Дослідження співпраці ІТ-підприємств з ВНЗ у підготовці кадрів

2025;
: cc. 267 - 273
Автори:
1
Національний університет “Львівська політехніка”

Досліджено теоретичні та практичні аспекти розвитку співпраці між ІТ-під- приємствами та закладами вищої освіти у процесі підготовки висококваліфікованих кадрів. Проведено аналіз наукових підходів до розуміння партнерських відносин підприємств із ВНЗ, розкрито сутність маркетингу взаємовідносин у контексті освітньо- виробничої співпраці. Окреслено основні форми взаємодії ІТ-компаній з університетами, серед яких дуальна освіта, стажування студентів, спільні навчальні програми, науково- дослідні лабораторії, хакатони та освітні ініціативи на базі компаній EPAM, SoftServe, GlobalLogic, Genesis. Розглянуто етапи підбору персоналу в ІТ-компаніях, що дає змогу визначити вимоги ринку до компетенцій майбутніх фахівців. Виявлено основні бар’єри ефективної співпраці, серед яких бюрократичні обмеження у ВНЗ, фінансова залежність, повільна модернізація освітніх програм, недосконалість нормативно-правової бази та відмінності у пріоритетах партнерів. Обґрунтовано, що подолання цих проблем можливе шляхом запровадження гнучких механізмів партнерства, створення спільних освітньо- наукових центрів, використання EdTech-платформ та розвитку дуальної освіти.

  1. Ус, М. І. (2011). Сучасні напрямки формування партнерських відносин. Бізнес-Інформ, (8), 181–183.
  2. Безвух, С. В., & Стопчак, А. Ю. (2015). Соціальне партнерство науки і бізнесу: форми взаємодії, проблеми і рекомендації щодо їх вирішення. Вісник Хмельницького національного університету, (3), 7–14.
  3. Лизунова, О. М., & Придатько, Е. М. (2016). Підвищення ефективності використання потенціалу підприємства шляхом удосконалення системи управління кадрами. Вісник Одеського національного університету. Серія: Економіка, (5), 92–96.
  4. Чухрай, Н., & Патора, Р. (2010). Товарна інноваційна політика: управління інноваціями на підприємстві. Київ: Кондор.
  5. Даньків, Й. Я., Попович, М. С., & Волошина, Ю. Я. (2013). Співпраця університетів і підприємств на сучасному етапі розвитку соціально-економічних відносин України. Науковий вісник Ужгородського університету, (4), 81–84.
  6. Чухрай, Н. І., & Щербата, Т. С. (2016). Співробітництво між підприємствами-виробниками інформаційно-технологічного продукту. Менеджмент і маркетинг інновацій, (3), 161–169.
  7. Асоціація   “IT   Ukraine”.   (2025,   листопад   1). Офіційний   веб-портал    Асоціації    “IT Ukraine”. https://itukraine.org.ua/
  8. Тєлєтов,  О.  С.  (2014).  Стан  і  проблеми  в  маркетинговій  діяльності  в  науці  і  освіті України. Економічний вісник НТТУ “КПІ”, (11), 435–439.
  9. Statista Research Department. (2020, November 4). Global outsourcing industry revenue by service type 2010– 2019. Statista URL: https://www.statista.com/statistics/189800/global-outsourcing-industry-revenue-by-service-type/
  10. Чухрай, Н. І., & Криворучко, Я. О. (2018). Оцінювання і розвиток відносин між бізнес-партнерами: монографія. Львів: Растр-7.
  11. Кондратенко, Ю., & Харченко, В. (2014). Аналіз особливостей інноваційної співпраці академічних інституцій та ІТ-компаній в напрямках S2B та B2S. Наукові праці НУ “Львівська політехніка”, 1(39), 15–19.
  12. Шевченко, Л. С. (2012). Розвиток економіки за участі інноваційних університетів. Вісник Національної юридичної академії України ім. Ярослава Мудрого. Серія: Економічна теорія та право, (2), 6.
  13. Никифоренко В. Г. (2013). Сучасні підходи до оновлення понять щодо розвитку людських ресурсів.Економіка розвитку, № 2 (66), с. 1–7.
  14. Офіційний сайт організаці Erasmus for Young Entrepreneurs. URL: https://www.erasmus-entrep- reneurs.eu
  15. Корсаков Д. О. Організаційна діагностика системи управління персоналом підприємства. Економіка та управління виробництвом. 2011. С. 84−87
  16. Зубрицька Я. О. Оцінка системи управління трудовим потенціалом підприємства. Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки. 2015. № 1. С. 172−182.