The use of economic-mathematical modeling and modern technologies in the optimization of enterprise’s marketing distribution policy

Автори: 
N.E. Kuzjo, N.S. Kosar

The basic approaches of distribution channels formation of enterprise are analyzed, the stages of sale channel strategy development are studied. The modern trends of sales channels development related to direct marketing are analysed. The processes of development, maintaining and usage of customers, suppliers and mediators databases are considered in order to establish and develop contacts with them, advantages and disadvantages of the databases usage are overviewed. The appropriateness of economic-mathematical modeling usage to optimize marketing distribution policies is justified.

1. Крикавський Є.В. Маркетингова політика розподілу: навч. посіб. / Є.В. Крикавський, Н.С. Косар, А. Чубала. — Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. — 232 с. 
2. Маркетинг: підручник / [В. Руделіус, О.М. Азарян, О.А. Виноградов та ін.]; ред.- упор. О.І. Сидоренко, П.С. Редько. — К.: Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2005. — 422 с. 
3. Маркетинговий менеджмент: підручник / [Ф. Котлер, К.Л. Келлер, А.Ф. Павленко та ін]. — К.: Хімджест, 2008. — 720 с. 
4. Мороз Л.А. Маркетинг: підручник / Л.А. Мороз, Н.І. Чухрай; за ред. Мороз Л.А. — 5-те вид., онов. — Львів: Бухгалтерський центр «Ажур», 2010. — 232 с. 
5. Украинский рынок телемаркетинга вырастет на 40 % // Маркетинговые исследования в Украине. — 2010. — № 5 (42). — С. 88–89. 
6. Две трети Интернет-пользователей совершали покупки в Интернете // Маркетинговые исследования в Украине. — 2010. — № 5 (42). — С. 62–63. 
7. Інтернет-торгівля стала лідером української економіки за темпами зростання [Electronic resource]. — Availible at: http://ua.korrespondent. net/journal/1576449-korrespondent-dodali-v-koshik-internet-torgivlya-stala-liderom-ukrayinskoyi-ekonomiki-za-tempami-zros. 
8. http://ua.comments.ua/ht/206442-ukraintsi-stali-vitrachati-na.html. 
9. Цехетбауер Е. Концепції маркетингу на основі банку даних [Electronic resource]. — Availible at: http://www.audyt.lviv.ua/ru/statti/17-statti-po-marketyngu. 
10. Маркетинг у мінливому світі [Electronic resource]. — Availible at: http://e-bazar.ks.ua/?p=956. 
11. Косар Н.С. Інформаційне забезпечення реалізації концепції партнерського маркетингу у діяльності підприємств / Н.С. Косар, Н.Є. Кузьо, А.Б. Гайдук // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції «Проблеми формування та реалізації конкурентної політики: аспекти молодіжного підприємництва» — Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2009. — С. 168–171. 
12. Єжова Л.Ф. Інформаційний маркетинг: навч. посіб. / Л.Ф. Єжова. — К.: КНЕУ, 2002. — 560 с. 
13. Катренко А.В. Дослідження операцій: підручник / А.В. Катренко. — Львів: Магнолія Плюс, 2004. — 549 с.
14. Кутковецький В.Я. Дослідження операцій: навч. посіб. / В.Я. Кутковецький. — К.: Вид-во ТОВ «Видавничий дім «Професіонал», 2004. — 350 с. 
15. Наконечний С.І. Економетрія: підручник / С.І. Наконечний, Т.О. Терещенко, Т.П. Романюк. — Вид. 4-те, доп. та перероб. — К.:КНЕУ, 2006.—528 с.