Неприпустимість впливу з боку прокурорів та адвокатів на діяльність суддів

Цитування за ДСТУ: Гданський Н. (2024) Неприпустимість впливу з боку прокурорів та адвокатів на діяльність суддів. Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Серія: "Юридичні науки". Том 11. № 1(41). С. 58-67. 

Citation APA: Hdanskyi N. (2024) Inacceptability of influence by prosecutors and lawyers on the activities of judges.  Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series: Legal Sciences. Vol. 11, No. 1(41), pp. 58-67. https://doi.org/10.23939/law2024.41.058

1
Західноукраїнський національний університет

Прокурори та  адвокати робота яких полягає у гарантуванні застосування закону,  і в той же час сумлінно поважати рішення суду, застосування котрих часто є їхнім обов’язком, охороняти під час їх виконання право на оскарження. Очевидно, що зворотний варіант також є правильним: судді повинні поважати прокурорів як представників зазначених професійних органів і не втручатися у виконання їхніх функцій». Відповідно до ст. 124 Конституції України судові рішення є обов’язковими до виконання на всій території України і тому вважаються законними, доки вони не скасовані в апеляційному чи касаційному порядку або не переглянуті компетентним судом в іншому порядку, визначеному процесуальним законом, у межах провадження справи, в якій вони ухвалені. Цю норму можна охарактеризувати як презумпцію законності судових рішень. Вона є важливою гарантією незалежності суддів при прийнятті рішень.

Із цього конституційного положення випливає, що виключне право перевірки законності та обґрунтованості судових рішень має відповідний суд, визначений згідно з процесуальним законодавством. Оскарження у будь-який спосіб судових рішень, діяльності судів і суддів щодо розгляду та вирішення справи поза передбаченим процесуальним законом порядком у справі не допускається. Під поняттям «судове рішення» слід розуміти також вирок суду, постанову або ухвалу суду. Вимога законності означає дотримання судом норм матеріального і процесуального права. Норми процесуального права вважаються порушеними і в тому разі, якщо розгляд і вирішення справи було здійснено неповноважним судом. Обґрунтованим визнається судове рішення, яке ухвалене судом на підставі обставин у судовій справі, які повно і всебічно з’ясовані на основі доказів, що були досліджені судом.

Тому ухвалення обґрунтованого судового рішення зумовлено тим, наскільки якісно суд визначив предмет судового розгляду, предмет доказування і дотримався всього комплексу правил, які врегульовують процесуальний порядок збирання, дослідження та оцінки доказів. Також правосудне судове рішення має бути належно вмотивоване. Право на справедливий суд, гарантоване ст. 6 Конвенції про захист членам щодо ролі прокуратури в системі кримінального правосуддя, ухвалена Комітетом Міністрів людини і основоположних свобод, передбачає право особи на судове рішення, яке є належно вмотивованим. Як правило, вмотивованим судовим рішенням є рішення з належним та повним викладенням у його тексті мотивувальної частини. Потрібно розрізняти два основні напрями взаємодії суддів та прокурорів. З одного боку, це відносини між суддями та прокурорами, які виходять з процесуальних принципів і правил та які безпосередньо впливають на ефективність і якість судочинства. У Висновку № 11(2008) щодо якості судових рішень Консультативна рада європейських суддів указує, що стандарти якості судових рішень безпосередньо залежать від взаємодії різних учасників судового процесу. З другого боку, це відносини, які виходять з професійної поведінки суддів та прокурорів, передбачають взаємну повагу завдань кожної сторони і конструктивний діалог між суддями і прокурорами, а також адвокатами.

Тож правило прокурорської етики, закріплене у цій статті, спрямоване на підтримання авторитету правосуддя, забезпечення поваги до незалежності суддів та згідно з п. 8 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про прокуратуру» є однією із засад функціонування прокуратури. Водночас прокурору не варто виступати з публічним захистом обґрунтованості винесених рішень суду. Публічними слід вважати висловлювання чи коментарі, надані під час виконання особою своїх повноважень чи з використанням службового становища, а також при усвідомленні можливості опублікування їх у пресі, передання по радіо, телебаченню чи з використанням інших засобів масової інформації; поширені в мережі Інтернет чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв’язку; викладені в характеристиках, заявах, листах, адресованих іншим особам; повідомлені в публічних виступах тощо. Прокурору заборонено публічно, тобто в присутності інших осіб, висловлювати будь-яким чином, у тому числі і своєю поведінкою (невербально), сумніви щодо правосудності судових рішень поза межами процедури їх оскарження. Так само правосудність судового рішення повинна оцінюватись прокурором виключно в контексті його законності й дотримання процедури прийняття.

