Бойківщина

ВІЗУАЛЬНА СПАДЩИНА ВАДИМА ЩЕРБАКІВСЬКОГО — ПЕРШОДЖЕРЕЛО ВИВЧЕННЯ ГЕНЕЗИ УКРАЇНСЬКОГО САКРАЛЬНОГО БУДІВНИЦТВА, НАРОДНОГО МИСТЕЦТВА ТА ЕТНОГРАФІЇ (ЗА АРХІВНИМИ МАТЕРІАЛАМИ ІН НАН УКРАЇНИ)

Світлини і негативи В. Щербаківського є важливим джерелом для вивчення генези українського сакрального будівництва, архітектури, народного мистецтва та етнографії. Вони є основою для відновлення мистецької традиції, зберігають актуальності, далеко виходять за межі історіографічного дискурсу.

Об’єктом дослідження є спадщина негативів В. Щербаківського, яка зібрана музеєм НТШ. Предметом — практика використання візуального матеріалу Вадимом Щербаківським для вивчення генези українського сакрального будівництва, народного мистецтва, етнографії та для відновлення мистецької традиції.

МАЙСТЕР ВАСИЛЬ ТУРЧИНЯК — БУДІВНИЧИЙ ЦЕРКВИ СВ. ЮРІЯ В С. ДУЛІБИ СТРИЙСЬКОГО РАЙОНУ: РЕАЛЬНІСТЬ ТА ПЕРЕКАЗ

У публікації розглянута обширна історіографія, висвітлено сучасний
стан дослідження життя і мистецької спадщини різьбяра-будівничого Василя
Турчиняка зі с. Луг Надвірнянського району. Проаналізовано праці, присвячені
В. Турчиняку, від кінця XIX ст. до сьогодення. Вказано, що вперше заговорили про
майстра в кінці XIX ст. після того, як його робітню відвідав відомий громадський діяч
і етнограф Володимир Шухевич. Встановлено, що дослідження творчості майстра
В. Турчиняка активізувалися в кінці XX — на початку XXI ст. З’ясована джерельна

МАЙСТЕР ВАСИЛЬ ТУРЧИНЯК — БУДІВНИЧИЙ ЦЕРКВИ СВ. ЮРІЯ В С. ДУЛІБИ СТРИЙСЬКОГО РАЙОНУ: РЕАЛЬНІСТЬ ТА ПЕРЕКАЗ

У публікації розглянута обширна історіографія, висвітлено сучасний стан
дослідження життя і мистецької спадщини різьбяра-будівничого Василя Турчиняка зі с. Луг
Надвірнянського району. Проаналізовано праці, присвячені В. Турчиняку, від кінця XIX ст. до
сьогодення. Вказано, що вперше заговорили про майстра в кінці XIX ст. після того, як його
робітню відвідав відомий громадський діяч і етнограф Володимир Шухевич. Встановлено,
що дослідження творчості майстра В. Турчиняка активізувалися в кінці XX — на початку

НАЙДАВНІШІ ДЕРЕВ’ЯНІ ЦЕРКВИ СКОЛІВЩИНИ

На усьому просторі Європи найбільша кількість, і то найцінніших зразків, дерев’яного будівництва збереглися на Україні. На Сколівщині і Турківщині у XVIII столітті відбувався процес створення нового типу сакрального об’єкта, тобто йшла своя західноукраїнська інтерпретація вертикальної композиції церковної споруди. Цей процес тривав майже два сторіччя і закінчився тим, що в цих двох районах сформувалось своє оригінальне об’ємно планувальне вирішення, яке пізніше отримало назву церкви бойківського типу.

ШКОЛИ НАРОДНОГО ХРАМОВОГО БУДІВНИЦТВА, ТИПИ ТА ГРУПИ ЦЕРКОВ КАРПАТ

Встановлено, що сакральна дерев’яна архітектура українців Карпат, у формах і сим­во­лах якої горяни виявили і зберегли загальноукраїнську спільність та яс­кра­ву регіональну специфіку, є історичним феноменом і найвищим вира­зом народної традиційної будівельної культури.

Дослідження показали, що в місцях, де зустрічається східний тип церкви із західним, відбувається синтез архітектурно-конструктивних рішень, який дає нові типи церков. Поява нових типів на українській етнічній території залежить від часу і місця такої зустрічі.

ІСТОРИКО-АРХІТЕКТУРНА ХАРАКТЕРИСТИКА МІСТА СКОЛЕ ДО ПОЧАТКУ ПРОМИСЛОВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ

Проаналізовано процес виникнення та становлення міста Сколе. Визначено рівень впливу власників міста Сколе на планувальну структуру, оборонну, торговельну, ремісничу, адміністративну, репрезентативну, духовно-релігійну, культурно-освітню функції. Розглянуто колонізаційні процеси, які відбувались на Сколівщині