Інформаційна технологія супроводу навчання студентів з аутизмом: аспекти моделювання віртуального асистента

2021;
: сс. 122 - 130
1
Національний університет "Львівська політехніка", кафедра інформаційних систем та мереж
2
Національний університет "Львівська політехніка"

Вважають, що взаємодія із комп’ютером або планшетом для особи з аутизмом є менш стресовою та привабливішою, ніж взаємодія із людьми. Аналіз інформаційних технологій, розроблених як за кордоном, так і в Україні, виявив відсутність систематичної підтримки процесів навчання учнів з аутизмом. У цьому контексті розроблення персоналізованого інформаційно-технологічного супроводу навчальних процесів таких учнів є актуальним науково-прикладним завданням. Для досягнення цієї мети необхідно дослідити теоретичні та методологічні основи навчання осіб з аутизмом та визначити роль ІТ-підтримки такої освіти. Експерти сходяться на думці, що основними напрямами розвитку інформаційних технологій для підтримки навчання учнів з аутизмом є удосконалення їхніх комунікативних навичок, соціальної взаємодії та академічної підготовки.

Метод персоналізації віртуального контенту інформаційних технологій, розроблений або адаптований для підтримки навчання учнів з аутизмом, повинен враховувати результати психологічної діагностики учня, його чи її освітні здібності та потреби, а також передбачати залучення парафахівців та батьків учня. Під час розроблення такого методу потрібно враховувати, що деякі студенти можуть використовувати лише невербальне спілкування, тому слід розробити алгоритм оцінювання емоцій учня з аутизмом.

Найперспективнішими технологіями, які можна належно і легко адаптувати до навчання учнів з аутизмом, є технології доповненої та віртуальної реальності. Відповідно до розробленого методу персоналізації віртуального контенту інформаційних технологій, необхідно викорис- товувати різне програмне забезпечення для моделювання та візуалізації.