Крім того, втручання чи будь-який вплив у випадках чи порядку, не передбачених законодавством, у діяльність суддів, у тому числі шляхом публічних висловлювань стосовно їх рішень, дій чи бездіяльності, за відсутності при цьому ознак адміністративного чи кримінального правопорушення, є окремою підставою дисциплінарної відповідальності прокурорів (п. 8 ч. 1 ст. 43 Закону України «Про прокуратуру»). Навіть якщо прокурор виявив, на його думку, завідомо неправосудне судове рішення, тобто ознаки вчинення суддею кримінального правопорушення, передбаченого ст. 375 КК України, також буде неетичним його публічне висловлювання стосовно цього, оскільки підриватиме авторитет судової влади загалом. Судді та адвокати мають бути незалежними в процесі виконання своїх обов’язків. Ця незалежність затверджена Кодексами поведінки кожної з професій (п. 7 Висновку (2013)16 Консультативної ради європейських суддів про відносини між суддями та адвокатами).

1.Rekomendatsiia Rec (2000) 19 Komitetu Ministriv Rady Yevropy derzhavam-chlenam shchodo roli prokuratury v systemi kryminalnoho pravosuddia, ukhvalena Komitetom Ministriv Rady Yevropy na 724 zasidanni zastupnykiv ministriv 6 zhovtnia 2000 roku. URL: https://supreme.court.gov.ua/userfiles/Rec_2000_ 19_2000_10_6.pdf  [in Ukrainian].

2. Shchorichna dopovid za 2020 rik «Pro stan zabezpechennia nezalezhnosti suddiv v Ukraini».URL:https://hcj.gov.ua/sites/default/files/field/file/shchorichna_dopovid_za... [in Ukrainian].

3.Rishennia Vyshchoi rady pravosuddia vid 29 hrudnia 2020 roku 3686/0/15-20 «Pro vzhyttia zakhodiv shchodo zabezpechennia nezalezhnosti suddiv ta avtorytetu pravosuddia za povidomlenniam holovy Berezivskoho raionnoho sudu Odeskoi oblasti Dietkova O.Ia.». URL: https://hcj.gov.ua/doc/doc/7485 [in Ukrainian].

4.Shchorichna dopovid za 2020 rik «Pro stan zabezpechennia nezalezhnosti suddiv vUkraini».URL:https://hcj.gov.ua/sites/default/files/field/file/shchorichna_dopovid_za... [in Ukrainian].

5.Vysnovok (2013)16 Konsultatyvnoi rady yevropeiskykh suddiv pro vidnosyny mizh suddiamy ta advokatamy. URL: https //court.gov.ua/ userfiles/KRES%20 Vusnovok. Pdf [in Ukrainian].

6.Zakon Ukrainy «Pro advokaturu ta advokatsku diialnist». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/5076-17#Text [in Ukrainian].

7.Shchorichna dopovid za 2020 rik «Pro stan zabezpechennia nezalezhnosti suddiv v Ukraini». URL: https://hcj.gov.ua/sites/default/files/field/file/shchorichna_dopovid_za...

 8.Konventsiia pro zakhyst prav liudyny i osnovopolozhnykh svobod. URL: https: // zakon. rada.gov.ua/ laws/show/995_004#Text [in Ukrainian].

 9.Sprava «Amikhalakioaie (Amihalachioaie) proty Moldovy»: Rishennia Yevropeiskoho sudu z prav liudyny vid 23 bereznia 2004 roku. URL: http://cedem.org.ua/library/spravaamihalakioae-proty-moldovy/. [in Ukrainian].

10.Stashkiv   N. Avtorytet pravosuddia VS svoboda vyrazhennia pohliadiv (praktyka Yevropeiskoho sudu z prav liudyny). Aktualni problemy pravoznavstva. 2018. Vyp. 3. P. 48-49. URL: http://dspace. wunu.edu.ua/bitstream/316497/31277/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%88%D0%BA%D1%96%D0%B2.pdf [in Ukrainian].

11.Shchorichna dopovid za 2020 rik «Pro stan zabezpechennia nezalezhnosti suddiv v Ukraini».URL:https://hcj.gov.ua/sites/default/files/field/file/shchorichna_dopovid_za... [in Ukrainian].

12.Rishennia vid 15 veresnia 2020 roku № 2623/0/15-20 «Pro vzhyttia zakhodiv shchodo zabezpechennia nezalezhnosti suddiv ta avtorytetu pravosuddia za povidomlenniam suddi Darnytskoho raionnoho sudu mista Kyieva Tsymbal I.K.». URL: https://hcj.gov.ua/doc/doc/3463 [in Ukrainian].

 13.Zakon Ukrainy «Pro advokaturu ta advokatsku diialnist». URL: https: // za kon .  rad .  gov.  ua/ laws / show/ 5076-17# Text [in Ukrainian].

14.Pravyla advokatskoi etyky, zatverdzheni zvitno-vybornym zizdom advokativ Ukrainy 2017 roku 09 chervnia 2017 roku. URL: https: //zakon.rada.gov.ua/rada/show/n0001891-17#Text [in Ukrainian].