Об’єктом досліджень є залізничні пішохідні переходи, які являють собою спеціально облаштований пішохідний перехід на перетині залізничних колій, призначений для безпечного пересування пішоходів через залізничну інфраструктуру, зокрема за межами залізничного переїзду. У результаті аналізу статистичних досліджень встановлено, що за три квартали 2024 р. відсоток травматизму та аварій зі сторонніми особами, спричинених рухомим складом залізничного транспорту, який переміщався, підвищився на 12,7 % проти 2023 р. Розглянуто методи та моделі прогнозування аварійності на залізничних переїздах, які використовують у світовій та українській практиці. Удосконалено методику розрахунку коефіцієнта аварійності під час перетину залізничних колій пішоходами на залізничних пішохідних переходах, як у межах залізничних переїздів, так і поза їх межами. Це дало змогу виконати оцінювання коефіцієнта аварійності із пішоходами на залізничному пішохідному переході із урахуванням кількості поїздів за добу, інтенсивності пішохідних потоків на годину, технічного облаштування та інформаційного забезпечення залізничного пішохідного переходу. Крім цього, запропонована методика дає змогу врахувати швидкість пішохода, план і профіль переходу. Здійснено порівняння коефіцієнта аварійності з пішоходами під час перетину залізничних колій у межах наявних переїздів із застосуванням та без застосування інформаційної системи попередження пішоходів про наближення поїзда. У результаті встановлено, що впровадження інформаційної системи дає змогу зменшити коефіцієнт аварійності на залізничних пішохідних переходах. Середнє значення зменшення коефіцієнта аварійності на залізничних пішохідних переходах у межах наявних залізничних переїздів із застосуванням інформаційної системи попередження пішохода про рух поїзда, залежно від кількості поїздів на добу, становить 3,4, а залежно від інтенсивності руху пішоходів за сталої кількості поїздів – 5,32. Також встановлено, що збільшення кількості поїздів призводить до зростання різниці між значеннями коефіцієнтів аварійності, отриманими за наявності та за відсутності інформаційної системи попередження. Значення коефіцієнта аварійності має незначну тенденцію до підвищення за інтенсивності руху пішоходів до 75 осіб/год. У цьому випадку значення коефіцієнта аварійності становить 13,35 без інформаційної системи та 10,1 із застосуванням інформаційної системи. Багатоваріантні розрахунки коефіцієнта аварійності на залізничному пішохідному переході показали, що на безпеку руху найбільше впливає інтенсивність руху пішоходів. Це необхідно враховувати під час проєктування сучасних залізничних пішохідних переходів, особливо в урбанізованих просторах, з метою забезпечення безпеки руху пішоходів.
1. Kovalchuk, V., & Lesiv, Y. (2024). Problems of ensuring the safety of pedestrian traffic across railway tracks and ways to solve them. Transport Systems and Technologies, 43, 8-20. DOI: 10.32703/2617-9059-2024-43-1 (in English).
https://doi.org/10.32703/2617-9059-2024-43-1
2. Kovalchuk, V., & Lesiv, Y. (2024). Devising a method for improving pedestrian traffic safety when crossing railroad tracks by implementing an information system with a fixed warning time. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2/3(128), 50-59. DOI: 10.15587/1729-4061.2024.300168 (in English).
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.300168
3. Vivek, A. K., & Mohapatra, S. S. (2023). An observational study on pedestrian and bicyclist violations at railroad grade crossings: exploring the impact of geometrical and operational attributes. Journal of safety research, 87, 395-406. DOI: 10.1016/j.jsr.2023.08.011 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.jsr.2023.08.011
4. Stepanenko, A. V., & Omelchenko, A. A. (2019). Miski ahlomeratsii yak forma suchasnoho svitovoho protsesu urbanizatsii [The urban agglomerations as a form of the modern world process of urbanization]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstv [State and regions. Series: Economics and Business], (3), 184-192. (in Ukrainian).
5. DBN V.2.3-19:2018 Sporudy transportu. Zaliznytsi kolii 1520 mm. Normy proektuvannia [DBN B.2.3-19:2018 Transport facilities. Railways of 1520 mm gauge. Design standards]. (2018). Retrieved from: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=80894 (in Ukrainian).
6. DSTU 3587:2022 Bezpeka dorozhnoho rukhu. Avtomobilni dorohy. Vymohy do ekspluatatsiinoho stanu [DSTU 3587:2022 Road safety. Highways. Requirements for operational condition]. (2022). Retrieved from: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=99355 (in Ukrainian).
7. Lesiv, Y. (2024). Zaliznychnyi pishokhidnyi perekhid, yak barier v transportnykh marshrutakh pishokhodiv. [Railway pedestrian crossing as a barrier in pedestrian transport routes]. Innovatsii ta bezpeka na zaliznychnomu transporti: vyklyky ta ryzyky: materialy I Kyivskoi konferentsii. (15.11.2024, Kyiv), 58-60. (in Ukrainian)
8. Zaliznychna koliia v misti: nebezpeka dlia pishokhodiv, yaku mozhna omynuty [Railroad tracks in the city: a pedestrian hazard that can be avoided]. Retrieved from: https://sykhiv.media/zaliznychna-kolija-v-misti-nebezpeka-jaku-mozhna-om... (in Ukrainian).
9. Analiz stanu bezpeky rukhu ta avariinosti na nazemnomu transporti v Ukraini za 2023 rik [Analysis of traffic safety and accidents on land transport in Ukraine in 2023]. Retrieved from: https://dsbt.gov.ua/diialnist/bezpeka-na-transporti/analiz-stanu-bezpeky... (in Ukrainian).
