Сутність поняття «туризм», «турист» та і «туристичний кластер»

2024;
: сс. 28 - 37
1
Національний університет “Львівська політехніка”
2
Національний університет «Львівська політехніка»

Стаття присвячена дослідженню понять «турист», «туризм», «туристична послуга», «туристичний продукт» та «туристичний кластер». Здійснено аналіз законодавства України, що регулює туристичні відносини, зокрема щодо визначень сутності понять «туризм», «турист», «туристичний продукт» та порівняння їх з трактуванням і розумінням в економічній думці та статистиці. З’ясовано основні ознаки туриста, а саме: фізична особа; час подорожі – від 24 годин до 1 року; мета подорожі не пов’язана з отриманням доходів.
Проведено розмежування між туристичною послугою та туристичним продуктом, досліджено колізію, що виникає з трактуванням поняття «туристичний продукт» та «туристична послуга» у різних науках. Визначено підходи до розуміння поняття «туризм» як явища економіки, місце комерційних підприємств та їх класифікування на такі, що безпосередньо задовольняють потреби туристів, та ті, які опосередковано беруть участь у задоволенні цих потреб. З’ясовано доцільність визначення правової природи та суб’єктний склад туристичної послуги, що впливає на можливі способи захисту порушених прав туриста та правильного визначення особи, яка буде відповідати за неналежне надання послуг: якщо це туристична послуга – суб’єктом відповідальності буде туроператор, якщо інша послуга – відповідний суб’єкт, що надає цю послугу (готель, транспортна компанія, екскурсовод тощо).
У статті досліджено поняття «туризм» через призму кластеризації як комплексного підходу до розуміння цього терміна. Досліджено, що поняття «туризм» як галузь економіки варто розглядати у контексті кластерних об’єднань підприємств та інших суб’єктів, що забезпечують обслуговування туристів.
Запропоновано авторське трактування поняття «туристичний кластер», а саме: це територіальне об’єднання підприємств, науково-виробничих та фінансових компаній та інших суб’єктів господарювання, що мають вертикальні та горизонтальні взаємозв’язки для досягнення економічних та соціальних ефектів і задоволення потреб туристів.

  1. Всесвітня туристична організація: URL: https://www.e-unwto.org/doi/abs/10.18111/wtobarometereng. 2020.18.1.1 (дата звернення: 15.05.2023 р.)
  2. Світовий Банк: URL: https://data.worldbank.org/indicator/ST.INT.XPND.CD (дата звернення: 15.05.2023 р.).
  3. Всесвітня туристична організація: URL: tps://www.unwto.org/news/tourism-set-to-return-to-pre- pandemic-levels-in-some-regions-in-2023 (дата звернення: 15.05.2023 р.).
  4. Мазур В. С., Галько О. В. Туристичний кластер – інструмент регіонального розвитку та економічного зростання. Стратегія економічного розвитку України. Т. 50, 2022. DOI: 10.33111/sedu.2022.50.134.149
  5. Андрусяк Н. С. Рекреаційно-туристичні кластери як ефективний інструмент міжрегіональної та міжнародної співпраці. Географія та туризм. 2014. Випуск 28. С. 75–86.
  6. Cunha S. K., Cunha J. C. Tourism cluster competitiveness and sustainability proposal for a systemic model to measure the impact of touris monlocal development. II BAR. 2005. No. 2 (2). art. 4. P. 47–62.
  7. Портер М. Конкурентна стратегія. Техніки аналізу галузей та конкурентів; пер. з англ. А. Олійник. К.: Видавництво “Вільямс”, 2013. 460 с.
  8. Музиченко-Козловська О. В. Механізм започаткування та функціонування туристичного класте- ра // Вісник Національного університету Львівська політехніка”. Логістика. Львів: Вид-во НУ ЛП, 2006.№ 552. С. 267, 273.
  9. Закон України “Про туризм”: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324/95 (дата звернення: 01.06.2023 р.).
  10. Податковий кодекс України: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17 (дата звернення: 01.06.2023 р.).
  11. Цивільний  кодекс  України:  URL:   https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15   (дата  звернення 1.06.2023 р.).
  12. Міжнародні рекомендації зі статистики туризму: Всесвітня туристична організація: URL: https://unstats.un.org/unsd/tourism/publications/IRTS%202008%20Compilati...(R).pdf (дата звер- нення: 01.06.2023 р.).
  13. Про затвердження Методики розрахунку обсягів туристичної діяльності: Наказ Державної туристичної адміністрації України, Державний комітет статистики України: URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z1128-03#Text (дата звернення: 15.05.2023 р.).
  14. Кабушкін Н. І. Менеджмент туризму: підручник. Мінськ: Нове знання, 2002. 409 с.: URL: https://infotour.in.ua/kabushkin.htm
  15. Мальська М. П. Туристичний бізнес: теорія та практика: навч. посіб. / М. П. Мальська, В. В. Худо. К.: Центр навчальної літератури, 2007. 424 с.
  16. Про затвердження Ліцензійних умов провадження туроператорської діяльності: Постанова Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року № 991: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/991-2015-%D0%BF#Text (дата звернення: 15.05.2023 р.).
  17. Кукліна Т. С., Зайцева В. М. Сучасний стан розвитку туризму в Україні. Економіка. Управління. Інновації.    2014.    Вип.    2    (12):    URL    http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/eui_2014_2_36.pdf
  18. Бондаренко М. П. Теоретичні засади розвитку індустрії туризму. Економічний часопис. № 3–4, 2012:    URL:    http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/48229/06-Bondarenko.pdf?sequence=1
  19. Світлична  В.  Ю.,   Александрова   С.   А.   Економіка   туризму:   підручник.   Харків:   ХНУМГ ім. Бекетова, 2022. 167 с.
  20. Музиченко-Козловська О. В. Переваги кластерної моделі розвитку туризму над іншими формами об’єднань. Проблеми науки. 2009. № 3. С. 21–26.