МЕМИ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА КОНТЕНТУ ЗМІ ПІД ЧАС ВІЙНИ: МЕТА, ФУНКЦІЇ ТА ТЕМИ

2023;
: 81-88
Автори:
1
Національний університет «Львівська політехніка»

Меми нині стали невіддільною частиною контенту ЗМІ. Редакції створюють власні гумористичні картинки та публікують найпопулярніші. Також меми стали “героями” публікацій та важливою окрасою журналістських матеріалів. Меми – це переважно інформативні картинки, які нерідко гумористичного спрямування, передають новину та факти смішно, оригінально та цікаво. Такі зображення часто стають віральними та привертають увагу. Під час війни спостерігаємо появу великої кількості жартівливих картинок у журналістських матеріалах, на сторінках ЗМІ у соціальних мережах та месенджерах. Збільшення мемів у публікаціях та на сторінках мас-медіа пов’язано з тим, що аудиторії подобається гумористичний та оригінальний контенту у формі зображень. А також він привертає увагу до публікацій, вдало передає новину та тему журналістського матеріалу. Окрім розважальної та інформативної функцій у мас-медіа меми також допомагають справитися з емоціями, тривогою та переживаннями. Вони проникають у свідомість людей непомітно та знімають певні бар’єри. Під час війни меми виконують такі функції: інформаційна, психологічна та практична. Інформаційна – повідомляють про новину, психологічна – допомагають справитися з переживаннями, а практична функція полягає у тому, що за допомогою гумористичних картинок аудиторію закликають по певних дій (наприклад, допомоги ЗСУ). А також меми є ефективним інструментом інформаційної війни та боротьби з російською пропагандою. В основі мемів є гумор, який пом’якшує переживання проблем чи й зовсім позбавляє тривоги. Меми, які публікують мас-медіа під час російсько-української війни у 2022 році, мають конкретні завдання – це висміяти ворога, і таким чином зробити його смішним, недолугим, не таким страшним, достатньо слабким. А воїнів, які захищають свою землю, меми возвеличують, зображують сильнішими. І таке приниження ворога знешкоджує страх.

1. Akram U., Irvine K., Allen S., Stevenson J., Ellis J., Drabble J. Internet memes related to the COVID19 pandemic as a potential coping mechanism for anxiety. Scientific Reports. 2021. Vol. 11. URL : https://www.nature.com/articles/s41598-021-00857-8. 2. Crawford S., Caltabiano, N. Promoting emotional well-being through the use of humour. J. Posit. Psychol. 2011. Vol. 6(3). Р. 237–252. 3. Jordan M. What’s in A Meme? URL : https://www.richarddawkins.net /2014/02/whats-in-a-meme/. 4. Kugler L., Kuhbandner C. That’s not funny! – But it should be: Effects of humorous emotion regulation on emotional experience and memory. Front. Psychol. 2015. Vol. 6. Р. 1296. 5. Martin R. Humor, laughter, and physical health: methodological issues and research findings. Psychol. Bull. 2021. No. 127(4). Р. 504. 6. Martínez-Martí M., Ruch W. Character strengths and well-being across the life span: Data from a representative sample of German-speaking adults living in Switzerland. Front. Psychol. 2014. Vol. 5. Р. 1253. 7. Meme. Merriam Webster dictionary. URL : http://www.merriam-webster. 8. Reime T. Memes as Visual Tools for Precise Message Conveying A Potential in the Future of Online Communication Development. URL : https://www.ntnu.no/documents/10401/1264435841/Design+Theory+Article+- +Final+Article+-+Thov+Reime.pdf. 9. Strick M., Holland R., Van Baaren R., Van Knippenberg A. Finding comfort in a joke: Consolatory effects of humor through cognitive distraction. Emotion. 2009. Vol. 9(4). Р. 574. 10. Беловодская А. Интернет-мемы как репрезентанты медиаконцепта (к вопросу о методике анализа медиаобраза) // PRZEGLĄD RUSYCYSTYCZNY. 2016. № 4 (156). С. 118–131. 11. Гібридна війна і журналістика. Проблеми інформаційної безпеки : навч. посіб. / за заг. ред. В. О. Жадька ; ред.-упор. : О. І. Харитоненко, Ю. С. Полтавець. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. 356 с. 12. Докінз Р. Егоїстичний ген. URL : https://chtyvo.org.ua/authors/Richard_Dawkins/Ehoistychnyi_hen/. 13. Гуш Ю. Сміх над ворогом дає силу: чому на нинішні виклики українці реагують новими порціями мемів. URL : https://maidan.org.ua/2023/01/smikh-nad-vorohom-daie-sylu-chomu-na-nynis.... 14. Вознесенська О. Меми як засіб арттерапії в подоланні колективної травми війни // Простір арттерапії. 2022. Вип. 2 (32). С. 5–29. 15. Кирилюк О. Мовна природа мему // Наукові записки НаУКМА. Мовознавство. 2019. Т. 2. С. 30–35. 16. Оприщенко А., Сергацкова К. Меми про війну – те, що допомагає всій країні триматися й перемагати РФ в інформаційній війні. Заборона поговорила з тими, хто їх робить. URL : https://zaborona.com/memypro-vijnu-te-shho-dopomagaye-vsij-krayini-tryma... 17. Рязанов А. Мем як комунікативна одиниця: синхронія та діахронія поняття // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія “Соціальні комунікації”. 2018. Вип. 14. С. 9–13. 18. Смола Л. Мем як інструмент інформаційної війни // Вісник Київського національного університету імен Тараса Шевченка. Серія: Психологія. 2019. Вип. 1(10). С. 91–95. DOI: 10.17721/BSP.2019.1(10).23. 19. Пода Т. Інтернет-меми як феномен інформаційного суспільства // Вісник НАУ. Серія: Філософія. Культурологія. 2017. № 1 (25). С. 117–120. DOI: 10.18372/2412-2157.25.12640. 20. Полякова В. Рятівні українські меми: як гумор допомагає боротися з тривогою. URL : Режим доступу: https://gwaramedia.com/ryativni-ukrainski-memi-yak-gumor-dopomagaie-boro... . 21. Чаплак Я., Чуйко Г. Специфіка мемів у інтернет-просторі сучасного суспільства. URL : https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/18068 DOI: 10.51582/interconf.19-20.01.2022.035. 22. Чернікова О. Вербальний, невербальний та комплексний мем: класифікація за способом подання та сприйняття інформації в Інтернет-середовищі (на матеріалі іншомовних кіномемів) // Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Філологія. 2015. Т. 18. № 1. С. 151–156. 23. Ягодкина М. Мемы в интернет-коммуникации // ART LOGOS. 2019. № 2 (7). С. 142–151.