У статті розглянуто підходи до розроблення та застосування інформаційних технологій для підтримання освітнього процесу осіб із особливими освітніми потребами. Запропоновано концептуальну модель, що об’єднує сучасні інформаційні та комунікаційні технології, методи штучного інтелекту, математичні моделі для персоналізації навчання та врахування індивідуальних особливостей учасників освітнього процесу. Розглянуто специфічні вимоги до інклюзивного середовища, зокрема врахування когнітивних, сенсорних та комунікаційних особливостей учнів. Проаналізовано наявні підходи до використання інформаційних та комунікаційних технологій, систем штучного інтелекту, математичного моделювання та адаптивних навчальних платформ. Проведено аналіз вітчизняних і зарубіжних досліджень у сфері інклюзивного навчання та впровадження цифрових рішень, а також визначено переваги інтеграції інтелектуальних систем у навчальні платформи. Наукова новизна полягає в тому, що уперше розроблено модель підтримання інклюзивного навчання, яка базується на математичному описі цього процесу й, на відміну від відомих рішень, передбачає комплексне використання інформаційних технологій на кожному етапі навчання, що дало змогу визначити структурні та функціональні вимоги до архітектури платформи й забезпечити ефективний інформаційний супровід інклюзивного освітнього середовища. Наведено практичні приклади застосування UML-діаграм і мереж Петрі для формалізації процесів і відображення взаємодії між ключовими учасниками навчання. Результати роботи можуть бути корисними для розробників освітніх систем та фахівців з інклюзії. Застосування описаних рішень дає змогу підвищити ефективність навчання, сприяти соціальній адаптації та розвитку потенціалу осіб із особливими освітніми потребами в сучасному інформаційному просторі.
- Alhosban, A., Amoush, R., & Al-Ababneh, H. (2024). ALT-D: Enhancing Accessibility with an Adaptive Learning Technologies Assessment Model for Students with Disabilities. In IEEE 30th International Conference on Telecommunications (ICT) (pp. 1-5). doi: 10.1109/ICT62760.2024.10606129.
- Balema, T., & Korsun, H. (2018). Modeling the Educational Environment for Inclusive Learning in the Educational and Training Complex “School-Gymnasium” № 12 in Korosten. Conference on Psychological Support of Participants in the Context of Inclusive Education. Retrieved from http://dpsz2018.blogspot.com/2018/11/12.html.
- Budnyk, O., & Kotyk, M. (2020). Use of Information and Communication Technologies in the Inclusive Process of Educational Institutions. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 7(1), 15–23. doi: https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.15-23.
- Chandramma R, K. S. Babu, K. S. Ranjith, A. K. Sinha, V. Neerugatti and D. S. Reddy, "Enhancing E-learning Accessibility through AI(Artificial Intelligence) and Inclusive Design," 2025 6th International Conference on Mobile Computing and Sustainable Informatics (ICMCSI), Goathgaun, Nepal, 2025, pp. 1466-1471, doi: 10.1109/ICMCSI64620.2025.10883148
- Dhairya, J., Hrishikesh, G. P., Sonu, D., Vaishnavi, S., Sanapala, L., & Pallavi, L. (2024). Skillify: Enhanced Learning Management System Using Generative AI. In 7th International Conference on Circuit Power and Computing Technologies (ICCPCT) (pp. 1527-1532). doi: 10.1109/ICCPCT61902.2024.10672966.
- Ehimwenma, K. E., Crowther, P., & Beer, M. (2018). Formalizing logic-based rules for skills classification and recommendation of learning materials. International Journal of Information Technology and Computer Science, 10(9), 1–12. doi: https://doi.org/10.5815/ijitcs.2018.09.01.
- Horbova, M., Andrunyk, V., & Chyrun, L. (2020). Virtual Reality Platform Using ML for Teaching Children with Special Needs. MoMLeT+DS. Retrieved from https://ceur-ws.org/Vol-2631/paper16.pdf.
- Kovrigina, L. (2021). Three-Level Model of Support for Students with Special Educational Needs in an Inclusive Classroom. Acta Paedagogica Volynienses, 5, 158-164. doi: https://doi.org/10.32782/apv/2021.5.24.
- Kozibroda, L. (2020). Main Models of Inclusive Education Organization in General Education Schools (Early 21st Century). Scientific Works of the National University "Lviv Polytechnic", 8, 15-27. doi: https://doi.org/10.24139/2312-5993/2020.08/015-027.
- Nosenko, Y. G. (2016). Electronic Inclusion as an Effective Strategy for Ensuring Accessibility and Openness of Education. In Pedagogical Innovations: Ideas, Realities, Perspectives, 2(17), 116–123.
- Nosenko, Y. G. (2018). The role of information and communication technology in supporting inclusive learning. (pp. 24-32). Modern ICT tools for supporting inclusive learning. Poltava: PUET. https://doi.org/37.043.2- 056.213:004072.
- Ocampo, M. G., Hernández Leal, E., Cadavid, J. M., Gómez, D. E., & Méndez, N. D. (2016). Application of a technical tool to support the inclusion process of people with visual impairment in an educational web platform. In XI Latin American Conference on Learning Objects and Technology (LACLO) (pp. 1-5). doi: 10.1109/LACLO.2016.7751785.
- Pasichnyk, V., & Shestakevych, T. (2015). Modeling information technology support for inclusive education of individuals with special needs (3rd ed.). Lviv: Science LPNU.
- Poobrasert, O., Luxsameevanich, S., & Banlawanit, A. (2022). Online Learning Platform for Students with Disabilities: Possible Path to Progress. In XII International Conference on Virtual Campus (JICV) (pp. 1-4). doi: 10.1109/JICV56113.2022.9934700.
- Siregar, S. W., & Putri, R. A. (2024). Information System for Data Collection on Building Tools and Materials Using the Rational Unified Process (RUP) Method. In PIKSEL: Penelitian Ilmu Komputer Sistem Embedded and Logic, 12(2), 455-466. doi: https://doi.org/10.33558/piksel.v12i2.9951.