Гонзожурналістські медіатексти в інформаційному просторі України

1
Львівський національний університет імені Івана Франка

У статті подано визначення терміна «інформаційний простір України», схарактеризовано його значення для національної безпеки, складовою частиною якої є інформаційно-психологічна безпека інтересів людини, суспільства, держави. Окреслено соціально-інформаційну сутність гонзожурналістики – нового явища у засобах масової комунікації, проаналізовано особливості її функціонування в інформаційному просторі України. Зосереджено увагу на взаємозв’язку і взаємозалежності гонзожурналістики та інформаційного простору в умовах гострої антиукраїнської інформаційно-психологічної агресії та повномасштабної російсько-української війни, які впливають на тематично змістове, інформаційне наповнення гонзожурналістських медіатекстів, що мають ґрунтуватися на правдивих засадах державотворчої внутрішньої і зовнішньої політики України.

Наголошено, що під час творчого процесу гонзожурналісти перебувають у комунікативному, інтерактивному, перцептивному та емоційному стані, що зумовлено особливостями створення писемного й усного, відео- і фотозображення фактів, подій, явищ із різних сфер життєдіяльності. Досліджено гонзожурналістські матеріали, в яких органічно поєднуються літературні та журналістські засоби і прийоми відображення суспільно-політичної реальності, розвінчування російських імперських наративiв, маніпулятивних повідомлень і фейків з домінуванням авторського аналізу, роз’яснення й оцінювання. Виокремлено гонзожурналістські матеріали Яніни Соколової, Богдана Кутєпова й Олександра Ковальчука, які професійно поєднують сатиру, іронію, гротеск, гіперболізацію, використовуючи характерні прийоми для створення своїх творчих доробків. Їхні медійні матеріали наповнені неспростовними, доказовими фактами, розвивають асоціативне і критичне мислення.

Доведено, що гонзожурналістика може ефективно виконувати бінарну функцію: репродукувати і продукувати, тобто правдиво відображати соціально-економічну, політикоідеологічну, мовно-культурну, освітньо-наукову дійсність і позитивно впливати на формування української національної свідомості, державницького мислення і переконання, національних і загальнолюдських морально-духовних цінностей, коли журналісти будуть мати глибокі правдиві знання про історію українсько-російських відносин, компетентно аналізувати, осмислювати, узагальнювати сучасні внутрішні і зовнішні процеси життєдіяльності і професійно розповідати на різноманітних медійних платформах.

  1. Вишнюк Н. (2015, 31 травня). Гонзо: право знати все. Detector.media. URL: https://ms.detector. media/profstandarti/post/13373/2015-05-31-gonzo-pravo-znaty-vse/ (Дата звернення: 28.10.2024).
  2. Здоровега В. Й. Теорія і методика журналістської творчості: підручник. 2-ге вид., перероб. i допов. Львів: ПАІС. 2004. 268 с.
  3. Здоровега   В.   Українська   періодика   у   сучасному   національно-інформаційному   просторі   //Українська періодика: історія і сучасність. Львів. 1995. С. 11–18.
  4. Дубас О. (2004). Інформаційний розвиток сучасної України у світовому контексті. К.: Генеза. 208 с.
  5. Коваленко А. Б., Корнєв М. Н. Соціальна психологія: підручник. К.: Геопринт, 2006. 400 с.
  6. Ковальчук О. Реклама смерті у Винничука. Варіанти. URL: https://varianty.lviv.ua/ publikatsiyi/reklama-smerti-u-vynnychuka (Дата звернення: 28.10.2024).
  7. Лизанчук В. Інформаційна безпека України: теорія і практика: підручник. Львів: ЛНУ імені Івана Франка. 2017. 728 с.
  8. Лизанчук В.  Цинізм в інформаційному просторі України. Універсум. 2013. № 3–4. С. 19–22.
  9. Михайлин І. Л. Журналістика: словник-довідник / автор-уклад. І. Л. Михайлин. К.: Академвидав, 2013. 320 с.
  10. Михайлівська О. Гуманітарна війна: діяльність «п’ятої колони» в Україні. Україна молода. 2024. 26 червня.
  11. Потятиник Б. Медіа: ключі до розуміння. Серія: Медіакритика. Львів: ПАІС, 2004. 312 с.
  12. Тимошик М. Завдання для свідомих громадських організацій та інтелігенції – підтримати той якісний медіапродукт, який не зберігся в країні. День. 2013. 25–26 січня.
  13. Шутяк Л. М. «Новий журналізм» у медійному дискурсі України: генеза та жанрово-стилістичні ознаки: дис. … канд. наук із соц. комунікацій: 27.00.04. Дніпропетровськ, 2015. 216 с.
  14. Thompson, H. S. The Kentucky Derby is decadent and depraved. URL: https://www. sensitiveskinmagazine.com/hunter-s-thompson-the-kentucky-derby-is-decadent-and-depraved/ (Дата звернення: 28.10.2024).
  15. Understanding Gonzo Journalism: From Thompson to Wolfe. (2021, 7 червня). MasterClass. URL: https://www.masterclass.com/articles/understanding-gonzo-journalism (Дата звернення: 28.10.2024).