  1. Bevan, B., Ryoo, J.J., Vanderwerff, A., Wilkinson, K., & Petrich, M. (2020). «I See Students Differently»: Following the Lead of Maker Educators in Defining What Counts as Learning. Frontiers in Education, 5, art. no. 121, . phttps://doi.org/10.3389/feduc.2020.00121
  2. Lee, J., Zhang, T., Chu, T.L., Gu, X., & Zhu, P. (2020). Effects of a fundamental motor skill-based afterschool program on children’s physical and cognitive health outcomes. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17 (3), art. no. 733, . phttps://doi.org/10.3390/ijerph17030733
  3. Shestakevych, T., Pasichnyk, V., & Kunanets, N. (2019). Information and technology support of inclusive education in Ukraine. Advances in Intelligent Systems and Computing, 754, 746-758. phttps://doi.org/10.1007/978-3-319-91008-6_73
  4. Shestakevych, T. (2017). The method of education format ascertaining in program system of inclusive education support. Proceedings of the 12th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT 2017, 1, art. no. 8098786, 279-283. phttps://doi.org/10.1109/STC-CSIT.2017.8098786
  5. Andrunyk, V., Pasichnyk, V., Kunanets, N., & Shestakevych, T. (2019). Multimedia educational technologies for teaching students with autism. CEUR Workshop Proceedings, 2533: Proceedings of the 1st International workshop on digital content & smart multimedia (DCSMart 2019), Lviv, Ukraine, December 23-25, 2019. 1, 237-248.
  6. Andrunyk, V. (2020). Visualization of the content of information technologies: supporting the education of students with autism. Econtechmod. 9 (2), 11 - 18.
  7. Syahputra, M.F., Angkasih, A.P., Purnamawati, S., Andayani, U., Abdullah, D., Sriadhi, S., Iskandar, A., Rosida, T.M., Fitriany, J., Sari, I.N., Utama, M.D., & Nanuru, R.F. (2019). Implementation of Augmented Reality in Pretend Play Therapy for Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Physics: Conference Series, 1235 (1), art. no. 012104, . phttps://doi.org/10.1088/1742-6596/1235/1/012104
  8. Sun, L., Chen, R., Li, L., Yuan, B., Song, K., Pan, N., Cheng, T.-L., Chang, S., Lin, K., He, X., Wu, Q., Xu, F., Qiu, Z., & Wang, X. (2020). Visualization and correction of social abnormalities-associated neural ensembles in adult MECP2 duplication mice. Science Bulletin, 65 (14), 1192-1202. phttps://doi.org/10.1016/j.scib.2020.03.026
  9. McNaughton, D. & Light J. (2013). The iPad and Mobile Technology Revolution: Benefits and Challenges for Individuals who require Augmentative and Alternative Communication, Augmentative and Alternative Communication, 29:2, 107-116. phttps://doi.org/10.3109/07434618.2013.784930
  10. Horbova, M., & Andrunyk, V. (2020). Development of virtual reality platform for teaching children with special needs. Computational Linguistics and Intelligent Systems. Proceedings. 2020. Proceedings of the 4th International conference «Computational linguistics and intelligent systems» COLINS 2020 (Lviv, Ukraine
  11. June 23-24, 2020). Vol. II: Workshop, 170-177. phttps://doi.org/10.2478/rtuect-2020-0064
  12. Andrunyk, V., Shestakevych, T., & Pasichnyk, V. (2018). The technology of augmented and virtual reality in teaching children with ASD. Econtechmod: scientific journal, Lublin. 7(4), 59-64.
  13. Supruniuk, K. & Andrunyk, V. (2020). Design of AR interface for learning students with special needs. Computational Linguistics and Intelligent Systems. Proceedings : Proceedings of the 4th International conference «Computational linguistics and intelligent systems» COLINS 2020 (Lviv, Ukraine
  14. June 23-24, 2020), Vol. II: Workshop, 178-183. phttps://doi.org/10.31613/ceramist.2020.23.2.08
  15. Horbova, M., Andrunyk, V., & Chyrun, L. (2020). Virtual reality platform using ml for teaching children with special needs. CEUR Workshop Proceedings, 2631, 209-220.
  16. Andrunyk, V. & Yaloveha, O. (2021). AI system in monitoring of emotional state of a student with autism. Advances in Intelligent Systems and Computing (AISC). Vol. 1293: Selected papers from the International conference on computer science and information technologies, CSIT 2020, September 23-26, 2020, Zbarazh, Ukraine, 102-115. phttps://doi.org/10.1007/978-3-030-63270-0_7
  17. Amado, M.L., Ruiz, L.C., & Andrade-Arenas, L. (2021). Prototype of an augmented reality application for cognitive improvement in children with autism using the DesingScrum methodology. Advances in Science, Technology and Engineering Systems, 6 (1), 587-596. phttps://doi.org/10.25046/aj060163
  18. Khowaja, K., Banire, B., Al-Thani, D., Sqalli, M.T., Aqle, A., Shah, A., & Salim, S.S. (2020). Augmented reality for learning of children and adolescents with autism spectrum disorder (ASD): A systematic review. IEEE Access, 8, art. no. 9060971, 78779-78807. phttps://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2986608
  19. Baragash, R.S., Al-Samarraie, H., Moody, L., & Zaqout, F. (2020). Augmented Reality and Functional Skills Acquisition Among Individuals With Special Needs: A Meta-Analysis of Group Design Studies. Journal of Special Education Technology. https://doi.org/10.1177/0162643420910413. phttps://doi.org/10.1177/0162643420910413
  20. Mohd, C.K.N.C.K., Shahbodin, F., Suparjoh, S., & Khidir, N.A.S.M. (2019). Application of augmented reality in learning bakery for autism spectrum disorder. International Journal of Engineering and Advanced Technology, 9 (1), 2616-2620. phttps://doi.org/10.35940/ijeat.A9853.109119
  21. Wang, Y.-Y., Lai, A.-F., Shen, R.-K., Yang, C.-Y., Shen, V.R.L., & Chu, Y.-H. (2019). Modeling and verification of an intelligent tutoring system based on Petri net theory. Mathematical Biosciences and Engineering, 16 (5), 4947-4975. phttps://doi.org/10.3934/mbe.2019250
  22. Vörös, A., Darvas, D., Molnár, V., Klenik, A., Hajdu, Á., Jámbor, A., Bartha, T., & Majzik, I. (2016). PetriDotNet 1.5: Extensible Petri net editor and analyser for education and research Lecture. Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 9698, 123-132. phttps://doi.org/10.1007/978-3-319-39086-4_9