У статті зроблено спробу розкрити суть громадського контролю як чинника демократизації судової системи в Україні. З’ясовано, що громадський контроль є істотним чинником демократизації будь-якої інституції. Доведено, що саме активний громадський контроль за судовою владою може стати істотним поштовхом до створення ефективної та справедливої судової системи, забезпечити відкритість та прозорість функціонування судової влади, що зі свого боку, сприятиме збільшенню рівня довіри громадськості до судової системи. Сутність такого контролю не повинна зводитися лише до розуміння цього поняття, узвичаєних методів його реалізації, а повинно розглядатися як взаємодія влади та громадськості через налагодження сталих і дієвих способів взаємодії та комунікації
Зазначено, що сьогодні у науковому дискурсі існує певний консенсус стосовно того, що побудувати демократичну, соціальну, правову державу неможливо без тісного взаємозв’язку держави та громадянина, їх злагодженої роботи та ефективного контролю за діяльністю органів державної влади з боку громадськості. Тому громадський контроль за судовою системою є важливою формою реалізації конституційних прав громадян та активним способом залучення населення до управлінської діяльності державою.
1. Kravchuk V. (2016). Hromadskyi kontrol sudovoi vlady yak sposib vidnovlennia doviry suspilstva do sudiv ta suddiv. [Public control of the judiciary as a way to restore public confidence in the courts and judges]. Aktualni problemy pravoznavstva. 2016. Vol. 3. P. 11–16 [in Ukrainian].
2. Hoptariev O. I. (2018). Hromadskyi kontrol za diialnistiu sudovoi vlady na suchasnomu etapi. [Public control over the activities of the judiciary at the present stage]. Naukovyi visnyk Dnipropetrovskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav. No. 4. P. 66–69 [in Ukrainian].
3. Nesterovych V. F. (2011). Konstytutsiino-pravovi zasady zdiisnennia vplyvu hromadskosti na pryiniattia normatyvno-pravovykh aktiv v Ukraini. [Constitutional and legal principles of public influence on the adoption of regulations in Ukraine]. Biuleten Ministerstva yustytsii Ukrainy. No 3. P. 32–41 [in Ukrainian].
4. Kablak P. I. (2015). Vzaiemovidnosyny sudovoi vlady ta hromadskosti (pravovi i orhanizatsiini aspekty) [Relationship between the judiciary and the public (legal and organizational aspects)]. Dys. ... kand. yuryd. nauk : 12.00.10. 211 p. [in Ukrainian].
5. Nalyvaiko T. V. (2010). Hromadskyi kontrol v Ukraini yak instytut hromadianskoho suspilstva: teoretyko-pravovyi aspekt. [Public control in Ukraine as an institution of civil society: theoretical and legal aspect]. Аvtoref. dys. ... kand. yuryd. nauk: 12.00.01. Lvivskyi derzhavnyi universytet vnutrishnikh sprav. Lviv, 2010. 18 p [in Ukrainian].
6. Krupnyk A. S. (2007). Hromadskyi kontrol: sutnist ta mekhanizmy zdiisnennia. [Public control: the essence and mechanisms of implementation.]. Teoretychni ta prykladni pytannia derzhavotvorennia. Vol. 1. P. 1–10. URL: https://novyi-stryi.at.ua/gromkontrol/KRUPNYK_A_pro_grom_kontrol.pdf (Accessed: 10.01.2022) [in Ukrainian].
7. Prylutskyi S. V. (2010). Sudova vlada i hromadianske suspilstvo: vzaiemozviazok, mistse ta rol u pravovii derzhavi. [The judiciary and civil society: the relationship, place and role in the rule of law]. Pravova derzhava. 2010. Vol. 21. Р. 342–351 [in Ukrainian].
8. Kravchuk V., Kravchuk V. (2016). Hromadskyi kontrol sudovoi vlady yak sposib vidnovlennia doviry suspilstva do sudiv ta suddiv. [Public control of the judiciary as a way to restore public confidence in the courts and judges.]. Aktualni problemy pravoznavstva. Vol. 3 (7). P. 11–16 [in Ukrainian].
9. Khotynska-Nor O. Z. (2016). Hromadskyi kontrol yak faktor rozvytku sudovoi systemy. [Public control as a factor in the development of the judicial system.]. Chasopys tsyvilnoho i kryminalnoho sudochynstva. No. 4 (31). URL: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:W8ojwEwxQMoJ:irbis-... cgiirbis_64.exe%3FC21COM%3D2%26I21DBN%3DUJRN%26P21DBN%3DUJRN%26IMAGE_FILE_DOWNLO AD%3D1%26Image_file_name%3DPDF/Chcks_2016_4_14.pdf+&cd=1&hl=uk&ct=clnk&gl=ua (Accessed: 10.01.2022) [in Ukrainian].
10. Vilhushynskyi M. Y. (2013). Sudy zahalnoi yurysdyktsii u systemi vzaiemovidnosyn iz subiektamy vladnykh povnovazhen ta hromadskistiu. [Courts of general jurisdiction in the system of relations with the subjects of power and the public] Avtoref. dys. ... doktora yuryd. nauk. : 12.00.10; 12.00.07. Odesa. 33 p. [in Ukrainian].
11. Bihun V. S. (2009). Pravosuddia yak zdiisnennia narodovladdia. Prysiazhne anuliuvannia zakonu. [Justice as the exercise of democracy. Sworn repeal of the law]. Antropolohiia prava: filosofskyi ta yurydychnyi vymiry (stan, problemy, perspektyvy): materialy Mizhnarodnoho kruhloho stolu (m. Lviv, 4–5 hrudnia2009 r.). Lviv. P. 17–29 [in Ukrainian].
12. Pranglishvili I. V. Sistemnyy podkhod i obshchesistemnye zakonomernosti. [System approach and system-wide regularities]. Seriya“Sistemy i problemy upravleniya”. Moskva: Sinteg Publ. 2000. 528 p. [in Russian].
13. Zarichnyi O. A. Uchast hromadskosti u zdiisnenni publichnoi vlady: teoretyko-pravove doslidzhennia. [Public participation in the exercise of public power: theoretical and legal research]. Avtoref. dys. kand. yuryd. nauk: 12.00.01. Lviv, 2017. 21 p. [in Ukrainian].
14. Kravchuk V. Hromadskyi kontrol za funktsionuvanniam sudovoi vlady. [Public control over the functioning of the judiciary]. Visnyk Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy. 2016. No. 3 (45). P. 53–60 [in Ukrainian].
15. Kablak P. Sudy ta hromadskist: zarubizhnyi dosvid vzaiemodii. [Courts and the public: foreign experience of cooperation]. Porivnialno-analitychne pravo. 2014. No. 4. P. 214–218 [in Ukrainian].