ПОПУЛЯРИЗАЦІЯ НАУКОВОГО КОНТЕНТУ В УКРАЇНІ: НА ПРИКЛАДІ «МОЯ НАУКА», «КУНШТ», «ГРОМАДСЬКЕ» (НАУКА)

1
INTERNATIONAL UNIVERSITY OF ECONOMICS AND HUMANITIES ACADEMICIAN STEPAN DEMIANCHUK

Розглянуто специфіку висвітлення науково-популярних матеріалів на прикладі таких медіа, як «Куншт», «Моя наука» та «Громадське» (Наука). Проаналізовано контент та теми матеріалів, періодичність виходу, жанри, специфіку публікацій, присутність зазначених ЗМІ у соціальних мережах та різноманітність контенту.

Проаналізовано список тем, які найчастіше висвітлюють обрані медіа, кількість та якість контенту, що публікується за календарний місяць. Також якість висвітлення теми коронавірусу SARS-CoV-2 та пандемії 2020 року, розробку вакцини на всіх етапах проти коронавірусу SARS-CoV-2, її види та доведену ефективність.

Наведено напрямок руху науково-популярних медіа за визначенням In Science та популяризаторів науки. Наведено перелік українських популяризаторів науки.

Наголошено на важливості популяризації науки та щоденному розвитку науки, щоб між знаннями вчених та знаннями пересічних громадян не було прірви, та створенні нових науково-популярних медіа в Україні. А також на вивченні мови сучасної науки, тобто англійської, адже саме цією мовою виходять в світ публікації, що стосуються науки, техніки та всіх передових наукових досліджень. Завдяки англійській мові публікації, популяризатори мають можливість дізнаватись про останні відкриття та винаходи. І таким чином, швидко доносити до загалу останні наукові знання. Наголошено на малій кількості науково-популярних медіа в Україні та важливості заповнювати цю нішу, адже аудиторія бачить у ній потребу. А також у важливості просування науково-популярного контенту через соціальні мережі, такі як YouTube, Instagram, Facebook, Twitter, Telegram. 

Окреслено ключові напрямки розвитку української наукової популяризації та її функції.

Наведено визначення термінів «популяризація науки», «науково-популярне медіа» та функції популяризації науки.

  1. Science After Dark [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://experimentanium.com.ua/science-after-dark/
  2. Антон Сененко. Від кількості до якості. Як еволюціонує популяризація науки в Україні [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=5746
  3. Британські вчені заявили про науковий прорив, який прискорить розробку ліків. Над задачею працювали понад 50 років [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://hromadske.ua/posts/britanskij-vcheni-zayavili-pro-naukovij-proriv-yakij-priskorit-rozrobku-likiv-nad-zadacheyu-pracyuvali-ponad-50-rokiv
  4. Вакцина від COVID індонезійської Bio Farma показала ефективність 97% [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://hromadske.ua/posts/vakcina-vid-covid-indonezijskoyi-bio-farma-pokazala-efektivnist-97-odnak-kompaniya-ne-nadala-vsih-neobhidnih-dani
  5. Голос наукпопу. Чому його так слабо чути? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ms.detector.media/trends/1411978127/golos_naukpopu_chomu_yogo_tak_slabo_chuti
  6. Громадське [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Громадське_телебачення
  7. Засновниця проекту InScience: В українській науці ще є талановиті люди, які не виїжджають за кордон [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://ms.detector.media/mediaprosvita/mediaosvita/zasnovnitsya_proektu_inscience_v_ukrainskiy_nautsi_sche_e_talanoviti_lyudi_yaki_ne_viizhdzhayut_za_kordon/
  8. Коновець О. Ф. Методологічні проблеми популяризації історії науки і техніки. Популяризація науки в Україні: історія і сучасність/За ред. А. З. Москаленка, О. Ф. Коновця. – К.: Хрещатик, 92.
  9. Коронавірус — удруге й навіть утретє? Коли антитіла не лише не рятують, а й «допомагають» заразитися ще раз [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://hromadske.ua/posts/koronavirus-udruge-j-navit-utretye-koli-antitila-ne-lishe-ne-ryatuyut-a-j-dopomagayut-zarazitisya-she-raz
  10. Куншт [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Куншт
  11. Наука в метро [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://kunsht.com.ua/nauka-v-metro/
  12. Наука та її популяризація: стан і перспективи розвитку в Україні [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://www.nas.gov.ua/UA/Messages/news/Pages/View.aspx?MessageID=3988
  13. Наука як по маслу [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://my.science.ua/nauka-yak-po-maslu-podkasty-za-uchasti-avtoriv-moya-nauka-i-ne-tilky/
  14. Нобелівську премію з фізики отримали троє дослідників чорних дір [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://hromadske.ua/posts/nobelivsku-premiyu-z-fiziki-dali-za-chornu-diru-ta-supermasivnij-kompaktnij-obyekt-u-centri-nashoyi-galaktiki
  15. Моя наука [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://my.science.ua/about/
  16. Моя наука. Автори  [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://my.science.ua/authors/
  17. Моя подруга з темної матерії [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://starylev.com.ua/moya-podruga-z-temnoyi-materiyi
  18. Міфи [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://kunsht.com.ua/mifi/
  19. Пандемія чи локдаун: що швидше вб’є економіку? [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://my.science.ua/pandemiya-chy-lokdaun-shho-shvydshe-vb-ye-ekonomiku/
  20. Популяризація науки [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Популяризація_науки
  21. Подкасти [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://kunsht.com.ua/podkasty/
  22. Про коронавірус [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://kunsht.com.ua/texty/
  23. Про Куншт [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://kunsht.com.ua/pro-proekt/
  24. Телеканал для пасажирів Way TV [Електронний ресурс]. Режим доступу:  https://waytv.com.ua/
  25. Чи є майбутнє в української науки? Фізик Антон Сененко про її 4 головні проблеми [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://rubryka.com/article/anton-senenko/
  26. Як роблять вакцини? [Електронний ресурс]. Режим доступу:  https://my.science.ua/yak-roblyat-vaktsyny/