10. Liu, Y., Li, K., & Yan, D. (2024). Quantification analysis of potential risk in railway accidents: A new random walk based approach. Reliability Engineering & System Safety, 242, 109778. DOI: 10.1016/j.ress.2023.109778 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.ress.2023.109778
11. Wang, N., Yang, X., Chen, J., Wang, H., & Wu, J. (2023). Hazards correlation analysis of railway accidents: A real-world case study based on the decade-long UK railway accident data. Safety science, 166, 106238. DOI: 10.1016/j.ress.2023.109778 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.ress.2023.109778
12. Evans, A. W., & Hughes, P. (2019). Traverses, delays and fatalities at railway level crossings in Great Britain. Accident Analysis & Prevention, 129, 66-75. DOI: 10.1016/j.aap.2019.05.006 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.aap.2019.05.006
13. Improving railroad crossing safety (2022). Retrieved from: https://www.ricardo.com/en/news-and-insights/industry-insights/improving... (in English).
14. Ahmed, J., Robinson, A., & Miller, E. E. (2024). Effectiveness of signs for pedestrian-railroad crossings: Colors, shapes, and messaging strategies. Journal of safety research, 89, 141-151. DOI: 10.1016/j.jsr.2024.01.003 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.jsr.2024.01.003
15. Russo, B. J., James, E., Erdmann, T., & Smaglik, E. J. (2021). Pedestrian and bicyclist behavior at Highway-Rail grade crossings: An Observational study of factors associated with violations, distraction, and crossing speeds during train crossing events. Journal of Transportation Safety & Security, 13(11), 1263-1281. DOI: 10.1080/19439962.2020.1726545 (in English).
https://doi.org/10.1080/19439962.2020.1726545
16. Almasi, S. A., Behnood, H. R., & Arvin, R. (2021). Pedestrian crash exposure analysis using alternative geographically weighted regression models. Journal of advanced transportation, 2021(1), 6667688. DOI: 10.1155/2021/6667688 (in English).
https://doi.org/10.1155/2021/6667688
17. Chen, L., Lu, Y., Sheng, Q., Ye, Y., Wang, R., & Liu, Y. (2020). Estimating pedestrian volume using Street View images: A large-scale validation test. Computers, Environment and Urban Systems, 81, 101481. DOI: 10.1016/j.compenvurbsys.2020.101481 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.compenvurbsys.2020.101481
18. Haghighi, M., Bakhtari, F., Sadeghi-Bazargani, H., & Nadrian, H. (2021). Strategies to promote pedestrian safety from the viewpoints of traffic and transport stakeholders in a developing country: A mixed-method study. Journal of Transport & Health, 22, 101125. DOI: 10.1016/j.jth.2021.101125 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.jth.2021.101125
19. Larue, G. S., & Watling, C. N. (2022). Prevalence and dynamics of distracted pedestrian behaviour at railway level crossings: Emerging issues. Accident Analysis & Prevention, 165, 106508. DOI: 10.1016/j.aap.2021.106508 (in English).
https://doi.org/10.1016/j.aap.2021.106508
20. Sperry, B. R., Naik, B., & Warner, J. E. (2017). Evaluation of grade crossing hazard ranking models. In ASME/IEEE Joint Rail Conference (pp. V001T06A009). American Society of Mechanical Engineers. DOI: 10.1115/JRC2017-2271 (in English).
https://doi.org/10.1115/JRC2017-2271
21. Metodyka otsinky rivniv bezpeky rukhu na avtomobilnykh dorohakh Ukrainy [Methodology for assessing traffic safety levels on Ukrainian roads]. Retrieved from: https://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page.html?id_doc=24959 (in Ukrainian).
22. Perevyshchennia shvydkosti ta perekhid u nevstanovlenomu mistsi: top-prychyn avarii z postrazhdalymy u 2023 rotsi [Speeding and crossing in the wrong place: top causes of accidents with victims in 2023]. Retrieved from: https://opendatabot.ua/analytics/dtp-causes (in Ukrainian).
23. Holotyuk, M. V., Pylypaka, T. S., Valetska, O. V., Tkhoruk, Y. I., & Doroshchuk, V. O. (2024). Vplyv intelektualnykh transportnykh system na bezpeku dorozhnoho rukhu [The impact of intelligent transport systems on road safety]. Visnyk Natsionalnoho universytetu vodnoho hospodarstva ta pryrodokorystuvannia [Bulletin National University of Water and Environmental Engineering], 2(106), 195-205. DOI: 10.31713/vt2202417 (in Ukrainian).
https://doi.org/10.31713/vt2202417
24. Hrytsun, O. M. (2019). Obgruntuvannia ratsionalʹnykh rezhymiv svitlofornoho rehuliuvannia z urakhuvanniam kharakterystyk transportnykh potokiv i povedinky pishokhodiv [Justification of rational regimes of traffic light control taking into account traffic flow characteristics and pedestrian behavior]. Candidate's thesis. Lviv: Lviv Polytechnic National University (in Ukrainian).
25. Liubarskyi, K. A., Borshchevskyi, P. H., & Babina, I. V. (2018). Suchasni pidkhody do otsinky velychyny shvydkosti transportnoho zasobu pry naizdi na pishokhoda [Modern approaches to assessing the vehicle speed at hitting to a pedestrian]. Kryminalistyka ta sudova ekspertyza: Mizhvidomchyi naukovo-metodychnyi zbirnyk [Criminalistics and Forensic Examination: Interdepartmental Scientific and Methodological Collection], 63(1), 3-8. (in Ukrainian).