СПЕЦИФІКА ТА РІЗНОВИДИ КІНОСЮЖЕТІВ В СУЧАСНИХ ЗМІ

1
Національний університет «Львівська політехніка»

У публікації вказано на те, що кінематограф та його виражальні засоби, як вид мистецтва та галузь людської діяльності, яка може створювати рухомі зображення, завдяки сучасним технічним пристроям, став невід’ємним атрибутом сучасних засобів масової інформації. Кіносюжети стали важливою візуальною складовою медійного продукту нашого сьогодення. Їхня затребуваність вимагає не лише збільшення кількісних показників у процесі виробництва, а й нових підходів до поліпшення якості такої продукції, адже від її популярності серед глядацької аудиторії напряму залежить кількість фінансової винагороди від рекламодавців та рейтингові показники телеканалів.

У публікації здійснено короткий огляд джерельної бази з проблематики дослідження. Розглянуто основні визначення й характерні особливості кіносюжетів як одного з важливих елементів сучасної візуальної журналістики. Закцентовано увагу на різновидах кіносюжетів у сучасних засобах масової інформації. Здійснено класифікацію кіносюжетів за різними характеристиками.

Проаналізовано специфічні риси кіносюжетів та базові елементи їхнього створення. Вказано на те, що однією з особливостей створення якісного кіносюжету є вміння правильно і грамотно створити його сценарій. Наведено погляди теоретиків та практиків сучасної телевізійної журналістики на технологію створення кіносюжетів відповідно до правил драматургії та сценічної майстерності.

У висновках наголошено на професійних аспектах підготовки журналістів, які хочуть спеціалізуватися на виготовленні кіносюжетів для сучасних засобів масової інформації.

1. Арістотель. Поетика / Арістотель. – Х.: Фоліо, 2018. – 154 с.

2. Вайно М. Сценарна майстерність: написання п’єси; написання кіносценарію : навч. посіб. Книга 1/ М. Вайно. – Івано-Франківськ: Місто-НВ. – 2015. –232 с. 

3. Григоренко В., Божко А. Кінематограф та ЗМІ як основні складові сучасного суспільства / В. Григоренко, А. Божко // Традиційна культура в умовах глобалізації: збереження автентичності та розвиток креативних індустрій. Матеріали науково-практичної конференції (22–23 червня 2018 року). – Х: «Друкарня Мадрид», 2018. – С.62-64.

4. Грубич К. Архітектоніка тексту телевізійного літературного сценарію: від Арістотеля до сучасного репортера / К. Грубич // Мова. Суспільство. Журналістика: Збірник матеріалів і тез XXV (ювілейної) міжнародної науково-практичної конференції з проблем функціонування і розвитку української мови «Мова. Суспільство. Журналістика» (Київ, 5 листопада 2019). – К.: 2019. – С. 51-56.

5. Дмитровський З. Телевізійна журналістика [навч. посіб] / Зенон Дмитровський. – 2-ге вид. – Львів : ПАІС, 2006. – 208 с.

6. Житницький А. Драматургія масових театралізованих заходів : навч. посіб. / А. Житницький. – Х.: ХДАК, 2004. – 128 с.

7. Лєбєдєв О., Прядко О. Пластичність кінематографічного зображення та її складові / О. Лєбєдєв, О. Прядко // Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. – 2013. – Вип. 13. – С. 160-168.

8. Кокотюха А. Як продати сценарій у країні, не заточеній на комерційне кіно [Електронний ресурс]/ А. Кокотюха. – Режим доступу :  https://detector.media/community/article/95017/2014-06-23-yak-prodaty-stsenariy-u-kraini-ne-zatocheniy-na-komertsiyne-kino/

9. Курінна Г. Сценарна майстерність на телебаченні. Теледраматургія : навч. посіб. / Г. Курінна. – Х.: ХДАК, 2013. – 189 с.

10. Курінна Г. Концепт конструкції кіносценарію в контексті американської сценарної школи / Г. Курінна // Вісник Харк. держ. акад. дизайну і мистец. : зб. наук. пр. / за ред. В. Я. Даниленка. – Х.: ХДАДМ,
2011. – Вип. 3. – С. 180–183.

11. Максимович М. Базові елементи й особливості підготовки журналіста-оператора / М. Максимович //Вісник нац. ун-ту «Львівська Політехніка». Серія «Журналістські науки». – 2018. – Вип. 896. – С. 78-84.

12. Польська Я., Чернявська Л. Роль оператора у втіленні авторського задуму в дискурсі молодіжного ТБ (на прикладі програми «Універ» каналу «Юніверс-ТБ») / Я. Польська, Л. Чернявська // Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. – 2010. – Ч. 1. – С. 151-156.

13. Рикова В. Як написати сценарій для відеоролика? [Електронний ресурс]/ В. Рикова. – Режим доступу : https://mavr.ua/ua/kak-napisat-stsenariy-dlya-videorolika/

14. Телевізійний сюжет від А до Я: для початківців і не тільки [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://knukim.edu.ua/televiziyniy-syuzhet-vid-a-do-ya-dlya-pochatkivtsiv...

15. Ференц Н. Основи літературознавства /Н. Ференц. – К.: Знання, 2011. – 431 с.

16. Холод О. Основи тележурналістики : курс лекцій  / [авт. та укл.  О. Холод; автори: З. Дмитровський, Ю. Шаповал. – К. : КиМУ, 2012. – 121 с.

17. Яковець А. В. Телевізійна журналістика: теорія і практика : підручник /А. Яковець. – К.: Києво-Могилянська академія, 2007. – 240 с.