Сьогодні важливо не тільки те, чим займається бізнес, але й те, як він веде свою діяльність, а саме чи дотримується моральноетичних цінностей, чи дбає про своїх працівників, чи не шкодить довкіллю. Метою статті є поглиблення теоретико-методологічних положень щодо формування та реалізації стратегії корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) у компаніях. Для досягнення поставленої мети було поставлено низку завдань, що охоплюють дослідження особливостей КСВ, які зумовлюють необхідність стратегічного підходу до її реалізації, та виявлення факторів, що актуалізують розроблення КСВ-стратегії.
У статті обґрунтовано необхідність стратегічного підходу до КСВ у сучасному діловому світі. Формування стратегії КСВ розглянуто як частину проактивного управління та стратегічного менеджменту, а також інструмент сприяння сталому розвитку. Наведено порівняльну характеристику благодійності та КСВ за ознаками: стратегічність, залученість, цільове призначення та системність, яка доводить важливість упровадження КСВ на системній та довгостроковій основі. Встановлено, що КСВ принципово відрізняється від благодійності, насамперед, системністю вирішення соціальних проблем та упровадженням елементів КСВ у основну діяльність компанії. За результатами проведеного дослідження сучасні міжнародні компанії використовують стратегічний підхід до КСВ та є ініціаторами доволі масштабних проєктів у соціальній та екологічний сферах, які забезпечують відчутний позитивний вплив на суспільство та довгостроковий ефект щодо збереження навколишнього середовища. Також у статті запропоновано авторські визначення термінів «стратегія» та «стратегія КСВ». На основі аналізування наукових праць у сфері КСВ виокремлено та проаналізовано окремі підходи до визначення етапів формування стратегії КСВ та запропоновано власний алгоритм її формування.
- Білан О. С. (2017). Формування стратегії корпоративної соціальної відповідальності. Економіка і суспільство. Вип. 11. С. 166–169.
- Глєбова А. О., Маховка В. М., Шулигін С. А. (2018). Стратегія корпоративної соціальної відповідальності: формування і реалізація. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Вип. 22, ч. 1. С. 52–60.
- Колот А. М. (2015). Соціальна відповідальність: навч. посіб. К.: КНЕУ. 519 с.
- Левченко О. П., Міщенко І. В. (2015). Етапи формування стратегії корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) підприємства. Економіка транспортного комплексу. Вип. 25. С. 36–50.
- Строкович Г. В. (2011). Стратегія підприємства: навч. посіб. Х.: Вид-во НУА. 180 с.
- Харламова А. О. (2012). КСВ як необхідний чинник формування корпоративної стратегії. Ефективна економіка. № 9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1410.
- Шмиголь Н. М. (2009). Впровадження елементів КСВ в систему управління підприємством: стратегії, дохід, ефективність. Вісник Запорізького національного університету. Економічні науки. № 1(4). С. 213–216.
- Соціальний звіт 2018–2019 “НІБУЛОН”. URL: https://www.nibulon.com/uploads/files/site_tree/104/1105.pdf
- Sustainability Report-2021 ASТАRТА Holding N.V. URL: https://astartaholding.com/wp-content/uploads/2022/ 07/sustainability-report-2021.pdf
- Корпоративна соціальна відповідальність “WATSONS”, URL: https://www.watsons.ua/uk/blog/ novyny/csr/
- Звіт зі сталого розвитку 2020 “GOODVALLEY”. URL: https://www.goodvalley.com/media/1993/ goodvalley-%D0%BA%D1%81%D0%B2-%D0%B7%D0%B2%D1%96%D1%82-2020.pdf.
- Corporate Social Responsibility “MHP”. URL: https://mhp.com.ua/en/pro-kompaniiu/korporativna- socialna-vidpovidalnist.
- Зибарева О. В., Вербівська Л. В. (2017). Корпоративна соціальна відповідальність в контексті сталого розвитку підприємництва. Соціальна економіка і політика. Вип IV (68). С. 20–35. URL: http://chtei- knteu.cv.ua/herald/content/download/archive/2017/v4/4.pdf.
- Стратегія корпоративної соціальної відповідальності ПрАТ “Укргідроенерго”. URL: https://uhe.gov.ua/sites/default/files/2018-11/strategia-KSV.pdf.
- Стратегія ПУМБ у сфері сталого розвитку. URL: https://about.pumb.ua/growth/strategy.