Телебачення було і залишається одним із найпотужніших засобів масової комунікації. Особливо його вплив відчутний у період широкомасштабних війн, адже тоді інформація стає не просто відомістю незалежно від форми її подання, а інструментом контрпропаганди, елементом національної безпеки, а поширення інформації – можливістю донесення життєво необхідної для суспільства і держави правди до споживача інформації про справжнє становище речей. Саме на такому етапі сьогодні перебуває телепростір України, значення якого у війні проти ворога вийшло на зовсім новий – більш важливий і системний рівень. З урахуванням стандартів і принципів телевізійної журналістики і українського законодавства, яке регламентує і контролює телевізійне виробництво у час воєнного стану по-іншому, телебачення продовжує працювати для забезпечення безперебійного інформування суспільства.
Зважаючи на це, актуальною є тема дослідження того, як телевізійна журналістика використовує широкий спектр доступних їй можливостей наживо вести інформаційну боротьбу заради поширення правдивих даних. Зокрема, з використанням у сучасному українському телевізійному виробництві телемарафонів або як ще їх називають телемаратонів.
Дослідження показало, що телемарафони в Україні в період широкомасштабної війни, розгорнутої Росією проти України, стали популярним і дієвим типом поширення інформації про стан речей на фронті, аналітику подій минулого і сьогодення, найважливіших рішень владних структур, аналізу рішень, ухвалених урядами солідарних у цій війні держав з Україною і міжнародних організацій. Завдяки своїй новизні в телевізійному просторі, телемаратони стали доступними не лише глядачам загальнонаціональних телеканалів, а й прихильникам регіональних медіа.
Специфіка телевізійних марафонів, їхнє виробництво і використання у телевізійному просторі має хороші перспективи для підсилення телевізійного мовлення і протистоянні пропаганді з боку країни-агресора, а також задля оперативного поширення актуальної і точної інформації, дає можливість присутності у телеефірі представників органів влади і Генерального штабу, які нині є першоджерелом інформації, а також аналітикам і представникам громадського середовища, що допомагають відстоювати інформаційну безпеку держави. Також це показник високого рівня організації телевізійного виробництва, його постійного розвитку і можливості реагувати на потреби споживачів інформації. Адже світ не стоїть на місці і стрімкий розвиток і популярність соцмереж, месенджерів і онлайн-медіа потребують гідної конкуренції з боку традиційних медіа. Завдяки телемарафонам телевізійна журналістика приймає цей виклик і хоч навіть за таких умов трохи втрачає в оперативності поширення інформації, утім завдяки її точності і перевірці унеможливлює масове поширення дезінформації та фейків, яких є багато, наприклад, у телеграм-каналах і вони працюють на ворога.
1. Battles in Donbas and new weapons for Ukraine May 28 (2022).| «Edyny Novyni» marathon, [Electronic resource]. - Access mode: https://www.youtube.com/watch?v=qym3r_P1gn0&t=18s. – Name from the screen
2. Grubach K. (2020). Architecture and tempo of the press marathon of the President of Ukraine V. Zelenskyi, Scientific notes of the Institute of Journalism, Vol. 1 (76).
3. Goyan V. (2011). Journalistic creativity on television: a monograph. Kyiv: Polygr. Center "Kyiv University", 319 p.
4. Dvoryanin P. (2016). News on regional television: study. manual. Lviv: LNU named after Frank, 262 p.
5. Dmitrovsky Z. (2006). Television journalism: teaching. manual. Lviv: Publishing Center of Ivan Franko Lviv National University, 208 p.
6. Kitsa, M. (2021). Media as a source of popular science information during COVID-19 pandemic. International Journal of Media and Information Literacy, 6(1), 119-128. DOI: 10.13187/ijmil.2021.1.119
7. Kyiv holds the blow - 04/01/2022: marathon of the "Kyiv" TV channel, [Electronic resource]. - Access mode: https://www.youtube.com/watch?v=UcwzeLMbqRs. – Name from the screen
8. Kyiv holds the blow - 26.08.2022 - marathon of the "Kyiv" TV channel, [Electronic resource]. – Access mode: https://www.youtube.com/watch?v=8K7IM4jOaUQ. – Name from the screen
9. The latest news in Ukraine ONLINE 11/14/2022 - ICTV telethon [Electronic resource]. - Access mode: https://www.youtube.com/watch?v=iKf1PEHuBg4. – Name from the screen
10. Large-scale missile attack on Ukraine - 31.10.2022 - marathon of the "Kyiv" channel, [Electronic resource]. – Access mode: https://www.youtube.com/watch?v=1Wku_IpPUcM. – Name from the screen
11. Slobodyanyuk A. (2018). Evaluation of the impact of television on people's social behavior [Electronic resource] / A. V. Slobodyanyuk, V. R. Reshetnyk // Materials of the XLVII scientific and technical conference of VNTU divisions, Vinnytsia, March 14-23, [Electronic resource]. - Access mode: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hum/all-hum-2018/paper/vie....
12. Solomin E. (2021). Ukrainocentrism and propaganda: the realities of regional television broadcasting in the Luhansk region. Bulletin of the Lviv Polytechnic National University: journalism. Lviv. Issue 1, No. 2. P. 33-39.
13. Prudnykova O. (2017). The influence of television on the formation of the information culture of the regions of Ukraine / O. V. Prudnykova // Regional politics: history, political and legal principles, architecture, urbanism: coll. of science work: at 2 p.m. / Kyiv. national University of Architecture and Architecture. ; editor : PM Kulikov head) [etc.]. - Kyiv ; Ternopil: Beskydy, 2017. - Vol. 3, part 1: Third International Science-Pract. conference, Kyiv, November 22 - 23, 2017 - pp. 48 - 53.
14. TV channel "Kyiv" conducts a non-stop marathon, [Electronic resource] . – Access mode: https://tv.kyiv.media/news/telekanal-kyyiv-vede-bezperervnyj-marafon. – Name from the screen
15. Decree of the President of Ukraine No. 152/2022 On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine dated March 18, 2022 "Regarding the implementation of a unified information policy under martial law", [Electronic resource].- Access mode: https://www.president .gov.ua/documents/1522022-41761. – Name from the screen
16. Yatchuk, O. (2019). Live and interactive broadcasting: genre features. Image. No. 3(32). P. 126-135. DOI: https://doi.org/10.21272/Obraz.2019.3(32)-126–135.
17. 75% of Ukrainians trust the "Edyni Novyni" telethon - study by Gradus Research Company [Electronic resource]. – Access mode: https://www.nrada.gov.ua/75-ukrayintsiv-doviryayut-telemarafonu-yedyni-n.... – Name from the screen
18. 76% of Ukrainians trust the joint telethon of Ukrainian channels "Edyny Novyny" [Electronic resource]. – Access mode: https://www.nrada.gov.ua/76-ukrayintsiv-doviryayut-spilnomu-telemarafonu.... – Name from the screen