday. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://digiday.com/uk/guardian-learned-chatbots/.
  14. Sequential matching network: A new architecture for multi-turn response selection in retrieval-based chatbots / W.Yu, W. Wei, X. Chen, L. Zhoujun., 2017. – 505 с.
  15. Shevat A. Designing Bots: Creating Conversational Experiences. Sebastopol [Електронний ресурс] / Shevat. – 2018. – Режим доступу до ресурсу: https://www.accenture.com/t20180509T102140Z__w__/us-en/_acnmedia/PDF77/A....
  16. The Web Robots Pages [Електронний ресурс] // Robotstxt – Режим доступу до ресурсу: https://www.robotstxt.org
  17. Van der Haak B., Parks M., Castells M. The fu-ture of journalism: Networked journalism // International Journal of Communication. – 2012. – Т. 6. – С. 16. Van der Haak B. The future of journalism: Networked journalism / B. Van der Haak, M. Parks, M. Castells // International Journal of Communication / B. Van der Haak, M. Parks, M. Castells., 2012. – (6). – С. 16.
  18. Veglis A. Chatbots on the Rise: A New Narrative in Journalism [Електронний ресурс] / A. Veglis, T. Maniou // Redfame Publishing. – 2019. – Режим доступу до ресурсу: http://redfame.com/journal/index.php/smc/article/view/3986.
  19. Vitaly K. Chatbots: a Worthy Replacement for Apps or Temporary Obsession? [Електронний ресурс] / Vitaly // Cleveroad. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://www.cleveroad.com/blog/chatbots-a-worthy-replacement-forapps-or-....